Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Mozdonyfedélzeti berendezés adatainak felhasználhatósága a pályafenntartásban
Az MFB adatok további felhasználása
Az adatfeldolgozás melléktermékeként többször felmerült a GPS adatok pontossága. A programgazda tájékoztatása szerint a beépített műszer pontossága 2-3 m, míg a gépész kollégáktól hallani lehetett 20 m-es értékekről is… A kérdés eldöntését segítheti, hogy grafikonon ábrázoltam a 117 sz. vonalon vizsgált menetek megállási helyeit. Minden egyes ábrán a megállóhely peronjának hosszában berajzoltam a forgalmi vágányt is. A koordinátatengelyek az átszámított EOV koordinátákat (X; Y) mutatják. Az alábbiakban két példát mutatok be (6., 7. ábra).
A peronok eltérő hossza miatt az ábrák léptéke nem egységes, de jól láthatók az eltérések. Míg Görögszállás állomáson a vágányokon, illetve azoktól alig 1-2 m-re láthatók a megállások jelei, addig Tiszalök esetében a 8 m-t is eléri egy-egy jel távolsága a vágánytól. Ehhez hasonló értékek figyelhetők meg a többi megállóhelyen is.
Pályafenntartási szakértőknek bemutatva az MFB-t és az általa szolgáltatott adatokat – függetlenül az előbb említett pontosságtól – azonnal hasznosíthatók lennének:
- minden egyes menet vizsgálata a sebességkorlátozások betartásának tükrében;
- mivel a villamos vontatást nem terheli a mérési módszer pontatlansága, ezért a fogyasztási adatok jelenleg is jól számíthatók bármilyen időtartamra, illetve azok esetleges változása a sebességkorlátozások bevezetése, avagy megszüntetése hatására;
- a sebességlépcsőkhöz köthető gyorsításienergia-többlet a villamos vontatás mellett, vélhetően a nagy fogyasztású dízelüzemű vontatójárműveknél is használható eredményt adna.
A menetrendszerkesztésnél sok gondot jelent az állásidők, gyorsítások és fékezések bedolgozása. A MÁV-on keresztül állami tulajdonban lévő összes vontatójármű, valamint motorkocsi és motorvonat fel van szerelve az MFB-vel, és 2008 óta rendelkezésre állnak ezek az adatsorok. Ebből minden vonalra, járatra és járműtípusra, sőt minden egyes megállásra (megállóhelyre) megadhatók a valós értékek, melyek segítségével még jobb menetrendek szerkeszthetők, figyelembe véve az esetleg egymástól, akár járatonként lényegesen eltérő állásidőket – például dolgozókat, tanulókat szállító járat, szemben a délelőtti, esti vonatokkal.
Irodalomjegyzék
- [1] Dr. Fischer Szabolcs – dr. Horvát Ferenc – dr. Kiss Ferenc: Villamos vontatással üzemeltetett vasúti pályákon a sebességkorlátozások okozta többletköltségek csökkentési lehetőségeinek komplex vizsgálata. Zárójelentés. Széchenyi István Egyetem Győr, 2012. 10. 31.
- [2] Dr. Ercsey Zoltán – Kisteleki Mihály – Vincze Tamás: Lassújelek, és ami mögöttük van. (Lassújelek hatásai a vasúti közlekedés költségeire.) Közlekedéstudományi Szemle, LXII. évf. 4. sz. 4. o.; Vasútgépészet, 2012/2–3 sz. 11. és 16. o.; Sínek Világa, LV. évf. 1. sz. 19. o.
- [3] MFB felszerelése Bz sorozatú motorkocsira. Jóváhagyási típusterv. Műszaki leírás. Prolan-Alfa Kft.
- [4] http://www.lococlub.hu/Leirat/seb./seb.html
- [5] Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzata. KÖZDOK, Bp., 1983, 117. o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.