A cikk szerzője:

Molnár Márta forgalmi szakértő
MÁV Zrt.

Both Tamás pályavasúti szakértő
MÁV Zrt.

V. Pályavasúti Nap a Füstiben

A Magyar Vasúttörténeti Parkban idén is megrendezték – immár ötödik alkalommal – a Pályavasúti Napot, és annak keretében a IX. Aranycsákány Krampácsversenyt. Ezúttal a „Forgalmi, magasépítményi és értékesítési szakterületek fejlődése a kezdetektől napjainkig” címet viselte a rendezvény. A három szakág által tartott átfogó ismeretterjesztő előadások, kiállítások, interaktív bemutatók most is sok érdeklődőt vonzottak.


„MÁV típusépületek és a herbicidek, avagy: Állomásaink épített és természetes környezetének fenntartási, üzemeltetési, fejlesztési kérdései” című előadásában az Ingatlanüzemeltetési és magasépítményi igazgatóság munkatársai, Renkóné Kókai Anikó ingatlankezelési koordinátor és Móczár Péter projekt-előkészítési szakértő elmondta, hogy a vasúttársaság építészei a költséghatékonyság figyelembevételével a létesítmények tipizálására, azonos minőségére és az állomási épületek egységes arculatának kialakítására törekednek. A típusterveknek köszönhetően az ország különböző pontjain egyforma állomásépületek láthatók. A típusépületek eltérő változatai, a végrehajtott átalakítások, felújítások az állomási épületek palettáját változatossá teszik, de ez az üzemeltetési feladatok elvégzését bonyolítja. A MÁV Zrt. – az egységes anyaghasználattal és műszaki megoldások alkalmazásával – nagy hangsúlyt fektet az egységes arculat kialakítására. Felújításoknál az Arculati kézikönyv garantálja az egységes megjelenést. Felújításkor törekszenek a műemléki jelleg megtartására, továbbá mind a külső, mind a belső terek rekonstruálása során a mai kornak megfelelő üzemi és utasforgalmi helyiségstruktúra kialakítására.
Hangsúlyozták, hogy az épületek mellett meghatározó az utazóközönség és a lakosság számára az állomási környezetet alkotó zöldfelületek látványa, állapota, gondozása, mindez szintén az Igazgatóság feladata. Ennek érdekében végzik a vasúti pálya egyik fontos, sok-sok résztevékenységet magába foglaló karbantartási munkálatát, a vegyszeres gyomirtást. Kitértek a gyomirtás jelentőségére, a kezeléseket végző eszközparkra és kollektívára, a vonatkozó szabályozásra, a szükséges szak­-
képesítésekre. Végül, de nem utolsósorban szó esett a gyomirtó szerekről és a kezelendő gyomnövényzetről. Összességében komoly szabályozás mellett, kötött üzemmenetben folytatott tevékenységről van szó, melyben a gyomnövényzet irtása a területenként változó gyomnövénytársulás figyelembevételével valósul meg.

Kiállítások és bemutatók

A Nagycsarnokban az érdeklődők megismerkedhettek a múlt és a jelen használati tárgyaival, eszközeivel, berendezéseivel, amelyek nagyban tükrözik a vasút fejlődését.
A Forgalmi Vonatközlekedési Információs Rendszer (FOR) a MÁV Zrt. Üzemirányítás legújabb, átfogó, valamennyi vonat közlekedésének irányítását támogató informatikai rendszere, amelyet megtekinthettek és kipróbálhattak az érdeklődők. A vonatok forgalomba helyezése után több állomáson keresztül lehetőség volt az engedélykérés, engedélyadás, vonatok érkezésének, indulásának, áthaladásának rögzítésére, a vonatok menetrendi adatainak megtekintésére.
A rendszer bemutatása mellett a gyerekeknek vasúti teszt is készült, melyben vasútföldrajzi, vasútüzemi és egyéb, vasúttal kapcsolatos kérdések megválaszolásával adhattak számot ismereteikről. A kisebb gyermekek nagyon sok szép, vasúttal kapcsolatos rajzot készítettek. A feladatok megoldásáért és a rajzokért a bátor résztvevők ajándékot kaptak.
A Baross Gábor Oktatási Központ (BGOK) bemutatta a Forgalmi Szimulátor Rendszert, amely 2010-től segíti a forgalmi szolgálattevők és biztosítóberendezést kezelők kiképzését, gyakorlati oktatását. A rendszer célja, hogy valósághoz közeli környezetben és helyzetben sajátíthassák el az új felvételes és a már képzett munkavállalók a lehetséges biztosítóberendezési hibák, zavarok, veszélyek, stresszhelyzetek esetén követendő eljárásokat. Lehetőséget biztosít új biztosítóberendezések üzembe helyezése előtt a vasútüzem veszélyeztetése nélkül zavarhelyzetek kipróbálására, szimulálására, kezelésére. A szimulációs rendszer minden forgalmi szolgálattevői és váltókezelői képzésnek a része.


Bemutatták az első magyar, nem oktatási céllal készített, TerVez2 vasútforgalmi szimulátort, mely élvezhető és játszható formában valósítja meg a „valós” vasúti forgalmat. A program moduláris felépítésű, külön tervezhető a vasútvonalak topológiája, melyhez helyszínrajz tartozik, azon megtekinthetők a váltó- és jelzőállá­sok, valamint foglaltságok. Már most is többféle biztosítóberendezés szimulálására alkalmas. Hajós Norbert és lelkes csapata a folyamatos fejlesztés során tervezik Dominó 70 és elektronikus biztosítóberendezés alkalmassá tételére, valamint arra, hogy a kezdőktől a haladókon át egészen a fanatikus rajongók is használhassák. A játék során lehetőség van különböző biztosítóberendezési hibák (vonóvezeték-szakadás, jelzőzavar, váltómeghibásodás stb.) szimulálására is. A szoftver jelenleg előfizetéssel érhető el, további információkat a http://tervez2.eu vagy a https://facebook.com/TerVez2 oldalon találnak az érdeklődők.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©