Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti híd provizóriumok növelt sebességre és támaszközzel
Az ideiglenes híd kereszttartóinak felső övlemezéhez φ24 mm-es előfúrt lyukakban, szigetelőgyűrűvel ellátott M24 csavarokkal kell az alaplemezt rögzíteni. A furatok tengelytávolsága a sínnel párhuzamosan 225 mm, arra merőlegesen 304 mm.
Amennyiben a magassági beállítás megkívánja, a pontos helyzetet alálemezeléssel kell biztosítani. A lemez(eke)t az alaplemez és az illesztőlemez közé kell elhelyezni. A kiegyenlítő lemezek:
- 1 mm és 2 mm vastagságban rozsdamentes acélból készülnek,
- 2-5-10-15-20-25 mm vastagságban pedig fekete színűek és anyaguk HDPE (nagy sűrűségű polietilén) [6].
A sínleerősítés magassági szabályozása révén – egy bizonyos méretig – akár túlemelés is kialakíthatóvá válna a szerkezeten speciális ékes acélelemek felhasználásával, de ennek vizsgálatától eltekintünk.
A sín oldalirányú pozicionálásához, a nyomtáv szabályozásához különböző vastagságú oldalszigetelők használhatók (1. táblázat, 5. tétel), szereléskor és karbantartáskor egyaránt. Az FC1501 leszorító kengyelhez alkalmazható oldalszigetelők 6-7-8-9-10 mm vastagságban állnak rendelkezésre.
A VIPA SP ZLR sínleerősítés nem ismeretlen a hazai gyakorlatban. Ilyen épült be 2019-ben a Gödöllő–Hatvan-vonalszakaszon lévő, 15,80 m támaszközű Galga patak hídján lévő vágányokba.
Varratszakadás/síntörés a provizóriumon
A VIPA SP ZLR sínleerősítés esetében számolni kell azzal, hogy a zéró nagyságú sínleszorító erő miatt egy esetleges téli síntöréskor/varratszakadáskor nagy törési hézag alakulhat ki. Ennek mértékét vizsgálnunk kell. Zúzottkő vágányban a megnyíló hézag (∆) nagysága egyszerű kifejezéssel számítható. Amennyiben a provizóriumon következik be a szakadás, akkor két dolgot kell figyelembe venni:
- nincsen a sínleerősítéseknél sínleszorító erő,
- a szakadás a hídon bárhol felléphet, aszimmetrikussá téve a jelenséget.
Általános esetet mutat a 15. ábra.
A törés helyzete a provizóriumot t1 és t2 szakaszokra osztja. A provizóriumon a hosszirányú síneltolási ellenállás p1-értékű, a zúzottkő ágyazatos vágányban, ahol nagy leszorító erejű sínleerősítések vannak, a hosszirányú ágyazati ellenállás p2. (A hosszirányú erőre a vágány mozdul el az ágyazatban.) A zavart hosszak:
z1 = zm1 + t1 és z2 = zm2 + t2. A teljes megnyíló hézag ∆z = ∆z1 + ∆z2.
A számítási kifejezések:
Egyéb jelölések:
α = 1,2×10-5 (a sín lineáris hőtágulási együtthatója),
E = 2,1×105 N/mm2 (a sínacél rugalmassági modulusa),
A = a sínszál keresztmetszeti felülete, 60 E1 r. sín esetén 7670 mm2,
∆T = a kialakult hőmérséklet-különbség Celsius-fokban.
Irodalomjegyzék
- [1] http://brueckentagung.at/bruecke2019/Kurzfassungen/1_4_Bruschetini-Ambro_Menge.pdf
- [2] https://www.d-ing.de/eue-staufenbergallee---hb-einbau-zh31
- [3] Pfeifer RH, Mölter TM. Handbuch Eisenbahnbrücken, 1. Auflage. Eurailpress Hamburg, 2008.
- [4] D.12/H. utasítás. Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete. Budapest: MÁV Zrt.; 2009.
- [5] ZLR VIPA SP assembly to suit 60E1 rail 1:20. Rajzszám: 21887 – 2018. Készítette: Pandrol Ltd.
- [6] Pandrol VIPA SP Installation, inspection and maintenance manual for bridge projects in Hungary. OMM number: 080-10. Pandrol Track Systems, 2017.11.22.
- [7] Új műszaki megoldás kidolgozása a hézagnélküli vágány hidakon történő átvezetésére, amely a jelenlegi előírások szerint szükségesnek tartott síndilatációs szerkezet alkalmazásának szükségességét a hídhossz függvényében csökkenti, és a hídfő mögötti gyenge háttöltés miatti vágánygeometriai romlást mérsékli. K+F munka zárójelentése, 2012.10.30. Készítette: Széchenyi István Egyetem.
- [8] Az országos közforgalmi vasutak pályatervezési szabályzata. Budapest: 1983.
- [9] Vasúti hídszabályzat. H.1.6. utasítás. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak geotechnikai tervezése. MÁV Zrt. 2018.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.