Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti hidak fejlődése Észak-Amerikában
A polgárháború után és az első világháború előtt a vasúti hálózat fejlődése az aranykorát élte az Egyesült Államokban.
1869. május 10-én átadták az első transzkontinentális vasúti vonalat, amely a Missouri partján fekvő Omahát kötötte össze a nyugati parton fekvő Sacramentóval. 1885-re a vasútépítés szabványosítása mellett további három vasútvonal érte el a nyugati partot. A vasúti hálózat fejlődése 1930-ban érte el a csúcsát, a megépült vasúti pályák hossza meghaladta a 690 000 km-t. A személygépjármű, majd az 1950-es évektől a légi közlekedés térhódításával a vasúti hálózat igénybevétele és így fejlesztése is háttérbe szorult, és az 1970-es évek közepére több vasúti társaság csődbe meneteléhez vezetett.
A vasúti személyszállítás felkarolására és védelmére 1971-ben megalapították az amerikai állami vasúttársaságot, az Amtrakot, mivel a gazdasági társaságoknak a csökkenő kereslet miatt már nem érte meg a vasúti személyszállítás üzemeltetése és fenntartása. Ettől függetlenül az utazóközönség száma és vele együtt a vasúti hálózat rohamosan csökkent a következő évtizedekben, hiszen a sűrűn lakott régiók egymástól nagy távolságban (több mint 500 km-re) helyezkedtek el, ami előtérbe helyezte a légi közlekedést. A vasúti személyszállítás így napjainkban dominánsan regionális szerepet tölt be a közeli nagyvárosok között.
A szerzők tudomása szerint a jövőbeni középtávú vasúti fejlesztések első körben a hét nagy regionális gyorsvasúti hálózat fejlesztését tűzték ki célul [2], az 1. ábra
és az alábbiak szerint:
- a keleti parti Northeast Corridor (Washington DC és Boston között) teljes hosszon való 240 km/h üzemi sebességre fejlesztése;
- a nyugati parton San Francisco és Los Angeles között a kaliforniai nagysebességű vasút fejlesztése (300–350 km/h);
- a Miami–Orlando–Tampa között a floridai nagysebességű vasút építése 250–300 km/h-s üzemi sebességgel;
- Chicago-központú középnyugati nagysebességű vasút építése 350 km/h üzemi sebességgel (Minneapolis, Milwaukee, Kansas City, St. Louis, Detroit, Cleveland, Indianapolis, Cincinnati, Louisville);
- Birminghan és Charlotte közötti Southeast Corridor fejlesztése (Atlanta érintésével);
- a nyugati parton Eugene és Vancouver között Portland és Seattle érintésével a Pacific Northwest Rail Corridor építése 350 km/h tervezési sebességgel;
- délen a San Antonio–Dallas–Houston háromszögben a South Central Corridor kiépítése.
Információink szerint az elmúlt évtizedek észak-amerikai vasútipálya-fejlesztései elmaradtak a tervezett ütemtől. Elmondható, hogy a fenti célok alapján az észak-amerikai vasút napjainkban kezdheti meg elmozdulását a mélypontról. Az észak-amerikai vasútépítés történelmét tekintve a vasúti közlekedés megjelenésekor Észak-Amerikának úttörő szerepe volt, és a hídépítés területén is számos figyelemre méltó újdonságot hozott. Ezt mutatja, hogy a hídépítésben a rácsos szerkezeti kialakítást amerikai vagy Amerikában dolgozó külföldi mérnökök alkalmazták először. A teljesség igénye nélkül néhány rácsozás típus az első alkalmazáshoz tartozó évszámmal: Burr (1804), Town (1820), Haupt (1839), Howe (1840), Whipple (1841, 1847), Pratt (1842), Bollman (1852), Fink (1852), Parker (1868), Smith (1869), továbbá más típusok, mint a Baltimore-féle (1871) vagy Pennsylvania-féle (1875) rácsozások.
Vasúti hidak fejlődéstörténeti áttekintése
Kezdeti hídkialakítások – kő- és faszerkezetek 1829-től
A vasúti közlekedés megjelenése jelentette a világ és az amerikai hídépítés forradalmasítását is. A megnövekedett vasúti terhelés új kihívások elé állította a mérnököket. 1829-től kezdetben boltíves kőhidakat és kisebb rácsos állványzattal készült fahidakat alkalmaztak [4]. A boltíves kőhidak jelentős része a mai napig üzemképes. Az első nagy mérnöki vasúti híd a Carrollton viadukt volt, amelyet a Baltimore & Ohio Railroad vállalat épített 1829-ben (2. ábra). További jelentős szerkezetek még az 1835-ben átadott Thomas és az 1848-ban átadott Erie Starrucca viaduktok, amelyek a mai napig üzemelnek.
Az alkalmazott fő szerkezeti anyagokat a terület is meghatározta. Míg később nyugaton a faállványzattal gyorsan és olcsón épített hidak voltak gyakoriak, addig keleten az innováció volt jellemző. Az első Town-féle rácshálóval készült fahidat 1835-ben adták át, a közúti hidaktól eltérően megerősített, duplázott rácsháló paneles kialakítással. Ezt követően 1839-ig bezárólag a Philadelphia & Reading Railroad rendszeresítette az alkalmazását. A legjelentősebb ilyen kialakítású híd a Richmond & Petersburg Railroad hídja volt, mely 1838-tól a virginiai Richmondnál a James folyó felett 19 nyíláson vezette át a vasúti forgalmat. A hidat 1865-ben a polgárháború során lerombolták.
A legrégebbi megmarad Town-féle rácshálós fedett fahíd (dupla rácsozattal) az 1850-ben átadott Hopkinton híd, mely egészen 1960-ig a Contoocook folyó felett vezette át a vasúti forgalmat New Hampshire-ben. A híd a 3. ábrán látható, támaszközei 19,50 és 20,40 m. A híd 1889-ben átesett egy nagyobb megerősítésen, így a mai napig az eredeti helyén megtekinthető a látogatók számára.
Irodalomjegyzék
- [1] https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_the_United_States
- [2] https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_the_United_States
- [3] http://www.ushsr.com/ushsrmap.html
- [4] Solomon, B.: North American Railroad Bridges. Voyageur Press, 2008.
- [5] https://en.wikipedia.org/wiki/Carrollton_Viaduct
- [6] https://en.wikipedia.org/wiki/Contoocook_Railroad_Bridge
- [7] http://www.woodcenter.org/docs/dayton-conference/NizamievHoweTrussesNikolaevRailw.pdf
- [8] https://hu.wikipedia.org/wiki/Iron_Bridge
- [9] https://en.wikipedia.org/wiki/Dunlap%27s_Creek_Bridge
- [10] http://www.blackrivercanalmuseum.com/WhippleBridge.htm
- [11] http://www.structuremag.org/?p=7899
- [12] http://explorepahistory.com/hmarker.php?markerId=1-A-1C5
- [13] http://www.structuremag.org/?p=8470
- [14] https://en.wikipedia.org/wiki/Bollman_Truss_Railroad_Bridge
- [15] https://en.wikipedia.org/wiki/Fink_truss
- [16] http://www.structuremag.org/wp-content/uploads/2014/08/C-HistoricStructures-Guise-Aug111.pdf
- [17] http://electricearl.com/parkersburg/rivers.html
- [18] https://en.wikipedia.org/wiki/Lyman_Viaduct
- [19] https://en.wikipedia.org/wiki/Portage_Viaduct
- [20] https://en.wikipedia.org/wiki/Eads_Bridge
- [21] https://bridgehunter.com/mo/howard/first-glasgow-rr/
- [22] https://hu.pinterest.com/pin/570409109038702222/
- [23] https://bridgehunter.com/ne/cass/bh69773/
- [24] https://www.tylin.com/en/projects/tempe_town_lake_light_rail_bridge
- [25] https://www.tylin.com/en/projects/sky_bridge_over_the_fraser_river
- [26] https://structurae.info/ouvrages/north-arm-bridge
- [27] https://en.wikipedia.org/wiki/Tilikum_Crossing
- [28] http://www.portno.com/bridges
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.