Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti hidak fejlődése Észak-Amerikában
Vaselemek alkalmazása vasúti hidakban 1839-től
Észak-Amerika innovációs szerepét a közúti és vasúti hídépítésben az úgynevezett kombinált fa- és vaselemekből álló rácsos hidak határozták meg. A vaselemek alkalmazásának mozgatórugója az egyre növekvő terhelés és a fenntartási költségek csökkentése volt [4].
Az 1840-es években átmenetként fokozatosan megjelent a vaselemek alkalmazása a fa mellett a vasúti hidakban. Az első szerkezeti kialakítás William Howe nevéhez fűződik, akinek a magasépítésben már bevált kialakításai alapján 1839-ben megépült az első Howe-féle rácsozású híd (4. ábra). A húzott függőleges rácsrudak kovácsoltvasból készültek [4], amelyeket szorító anyák segítségével utófeszítettek a két fa övrúd összetartására. A kezdetben X alakban elhelyezett diagonális elemek közül a húzottak szimpla, míg a nyomottak duplázott keresztmetszettel készültek. A típus fejlődése során a húzott diagonális elemeket elhagyták. A két különféle anyag alkalmazása miatt ezeket kombinált szerkezeteknek nevezték. A faelemek védelme miatt az első ilyen hidak fedett kialakítással készültek, a Western Railroad of Massachusetts részeként. Az első alkalmazás a Quaboag folyó felett vezette át a vasúti forgalmat Warren településnél.
Az első sikeres próbálkozáson felbuzdulva Howe számos megbízást kapott, köztük egy sokkal nagyobb támaszközű, a Western Railroadhoz tartozó Connecticut folyó feletti híd megtervezését a massachusettsi Springfieldnél [4], melynek terve az 5. ábrán látható. A hétnyílású, folytatólagos többtámaszú hidat 1840-ben adták át a forgalomnak. A diagonális fa rácsrudak két függőleges húzott kovácsoltvas elemet fogtak át. A 6. ábra egy tipikus Howe-féle kialakítást mutat be.
Az elkövetkező két évtizedben ezrével alkalmazták ezt a szerkezeti kialakítást, melynek oka a fa és a vas gazdaságos kombinációja, a könnyű szerelhetőség és a kedvező csomóponti kialakítás volt. Amerikai mintára számos országban, köztük Németországban és Oroszországban is rendszeresen alkalmazták ezt a szerkezeti kialakítást. A hídtípus meghatározó szerepet játszott az amerikai vasút korai fejlődésében, és mindaddig a legelterjedtebb és leggazdaságosabb szerkezeti kialakítás volt, míg meg nem jelentek és el nem terjedtek a nagyobb teherbírású vasból, majd acélból készült hidak.
Thomas és Caleb Pratt 1842-ben szintén kidolgoztak egy új kombinált szerkezeti koncepciót, mely a fordítottja volt a Howe-féle kialakításnak. A függőleges nyomott elemek fából, míg a diagonális húzott elemek kovácsoltvasból készültek. E szerkezet inkább a XIX. század utolsó negyedében és a XX. században terjedt el az acélhidak építésekor, mivel a diagonális vaselem kapcsolatának kialakítása nagyon nehézkesnek bizonyult [4].
Irodalomjegyzék
- [1] https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_the_United_States
- [2] https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_the_United_States
- [3] http://www.ushsr.com/ushsrmap.html
- [4] Solomon, B.: North American Railroad Bridges. Voyageur Press, 2008.
- [5] https://en.wikipedia.org/wiki/Carrollton_Viaduct
- [6] https://en.wikipedia.org/wiki/Contoocook_Railroad_Bridge
- [7] http://www.woodcenter.org/docs/dayton-conference/NizamievHoweTrussesNikolaevRailw.pdf
- [8] https://hu.wikipedia.org/wiki/Iron_Bridge
- [9] https://en.wikipedia.org/wiki/Dunlap%27s_Creek_Bridge
- [10] http://www.blackrivercanalmuseum.com/WhippleBridge.htm
- [11] http://www.structuremag.org/?p=7899
- [12] http://explorepahistory.com/hmarker.php?markerId=1-A-1C5
- [13] http://www.structuremag.org/?p=8470
- [14] https://en.wikipedia.org/wiki/Bollman_Truss_Railroad_Bridge
- [15] https://en.wikipedia.org/wiki/Fink_truss
- [16] http://www.structuremag.org/wp-content/uploads/2014/08/C-HistoricStructures-Guise-Aug111.pdf
- [17] http://electricearl.com/parkersburg/rivers.html
- [18] https://en.wikipedia.org/wiki/Lyman_Viaduct
- [19] https://en.wikipedia.org/wiki/Portage_Viaduct
- [20] https://en.wikipedia.org/wiki/Eads_Bridge
- [21] https://bridgehunter.com/mo/howard/first-glasgow-rr/
- [22] https://hu.pinterest.com/pin/570409109038702222/
- [23] https://bridgehunter.com/ne/cass/bh69773/
- [24] https://www.tylin.com/en/projects/tempe_town_lake_light_rail_bridge
- [25] https://www.tylin.com/en/projects/sky_bridge_over_the_fraser_river
- [26] https://structurae.info/ouvrages/north-arm-bridge
- [27] https://en.wikipedia.org/wiki/Tilikum_Crossing
- [28] http://www.portno.com/bridges
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.