Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti terhet viselő egyéb műtárgyak
Ürítőhíd, ürítőgarat
Az ürítőgarat a szemes termény, só, érc speciális kialakítású, szoknyás, maguk alá ürítő vasúti kocsikból történő kirakodását biztosítja egyéb rakodógépek igénybevétele nélkül. A 7. ábrán szemestermény-ürítő híd, a 8. ábrán szemestermény-ürítő garat, szállítóberendezés látható. A hídszerkezet anyaga lehet acél vagy vasbeton, egy- vagy többnyílású, a kirakodás módjához, a vasúti járművek méretéhez igazodóan, ami egy, a vágány alatt hosszában kialakított vasbeton aknára támaszkodik fel, amiben a szállítóberendezés is helyet kap.
Az ürítőgarat mérete, kialakítása olyan, hogy a vágány alatt elhelyezett acél- vagy vasbeton garatba bekerülő terméket egy szállítópályára tereli, ahonnan emberi kéz érintése nélkül a szállítópálya-rendszeren keresztül a termék a kívánt helyre, silókba, raktárakba, tárolóterekre kerül.
Az ürítőgarat fölötti vasúti átjárást biztosítja az ürítőhíd, melynek célja a garat felett a vasúti vágány átvezetése, a biztonsági okokból telepített rácsozat alátámasztása. Egy speciális kialakítású műtárgy a záhonyi ércrakodó (9., 10. ábra).
Vasúti járműmérleg
A mérlegelő berendezések célja a közforgalmú vasúti jármű bruttó, nettó tömegének, speciális esetekben kerékterhelésének meghatározása.
A vasúti járműmérlegek típusai a vágányba való beépítés módja szerint:
Vágánymegszakításos
A mérlegen átvezetett vasúti felépítményt a mérleg dilatációs hézagai fölött megszakítják, a vasúti pálya folytonosságát biztosító sínszálakat a vasúti pálya alatt elhelyezett vasbeton mérlegaknába vagy acél beépítő keretbe elhelyezett mérleghídra rögzítik.
Az akna kialakítása alapján lehet:
- egyaknás,
- ikeraknás,
- sekélyaknás,
- acél beépítőkeretes.
Vágánymegszakítás nélküli
a) A sínszál a mérleg vasbeton falazatára van rögzítve, a mérlegszerkezet üzemi állapotában megemeli a mérleg fölé állított vasúti járművet;
b) A „mérleg” elektronikus úton, a sínszálakra felszerelt nyúlásmérő bélyeg révén határozza meg az áthaladt kerekekről átadódó terhelést, a folyóvágány megszakítása nélkül (ez a mérlegtípus a vasúti felépítményi szerkezetek speciális kiegészítő eleme, külön vasúti terhet viselő műtárgy nélkül).
A mérlegek geometriai kialakításuk szerint lehetnek:
- egyaknás (pl. vágánymegszakítás nélküli egyaknás, mechanikus, régi vasúti járműmérleg [11. ábra]);
- ikeraknás (pl. vágánymegszakításos, 2 × 10 m hasznos hídhosszúságú, iker elrendezésű mechanikus Metripont típusú vasúti járműmérleg [12. ábra]);
- sekélyaknás egy vagy több aknával, pl. Schenck vagy MMC típusú sekély vasbeton aknás elektronikus vasúti járműmérleg; sekélyaknás, statikus elektronikus vasúti járműmérleg (13. ábra) vagy sekélyaknás, dinamikus elektronikus vasúti járműmérleg (14. ábra);
- akna nélküli, acél beépítőkeretes, pl. ARDIN típusú elektronikus vasúti járműmérleg (15. ábra);
működési elvük szerint lehetnek:
- mechanikus,
- hibridizált,
- elektronikus,
illetve
- statikus,
- dinamikus kialakításúak.
Irodalomjegyzék
- D.5. Pályafelügyeleti Utasítás.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.