Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vonalkorszerűsítés a Balaton déli partján
Az állomás bejárati kitérője a kezdőponti oldalon megmaradt az eredeti helyén, és a bal vágányba új 4. sz. kitérő épült be. Mindkét kitérő B60 XI rendszerű (6. ábra). A kijárati kitérő az 1435+00,00 szelvényben átépült a fejlesztésnek megfelelő B60-1800 rendszerűre.
Balatonboglár állomáson az átmenő fővágány, az I. sz. vágány és az ezeket összekötő kitérők épültek át B60-800-as rendszerre annak érdekében, hogy oda nagyobb sebességgel lehessen bejárni. A III., IV., V. sz. vágányokat megerősítették.
Fonyód állomáson a 2. sz. kitérő elejétől az 1. sz kitérő elejéig az átmenő fővágány és a benne fekvő valamennyi kitérő átépült.
A vonalról bontott 48 rendszerű használt anyagból épült át az I. számú vágány teljes hosszon, a II. sz. vágány 145 vm hosszban.
A III. vágány 70 vm, az V. sz. vágány 654 vm, a kaposvári vágány bejárati íve pedig 300 vm hosszúságban 54 rendszerű új felépítménnyel, 30 cm vastag védőréteg beépítésével épült át.
A többi vágányban szükség szerint szórványos alj- és síncserék történtek. Az átalakított vágánykapcsolatok miatt a kitérőket átszámozták.
Balatonfenyves állomáson az átmenő fővágány épült át B60 XI rendszerű bejárati és kijárati kitérőkkel, a többi vágányban szükség szerint szórványos aljcseréket végeztek. Az 1638+01,04 hm-szelvényben lévő gyalogos-felüljáró pillérének védelmére terelősínt kellett beépíteni.
Balatonmáriafürdőn (valamint Balatonmáriafürdő elágazáson) az átmenő fővágány épült át a B60 XI rendszerű bejárati és kijárati kitérőkkel.
Az 1730. szelvényben a pálya bal oldalán csatlakozik be 4,20 m-es vágánytengely-távolsággal a 37. sz. vasútvonal B60 XI kitérővel és védőcsonkával.
A nyílt vonal az 1796+96 hm-szelvényben csatlakozik Balatonszentgyörgy 4. sz. bejárati kitérőjére, amely az átépítés végszelvénye.
A műszaki átadás előtt Speno RR16 típusú önjáró köszörűgéppel elvégezték a folyópálya első, preventív nagygépes köszörülését. Az újonnan épített vágányokon a beépítés utáni sínköszörülés célja, hogy – a hengerlési réteg eltávolításával, az építéskor keletkező sérülések futófelületről való eltávolításával, a sínillesztések járulékos megmunkálásával – a járművek már kezdettől fogva közel tökéletes pályán haladhassanak, így a hibák lassabban alakulnak ki. A sín gondozásával nő a felépítmény élettartama, és csökkenthetők, illetve időben kitolhatók az esetleges síncserék.
Kitérők
A beépített új kitérők vasbeton aljas kialakításúak, jellemzően B60XI, B60-800, B60-1800 rendszerűek, vályúaljakkal, mangán középblokkos keresztezéssel, Spherolock zárszerkezettel, Hydrolink erőátviteli szerkezettel. Az átmenő fővágányban és a nyílt vonali kiágazásokban fekvő kitérőket villamos váltófűtővel szerelték fel. A kitérők központi állításúak, biztosítóberendezésbe kötöttek. A teljes cserélt kitérő mennyiségét az alábbi táblázat tartalmazza:
Kitérő típusa csoport
B.60 1800-1:27,4 2
B.60 800-1:14,3 7
B.60 XI-1:9 27
B54-XI-1:9 1
B54-XIV 2
B54-XIII-1:9 1
B54-XI használt 2
Ezenkívül több kitérőben részleges felújítás, alj- és kitérőalkatrész-csere történt.
A gyártó VAMAV Kft. munkatársai a beépítés után elvégezték a kitérők első karbantartását, ellenőrizték a főbb működési méreteket, a zárszerkezeteket, az erőátviteli szerkezeteket, a görgőket, szigeteléseket, kötőelemeket, és kézi köszörüléssel eltávolították a nemkívánatos legyűrődéseket.
Peronok
A teljes szakaszon, az állomásokon, valamint a megállóhelyeken új, sk +55 cm-es magasperonok épültek (7. ábra). A peronokra 5,0%-os hosszeséssel rámpák vezetnek. A DB II. projekt részeként átépültek – a DB I. projektből kimaradt – Lepsény és Siófok állomásokon a peronok is. Ez utóbbiak építése még tart, várhatóan 2018 nyarára készülnek el.
A peronszegélyelemek elhelyezési méreteit az ívek és a kitérők mellett az ívpótlékok figyelembevételével határozták meg.
A peronburkolat kialakítása a vágány felől indulva – a DB I. projekttel megegyezően – az alábbi:
Az elsodrási sávban a vágánytengellyel párhuzamosan bordázott, csúszásmentes, vörös színű kiselemes burkolat. Mellette az elsodrási határt jelölő 10 cm széles sárga kiselemes burkolat.
Ezt követi 60 cm szélességben a veszélyt jelző („pöttyös”), diagonál elrendezésű, pozitív mintázatú, taktilis burkolat. A peron közlekedési zónájában világosszürke színű kiselemes burkolat található. A peronokon esőbeállókat, peronbútorzatot, utastájékoztató táblákat helyeztek el, kiépítették a később elhelyezendő jegykiadó automaták csatlakozószerelvényeit.
A kétvágányú megállóhelyeken a peronok teljes hosszában a két vágány közé életvédelmi kerítés épült.
Balatonboglár és Siófok állomásokon, hogy a peronokat könnyebben lehessen megközelíteni – az esélyegyenlőséget figyelembe véve –, vandálbiztos, 1000 kg teherbírású liftek épülnek.
A legtöbb állomáson az állomási előteret is rendezték. Ezt a munkát össze kellett hangolni a közúti és a gyalogos forgalom által használt megközelítő, hozzájáró utak, lépcsők, kerítések, korlátok rendbetételével, építésével.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.