Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vonalkorszerűsítés a Balaton déli partján
A felújítástól elvárt követelmények
A Fonyód–Kaposvár vasútvonal rekonstrukciója során a 80 km/h sebesség hosszú távú tarthatósága és Kaposvár kötöttpályás elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében a vonal teljes hosszán szükségessé vált a tömeges aljcsere, aljjavítás, a kopott sínek cseréje. A hézagnélküli vágány kialakításához ágyazatrostálást, az alépítmény szakaszos megerősítését kellett elvégezni. A 80 km/h sebesség kialakítása minden olyan pályaszakaszon követelmény volt, ahol a vasúti pálya és az útátjárók geometriája korábban is alkalmas volt erre a sebességre. További követelmény volt a vízelvezető árkok rendezése, vágányszabályozás, útátjáró-átépítés, műtárgyfelújítás/építés, kitérőcsere, peronépítés, P+R parkolók és B+R tárolóhelyek kiépítése, állomásépületek felújítása, valamint a biztosítóberendezések átépítése.
Alépítmény
A vonalszakaszon a rostált részeken alépítményi karbantartás, felújítás nem történt, csak a földmunkás technológiával átépülő részen kellett biztosítani E2 = 60 MPa-s teherbírást.
A nem megfelelő méretű (min. 0,50 m) padkák esetén padkarendezést, padkaszélesítést, kisebb mértékben töltésszélesítést végeztek.
Az állomási vágányok, valamint a Kaposvár–Kaposfüred vonalszakasz 10+00– 27+00 hm-szelvények közötti pálya alépítményét megerősítették. Előbbi esetekben földmunkás technológiával történt a stabilizáció, míg az állomásközben a Fugro Kft. által ajánlott injektálásos technológiát alkalmazták. A pálya rostálása után a cementes stabilizációt injektálással juttatták az alépítménybe a kellő teherbírás kialakításához.
Földmunkás technológiával átépült szakaszok:
- az átmenő fővágány Kaposfüred, Osztopán, Lengyeltóti állomásokon, Somogyvár megállóhelyen;
- az átmenő fővágányokban fekvő kitérők;
- 19 csoport útátjáró és közvetlen környezete;
- 12 műtárgy és környezete.
Kitérőkben, útátjárókban és a műtárgyaknál az alábbi rétegrendet alakították ki (fentről lefelé):
- 0,35 m hatékony zúzottkő ágyazat,
- 0,30 m vízzáró védőréteg SZK1 réteg,
- 1 réteg GRK3-as geotextília,
- 1 réteg merev csomópontú georács.
Az átmenő fővágányok alépítmény-javítására 0,20–0,30 m vastag cementes-meszes stabilizációt alkalmaztak.
Felépítmény
A vonal teljes hosszán a zúzottkő ágyazat rostálása annak nagyfokú szennyezettsége, aprózódása és elégtelen vastagsága miatt megtörtént, azonban a felépítménycsere nem valósult meg. A hézagnélküli vágány kialakításának feltételeként a repedt vasbeton aljak cseréjét, illetve a bent maradó vasbeton aljak furatjavítását is elvégezték. Az ívekben az oldalkopott, hibás síneket a 30-as vonalból kikerülő minősített 48,5 rendszerű, 120 m hosszú sínekre cserélték. A még megfelelő állapotú eredeti síneket a sínvégek levágása után ellenállás-hegesztéssel összekapcsolva újra felhasználták. Az AT technológiát csak záróhegesztéseknél és a kitérők behegesztésénél alkalmazták.
A vonalon a betonaljak zömmel 45-50 éves T, L jelű, valamint később becserélt LX, LM jelű betonaljak. A pálya teljes hosszában azoknál az aljaknál, amelyek szemrevételezés során nem sérültek, repedtek, furatjavítást végeztek. A sérült, repedt aljakat új LM vagy használt, minősített, furatjavított LM jelű aljakra cserélték.
A furatjavításoknál új műanyag lemezek kerültek az alátétlemez alá. A munkák elvégzése után fabetétes betonalj nem maradt a pályában. A vasútvonal teljes hosszában a nyilvántartási adatok szerinti aljtávolság 0,65 m, néhány felújított útátjárónál az aljtávolság 0,60 m. A földmunkás technológiával átépülő szakaszoknál is az aljtávolságot 0,60 m-re kellett beállítani. A folyópályán az eredetileg meglévő aljtávolság megmaradt. A pálya teljes hosszában GEO sínleerősítést alkalmaztak. A hibás GEO szorítócsavarokat, valamint a törött csavarbiztosító gyűrűket kicserélték, a földmunkás technológiával átépülő szakaszokban új GEO leerősítéseket építettek be.
Az átmenő fővágányokban fekvő 48 XI rendszerű talpfás kitérőket a 30-as vonalból kikerülő B54 XI rendszerű betonaljas kitérőkre cserélték.
A munka során egyedül Somogyvár megállóhely geometriája alakult át jelentősen (12., 13. ábra). A régi I. sz. vágányt részben elbontották a régi sínkorona szintű peronnal együtt, annak érdekében, hogy az átmenő fővágány mellé sk +55 szintű peron épülhessen.
Útátjárók
A vonalon lévő 30 csoport útátjáró közül 19 csoport átépült Bodán vagy Strail burkolatúra az útátjáró frekventáltságától függően. Ezenkívül két új gyalogos útátjáró létesült Lengyeltóti állomáson. A rostálási szakaszban levő négy útátjárónál csak felépítménycsere történt. A többi útátjáró a közelmúltban átépült, állapotuk miatt nem igényeltek beavatkozást.
Peronok
Valamennyi állomási és megállóhelyi peron megújult. Az állomási peronok (Kaposfüred, Osztopán, Lengyeltóti) a helyhiány miatt sk +15 szintűre épültek meg, L-15 peronszegéllyel és kiselemes térkő burkolattal (14. ábra).
A megállóhelyeken, valamint Somogyjád és Somogyvár megálló- és rakodóhelyen (mrh) már korszerű, sk +55 szintű, L-55 peronszegélyű, kiselemes térkő burkolatú peronokat alakítottak ki, néhány helyen az érintett település (Várda, Pamuk) igényeihez igazodva. Ezeket új helyen építették meg. Az sk +55 peronokon esőbeállók létesültek (15. ábra).
Műtárgyak
A felújítás során 12 kis nyílású műtárgy (csőáteresz, boltozat, teknőhíd) épült át kerethíddá, valamint egy 5,0 m nyílású boltozat rehabilitációja és egy 4,0 m nyílású teknőhíd szigetelése készült el. A vízelvezetés biztosítására felújították a szabványárkokat, szükség szerint új burkolt, illetve földárkok kialakításával.
Biztosítóberendezés
A vonalszakasz biztosítóberendezésében jelentős változás nem történt, a jelzők a helyükön maradtak.
Kaposfüred állomáson egy korábban megszűnt iparvágány kiágazási kitérőjét elbontották, a megmaradó kitérőket átszámozták.
Osztopán és Lengyeltóti állomásokon az eredetileg helyszíni állítású 1. sz. kitérőket központi, villamos állításúra alakították át, és a forgalmi irodából kezelik őket. A központi állítású váltók foglaltságérzékelése tengelyszámlálóval történik.
Egyéb létesítmények, folyamatban levő munkák
Kapostüskevár megállóhelyen, Osztopán állomáson, Somogyvár megálló- és rakodóhelyen, valamint Lengyeltóti állomásokon P+R parkolókat és B+R tárolóhelyeket alakítanak ki (16. ábra).
Folyamatban van Kaposfüred, Somogyjád, Osztopán, Somogyvár, Lengyeltóti felvételi épületeinek felújítása, az irodák, várótermek, mellékhelyiségek festésével, nyílászárók cseréjével vagy javításával.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.