Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A csittényhegyi alagút átépítése
A magassági vonalvezetés kialakításánál az „Av” jelű űrszelvény biztosítása miatt a sínkoronaszint az alagút tengelyében: 145,529–144,586 m EOMA.
A lejtviszony az átalakítás előtt: 11‰ esés volt 345 m hosszban, az átépítés után a 340+05–342+40 szelvények között 13,50‰-et, a 342+40–344+70 szelvények között 7‰-et esik.
A vasalt szerelőbetonra 21,5–36,0 cm vastagságú, 234 cm széles vasbeton lemez épült, Edilon vályúkialakítással (10. és 11. ábra).
A kivitelezés folyamán az egyik fő akadály az volt, hogy a munka alá vont szakaszt nehezen lehetett megközelíteni közúti járművel. Az alagútban történt betonozások során az alagút felett tudott csak megállni a betont szállító mixerkocsi, onnan betonszivattyúval juttatták el a betont az alagútba közel 140 m hosszban. A kábelcsatornák bebetonozását már a Vasútvill Kft. sínen mozgó betonozószerelvényével végezték.
A vasbeton lemez (minősége C30/37-XC3-XF1-16-F3) 24 m-es dilatációs szakaszokból áll, ezek között 2 cm széles hézagot alakítottak ki polisztirollemezek behelyezésével, ennek felső részét tartósan rugalmas kiöntéssel látták el. A vasbeton lemez 22,00–22,00 m-rel túlnyúlik az alagúton, teljes hossza 140,00 m. Az 54-es rendszerű sínek elhelyezésére Edilon vályúkat alakítottak ki.
Az új beton- és vasbeton szerkezetek az alagút falától 1 cm-es polifonlemezzel vannak elválasztva a rezgésátadódás csökkentése érdekében. A vasbeton lemezben kialakított vályúban 24 m-enként hegesztési fészkek készültek.
A sínek rögzítése a vályúba Corkelast VA60 típusú rugalmas ágyazóanyaggal történt. Az alkalmazott sínek új 54 rendszerű Do 19 54 E5 jelűek. A csatlakozó pálya L5-SV 54/20 jelű vasbeton aljakkal, új zúzottkő ágyazattal készült.
Az alagútban a jobb és a bal sínszálban egy-egy sínhegesztés van a 342+18/19 szelvényben lévő hegesztési fészekben. Ettől a hegesztéstől mind a kezdőponti, mind a végponti irányba egy-egy hosszúsín csatlakozik.
A vasúti pálya az alagútban és a hozzá csatlakozó vágányban 450 m hosszon épült át.
A vasbeton lemez mindkét végén 20,00 m hosszúságú rugalmas átmenettel csatlakozik a folyópályához (12. ábra).
Víztelenítés
A monolit kábelcsatorna mellett és a vasbeton lemez mindkét oldalán 20 cm széles kulé kaviccsal kitöltött hossz-szivárgó épült. A szivárgótestben a víz összegyűjtését a szivárgó alján elhelyezett geotextíliába csavart dréncső biztosítja. A szivárgót 5 cm vastagságú gyalogosteherre méretezett előregyártott betonlapokkal fedték le. A peremeken L.30×30×3-as szögvas élvédőket építettek be.
A vasúti pálya süllyesztése miatt szükségessé vált az alagút előtt a 341+89,35 szelvényben lévő régi teknőhíd átépítése. A 0,60 m nyílású sínbetétes teknőhíd helyett 1,50/1,00 m nyílású vasbeton kerethíd épült. Ebben vezették át a párhuzamos támfal mögötti vízelvezető rendszer, a vasbeton lemez első szakaszának hossz-szivárgója, a kapuzati rész és a merőleges szárnyfal mögötti burkolt vízelvezető rendszer vízköpőinek vizét (13. és 14. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Hortobágyi F. 160 éve Megy a gőzös, megy a gőzős Kanizsára. KTE 2019
- [2] Hortobágyi F. 100 éves a Börgönd–Szabadbattyán–Tapolca állomások közötti Balatonvidéki vasút MÁV Zrt. 2009.
- [3] Radvánszky R. Harc a löszfallal Balatonakarattyán. Sínek Világa 2010/4. szám.
- [4] Eredeti tervek az alagútról és a csatlakozó támfalakról.
- [5] Szakértői vélemény a balatonakarattyai alagútról és a kőzetkörnyezetéről. BME; 1999.
- [6] Cholnoky J. Balaton. Budapest: Franklin; 1936.
- [7] Uvaterv Zrt. és Tervkovács Kft. engedélyezési és kiviteli tervek.
- [8] Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemény. ORISOFT Mérnöki Építő és Tanácsadó Kft.
- [9] Legeza I. Alagútvizsgálati jegyzőkönyv. 2020
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.