A cikk szerzője:

Fonyó Sándor PL vezetőmérnök
MÁV Zrt.

A csittényhegyi alagút átépítése

Nagyszabású beruházás, a Balaton északi partjának (29-es vonal) villamosítása közeledik a befejezéshez. Az eredeti nyomvonalon történő pályafelújítás mellett a nyertes kivitelező feladata volt a Balaton villamos vontatással történő körbejárhatóságának megoldása úgy, hogy a villamosított észak-balatoni vonal az országos villamosított vasúthálózathoz csatlakozzon. A beruházás részét képezte a csittényhegyi alagút átépítése. A feladat illeszkedett a már befejezett Budapest–Székesfehérvár Közop-fejlesztéshez, valamint a 2018-ban befejezett Székesfehérvár intermodális csomópont, illetve a 30-as vonal Lepsény–Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy teljes felújításához. Az idén befejeződő alagútátépítés ismertetése előtt bemutatjuk a vonal történelmét és az alagúthoz csatlakozó pályaszakasz eseményeit.


A magassági vonalvezetés kialakításánál az „Av” jelű űrszelvény biztosítása miatt a sínkoronaszint az alagút tengelyében: 145,529–144,586 m EOMA.
A lejtviszony az átalakítás előtt: 11‰ esés volt 345 m hosszban, az átépítés után a 340+05–342+40 szelvények között 13,50‰-et, a 342+40–344+70 szelvények között 7‰-et esik.
A vasalt szerelőbetonra 21,5–36,0 cm vastagságú, 234 cm széles vasbeton lemez épült, Edilon vályúkialakítással (10. és 11. ábra).

10. ábra. A vasbeton lemez betonozása (Fotó: Fonyó Sándor)

11. ábra. A vasbeton lemez keresztmetszete zsaluzási méretekkel [6]
A kivitelezés folyamán az egyik fő akadály az volt, hogy a munka alá vont szakaszt nehezen lehetett megközelíteni közúti járművel. Az alagútban történt betonozások során az alagút felett tudott csak megállni a betont szállító mixerkocsi, onnan betonszivattyúval juttatták el a betont az alagútba közel 140 m hosszban. A kábelcsatornák bebetonozását már a Vasútvill Kft. sínen mozgó betonozószerelvényével végezték.
A vasbeton lemez (minősége C30/37-XC3-XF1-16-F3) 24 m-es dilatációs szakaszokból áll, ezek között 2 cm széles hézagot alakítottak ki polisztirollemezek behelyezésével, ennek felső részét tartósan rugalmas kiöntéssel látták el. A vasbeton lemez 22,00–22,00 m-rel túlnyúlik az alagúton, teljes hossza 140,00 m. Az 54-es rendszerű sínek elhelyezésére Edilon vályúkat alakítottak ki.
Az új beton- és vasbeton szerkezetek az alagút falától 1 cm-es polifonlemezzel vannak elválasztva a rezgésátadódás csökkentése érdekében. A vasbeton lemezben kialakított vályúban 24 m-enként hegesztési fészkek készültek.
A sínek rögzítése a vályúba Corkelast VA60 típusú rugalmas ágyazóanyaggal történt. Az alkalmazott sínek új 54 rendszerű Do 19 54 E5 jelűek. A csatlakozó pálya L5-SV 54/20 jelű vasbeton aljakkal, új zúzottkő ágyazattal készült.
Az alagútban a jobb és a bal sínszálban egy-egy sínhegesztés van a 342+18/19 szelvényben lévő hegesztési fészekben. Ettől a hegesztéstől mind a kezdőponti, mind a végponti irányba egy-egy hosszúsín csatlakozik.
A vasúti pálya az alagútban és a hozzá csatlakozó vágányban 450 m hosszon épült át.
A vasbeton lemez mindkét végén 20,00 m hosszúságú rugalmas átmenettel csatlakozik a folyópályához (12. ábra).

12. ábra. Csatlakozóvágány építése az alagút végénél (Fotó: Fonyó Sándor)

Víztelenítés

A monolit kábelcsatorna mellett és a vasbeton lemez mindkét oldalán 20 cm széles kulé kaviccsal kitöltött hossz-szivárgó épült. A szivárgótestben a víz összegyűjtését a szivárgó alján elhelyezett geotextíliába csavart dréncső biztosítja. A szivárgót 5 cm vastagságú gyalogosteherre méretezett előregyártott betonlapokkal fedték le. A peremeken L.30×30×3-as szögvas élvédőket építettek be.
A vasúti pálya süllyesztése miatt szükségessé vált az alagút előtt a 341+89,35 szelvényben lévő régi teknőhíd átépítése. A 0,60 m nyílású sínbetétes teknőhíd helyett 1,50/1,00 m nyílású vasbeton kerethíd épült. Ebben vezették át a párhuzamos támfal mögötti vízelvezető rendszer, a vasbeton lemez első szakaszának hossz-szivárgója, a kapuzati rész és a merőleges szárnyfal mögötti burkolt vízelvezető rendszer vízköpőinek vizét (13. és 14. ábra).

13. ábra. 1,50/1,00 m nyílású vasbeton kerethíd keresztmetszete [6]14. ábra. 1,50/1,00 m nyílású vasbeton kerethíd bal oldalról (Fotó: Ács-Lengyel Réka)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Hortobágyi F. 160 éve Megy a gőzös, megy a gőzős Kanizsára. KTE 2019
  • [2] Hortobágyi F. 100 éves a Börgönd–Szabad­battyán–Tapolca állomások közötti Balatonvidéki vasút MÁV Zrt. 2009.
  • [3] Radvánszky R. Harc a löszfallal Ba­la­ton­akarattyán. Sínek Világa 2010/4. szám.
  • [4] Eredeti tervek az alagútról és a csatlakozó támfalakról.
  • [5] Szakértői vélemény a balatonakarattyai alagútról és a kőzetkörnyezetéről. BME; 1999.
  • [6] Cholnoky J. Balaton. Budapest: Franklin; 1936.
  • [7] Uvaterv Zrt. és Tervkovács Kft. engedélyezési és kiviteli tervek.
  • [8] Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemény. ORISOFT Mérnöki Építő és Tanácsadó Kft.
  • [9] Legeza I. Alagútvizsgálati jegyzőkönyv. 2020
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©