A cikk szerzője:

Fonyó Sándor PL vezetőmérnök
MÁV Zrt.

A csittényhegyi alagút átépítése

Nagyszabású beruházás, a Balaton északi partjának (29-es vonal) villamosítása közeledik a befejezéshez. Az eredeti nyomvonalon történő pályafelújítás mellett a nyertes kivitelező feladata volt a Balaton villamos vontatással történő körbejárhatóságának megoldása úgy, hogy a villamosított észak-balatoni vonal az országos villamosított vasúthálózathoz csatlakozzon. A beruházás részét képezte a csittényhegyi alagút átépítése. A feladat illeszkedett a már befejezett Budapest–Székesfehérvár Közop-fejlesztéshez, valamint a 2018-ban befejezett Székesfehérvár intermodális csomópont, illetve a 30-as vonal Lepsény–Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy teljes felújításához. Az idén befejeződő alagútátépítés ismertetése előtt bemutatjuk a vonal történelmét és az alagúthoz csatlakozó pályaszakasz eseményeit.

Geodéziai mérések az alagútban

A kivitelezést végző ÉB 2018 Konzorcium elvégeztette a korábbi – 2009 évben végzett – méréshez viszonyított geodéziai bemérést.
Az alagútban elhelyezett mozgásvizsgálati pontok (belőtt Hilti szegek) bemérését Balogh György geodéta (Geokt Kft.) végezte. Az alagút 11 keresztmetszetében elhelyezett mérési pontokon végzett mérések eredményeit és a 2009-ben végzett mérés eredményeit összehasonlítva megállapítható, hogy az előző mérés óta elmozdulás nem történt.
Az alagútban kialakított új űrszelvény bemérését is elvégeztette az ÉB 2018 Konzorcium. A mérést a Metal Elektro Kft. végezte 2020. április 20-án. A mérések a tervezett szelvényméreteket igazolták (19. ábra).
A munkában részt vevő vállalkozások

19. ábra. Űrszelvénymérés a 342+44 szelvénybe20. ábra. Az alagút kezdőponti kapuzata a felújítás után sajnos már graffitizve (Fotó: Fonyó Sándor)
Az alagút kő- és betonszerkezet-felújítás kivitelezője: a TRIMAN Kft.
Vasúti pálya építése: Homlok Zrt.
Felsővezeték építése: Vasútvill Kft.
Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemények: Orisoft Kft., Dr. Orbán Zoltán.
Geodéziai munkák: Geokt Kft., Balogh György geodéta.
Űrszelvénymérés: Metál Elektro Kft.
Alagútvizsgálat: LEGU Bt., Legeza István hídszakértő.
Tervező: Uvaterv, Tervkovács Kft.
A munka műszaki ellenőre a FŐBER Zrt. volt.
A kivitelezési munka 2020. január 15-én kezdődött, az alagút és a csatlakozó vágány forgalomba helyezése 2020. április 21-én 225 kN tengelyterhelésre, 80 km/h sebességre és „Av” űrszelvényre történt, a vasúti forgalom 2020. május 1-jén indult meg. A vonalalszakasz (Szabadbattyán–Tapolca) villamosüzem várhatóan 2021. június 12-én indul meg.
Sajnálatos, hogy a szép és jól kivitelezett munka nem maradhatott meg sokáig természetes szépségében, mivel az alag­út mindkét végét graffitisek befestették (20. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345

Irodalomjegyzék

  • [1] Hortobágyi F. 160 éve Megy a gőzös, megy a gőzős Kanizsára. KTE 2019
  • [2] Hortobágyi F. 100 éves a Börgönd–Szabad­battyán–Tapolca állomások közötti Balatonvidéki vasút MÁV Zrt. 2009.
  • [3] Radvánszky R. Harc a löszfallal Ba­la­ton­akarattyán. Sínek Világa 2010/4. szám.
  • [4] Eredeti tervek az alagútról és a csatlakozó támfalakról.
  • [5] Szakértői vélemény a balatonakarattyai alagútról és a kőzetkörnyezetéről. BME; 1999.
  • [6] Cholnoky J. Balaton. Budapest: Franklin; 1936.
  • [7] Uvaterv Zrt. és Tervkovács Kft. engedélyezési és kiviteli tervek.
  • [8] Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemény. ORISOFT Mérnöki Építő és Tanácsadó Kft.
  • [9] Legeza I. Alagútvizsgálati jegyzőkönyv. 2020
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©