Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A csittényhegyi alagút átépítése
Felsővezeték-építés
Az alagútban a felsővezeték-rendszert összesen négy szelvényben függesztették a boltozathoz. Egy szelvényben, három talplemezzel, négy-négy csavarral rögzítették, amit a boltozat falába ragasztott négy-négy darab M16 méretű 8.8 minőségű, horganyzott menetes szár tart (15. ábra).
A munkavezeték magassága a tervnek megfelelően 5,00 m. Az alagút előtt és utána szakaszszigetelőket építettek be.
Az alagútban a vasbeton lemezek mellett monolitbeton kábelcsatornák épültek, a bal oldalon: két darab 140 mm és egy darab 110 mm átmérőjű védőcső nagyfeszültségű kábelek, egy darab 50 mm átmérőjű védőcső gyűjtőföldelő részére; jobb oldalon: hat darab 110 mm átmérőjű védőcső távközlési kábelek részére (16. ábra). A kábelcsatornákhoz behúzó- és kötőaknák készültek.
A falazatok javítása
Az alagút falait, a támfalakat homokszórással megtisztították, a falazat átvizsgálását követően a hiányzó fugákat pótolták. Az alagút bejáratánál és kijáratánál tapasztalható beázási helyeket kis nyomással Bohrlochsuspension habarccsal injektálták.
A terméskő falazatok fugajavításánál a Mapei-Antique Strutturale NHL habarcsot használták.
Az alagút be- és kijáratához a villamos felsővezeték feszültség alá helyezéséig (tervek szerint 2021. június 12.) 4,00-4,00 m hosszon a hidaknál is alkalmazott horganyzott expandált lemezzel kialakított érintésvédelmi rácsot kell beépíteni.
A félreálló helyek két szelvényben az eredeti helyükön maradtak.
A kapuzatok és a hozzá kapcsolódó párhuzamos és merőleges támfalak mögötti rézsűburkolatokat, valamint támfalak előtt vízelvezető árkokat kitisztították, a burkolatokat és a fedköveket helyreállították [9] (17. ábra).
A végpontnál a jobb oldali burkolt rézsű és a párhuzamos támfal mögötti vízelvezető rendszer a támfal előtt lévő burkolt árokba köt be az Edilon vasbeton lemez jobb oldali hossz-szivárgójával együtt. A bal oldali árokba van bekötve a vasbeton lemez bal oldali hossz-szivárgója is. A végponti merőleges támfal mögötti burkolt árokrendszer és a burkolt rézsűfelületek vizeit a támfal előtti földárokból átereszen keresztül vezetik le a Balaton felé (18. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Hortobágyi F. 160 éve Megy a gőzös, megy a gőzős Kanizsára. KTE 2019
- [2] Hortobágyi F. 100 éves a Börgönd–Szabadbattyán–Tapolca állomások közötti Balatonvidéki vasút MÁV Zrt. 2009.
- [3] Radvánszky R. Harc a löszfallal Balatonakarattyán. Sínek Világa 2010/4. szám.
- [4] Eredeti tervek az alagútról és a csatlakozó támfalakról.
- [5] Szakértői vélemény a balatonakarattyai alagútról és a kőzetkörnyezetéről. BME; 1999.
- [6] Cholnoky J. Balaton. Budapest: Franklin; 1936.
- [7] Uvaterv Zrt. és Tervkovács Kft. engedélyezési és kiviteli tervek.
- [8] Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemény. ORISOFT Mérnöki Építő és Tanácsadó Kft.
- [9] Legeza I. Alagútvizsgálati jegyzőkönyv. 2020
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.