Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (12. rész) – A B1 jelű szerkezet próbaterhelése
A csúcsok előjele attól függ, hogy a két összehasonlított mérőhely azonos vagy ellentétes fázisban mozog-e. Ebből következtetni lehet az adott frekvenciákhoz tartozó rezgésalakra, azaz, hogy az adott frekvenciához hajlító vagy csavaró rezgési alak tartozik-e. A méréseket két különböző szenzorelhelyezésben is elvégeztük. Egyik esetben a VII. jelű pillértől 20 m távolságban a VII–VIII. nyílásban helyeztünk el két szenzort (X1 és Y1), valamint egy szenzort a VI–VII. pillérek között szintén 20 m távolságra. A másik esetben az V. jelű pillér két oldalán, a pillértől 20-20 m-re lévő keresztmetszetekben helyeztük el a gyorsulásmérő szenzorokat. A VII. támasz környezetében mért vízszintes és függőleges rezgések alapján meghatározott fázisképspektrumokat és a mért sajátfrekvenciákat a 31. és 32. ábrák mutatják be. A legfontosabb, végeselemes modellel meghatározott lengésalakokat pedig a 33–35. ábrák szemléltetik.
A természetes gerjesztés hatására mért sajátfrekvenciák jó egyezést mutatnak a numerikus modellel számított sajátfrekvenciákkal, mind a függőleges, mind a vízszintes hajlító és a csavaró frekvenciák esetén. A mérések alapján az első vízszintes-függőleges hajlító sajátfrekvencia 1,66 Hz (számított 1,50 Hz), az első csavaró sajátfrekvencia 1,81 Hz (számított 1,71 Hz), első függőleges hajlító sajátfrekvencia 2,1–2,34 Hz (számított 2,09 Hz).
Irodalomjegyzék
- [1] MÁV Zrt. H.1. Vasúti Hídszabályzat H.1.9. Utasítás: Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete.
- [2] FŐMTERV – Kontúr Csoport Konzorcium. Déli Összekötő Vasúti Duna-híd korszerűsítése, Kiviteli tervek - Általános terv.
- [3] MSZ EN 1991-2.2006: Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei, 2006.
- [4] ANSYS® v14.5, Canonsburg, Pennsylvania, USA.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.