Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (12. rész) – A B1 jelű szerkezet próbaterhelése
Dinamikus hatás vizsgálata
A dinamikus tényező mérési programja
A dinamikus próbaterhelés második csoportjában a híd dinamikus viselkedésének az elemzése volt a cél, a hídon végighaladó járműteher hatására a szerkezet különböző szerkezeti részleteihez tartozó dinamikus tényezők meghatározásával. A mérést összesen 15 futamban, különböző sebességgel (5, 20, 40, 60, 80 km/h) végighaladó, 2 darab M62 típusú párban hajtott mozdonnyal hajtottunk végre. A dinamikus próbaterhelés programját az 1. táblázat foglalja össze, amely tartalmazott fékezéssel és indulással kombinált futamokat is. A próbaterhelés során minden egyes futam alatt a statikus próbaterheléssel megegyező helyeken (minden vizsgált és különböző típusú szerkezeti elemen), összesen 66 darab nyúlásmérő bélyegen, 75-100 Hz-es mintavételi frekvenciával mértük a szerkezeten keletkező nyúlásokat.
A dinamikus futamok eredményei
A mérés eredményei a vonathatásábrákhoz hasonló – kis sebesség esetén azzal megegyező – feszültségi vonathatásábrák, amelyeken nagyobb sebesség esetén megjelennek, illetve megjelenhetnek a mozgó jármű által gerjesztett többletnyúlások/feszültségek. Néhány jellemző, különböző szerkezeti elemre vonatkozó dinamikus futamot reprezentáló mérési eredményt mutatunk be a 36–40. ábrákon.
A futamok során mért feszültségtörténeti ábrákat kiértékeltük és minden nyúlásmérő bélyeg esetén tapasztalt dinamikus többlet alapján meghatároztuk a dinamikus tényező értékét. A maximális dinamikus tényező (μmax) értéke a rácsos főtartón 1,028, a közbenső kereszttartón 1,048, a végkereszttartón 1,045, a hossztartón pedig 1,049. A mérési eredmények azt mutatják, hogy a pályaszerkezet esetén a mért maximumérték jelentősen kisebb, mint az adott szerkezet esetén az MSZ EN 1991-2 [3] szabvány szerint számított dinamikus tényezők értékei (hossztartóra 1,18, kereszttartóra 1,44, végkereszttartóra 2,0). A főtartó esetén minimális dinamikus hatást mértünk, amely konzervatív kiértékelést alkalmazva is maximum 3%-os dinamikus többletet jelent. Megjegyezzük, hogy a mért maximális értékekben jelentkező dinamikus hatás ennél kisebb, közel 1,0. A mérési eredmények megerősítik a hídon tartózkodók szubjektív érzését, miszerint nagyon csekély mértékben érezhető dinamikus hatást tapasztaltak a dinamikus futamok során.
Összefoglalás
A BME Hidak és Szerkezetek Tanszék végrehajtotta az új Déli összekötő vasúti Duna-híd forgalomba helyezését megelőző statikus és dinamikus próbaterhelésének I. ütemét (B1 jelű hídszerkezet). A próbaterhelés célja a híd globális és lokális szerkezeti viselkedésének ellenőrzése, statikus és dinamikus viselkedésének vizsgálata, a szabványos követelmények igazolása. A próbaterhelés során a szerkezet viselkedése a számítottnak és a szemléletnek megfelelő volt, rendellenességre utaló jelet nem tapasztaltunk. Összefoglalóan megállapítható, hogy a próbaterhelési eredmények alátámasztották a híd terv szerinti viselkedését és kielégítik a vonatkozó nemzeti szabványok előírásait. A próbaterhelés eredményei alapján sok olyan tapasztalatot szereztünk a szerkezet viselkedésével kapcsolatban, amelyek felhasználhatók lesznek a hídcsoport további elemeinek a mérése során.
Köszönetnyilvánítás
Köszönetünket fejezzük ki a tervező (FŐMTERV – Kontúr Csoport Konzorcium és a szakági főtervező MSc. Kft.), és a kivitelező (Duna Aszfalt Kft.) szakembereinek a próbaterhelés előkészítésében és végrehajtásában nyújtott együttműködésükért. A próbaterhelésben résztvevők csoportja a 41. ábrán látható.
Irodalomjegyzék
- [1] MÁV Zrt. H.1. Vasúti Hídszabályzat H.1.9. Utasítás: Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete.
- [2] FŐMTERV – Kontúr Csoport Konzorcium. Déli Összekötő Vasúti Duna-híd korszerűsítése, Kiviteli tervek - Általános terv.
- [3] MSZ EN 1991-2.2006: Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei, 2006.
- [4] ANSYS® v14.5, Canonsburg, Pennsylvania, USA.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.