Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A sínfej-hajszálrepedések műszaki és gazdasági alapú kezelése
A repedések geometriája a sínfej hosszmetszetében
A sínek hosszában, a fejrepedéseken keresztül vágással készített, a sín talpára merőleges síkban is igyekeztünk képet adni a repedések terjedéséről. A vágási síkot úgy próbáltuk kijelölni, hogy a legtöbb repedést harántolni tudjuk. Ehhez a sínfejen látható repedések helyzetéből indultunk ki. Az elemzést sztereomikroszkópos felvételeken végeztük el, a repedések hosszát, futásuk szögét és a behatolási mélységet méréssel állapítottuk meg. Repedéseket mutat a 7. és a 8. ábra.
Az összefoglaló adatokat a 3. táblázat tartalmazza.
A repedések geometriája a térben
A repedések térbeli fejlődésének, behatolási mélységének ismerete rendkívül fontos a forgalombiztonság szempontjából. Ezért a beszállított síndarabok hajszálrepedéseit speciális eljárással, YXLON Modular típusú ipari CT berendezéssel, mikrofókuszú röntgencsővel is megvizsgáltuk, hogy képet kapjunk a repedések térbeli geometriai jellegzetességeiről. Mivel a leválasztott minta geometriai kiterjedése nagyobb volt, mint a 225 kV-os röntgencsővel átvilágítható maximális falvastagság, a forgácsolt mintából leválasztottuk a vizsgálat szempontjából érdekes részt. Ez a sín hossztengelyével párhuzamosan 25 mm-es méretű, HC repedésekkel terhelt nyomtávsarkot jelentette. Az átvilágítással nyerhető kép megfelelő élessége miatt a 25 mm-es mintaméretet is feleznünk kellett, ezért végül csak ≤12 mm vastagságú mintákkal dolgozhattunk. Ez azt jelentette, hogy az örvényáramos kiértékelés síkjával megegyezően csak ekkora szakaszhosszra tudtuk a geometriai adatokat megállapítani. A mikrofókuszú cső elé helyezett mintát a 9. ábra mutatja.
A végleges minta komplex geometriáját CT röntgenberendezéssel, 1080 röntgenképből a rendszer képfeldolgozó szoftverével rekonstruáltuk. A CT berendezés képfeldolgozó rendszere nem tette lehetővé a sínminták közvetlenül történő hibaanalízisét, a repedés és az alapanyag közötti csekély denzitáskülönbség, valamint a hiba nyílt cellás jellege miatt. Ezért a manuális kiértékelés alapjául a CT mérés metszetei szolgáltak. A minták rétegfelvételein (0,5 mm-es lépésenként) az adott repedések mentén kontrollpontokat vettünk fel. A kontrollpontokat CAD rendszerben spline görbével összekötöttük, majd a görbékre felületeket illesztettünk. Ezzel a rendkívül időigényes, de precíz módszerrel nagy pontossággal rekonstruáltuk a minták hibáinak pozícióit, kiterjedéseit. A jobb láthatóság érdekében a CAD rekonstruált repedéseket exportáltuk a CT képfeldolgozó rendszerébe, és meghatároztuk a repedések teljes felületének sínkoronától mért mélységeit.
Irodalomjegyzék
- [1] Innotrack D4.5.5 – Guidelines for Management of Rail Grinding. Integrated Project. Project No. TIP5_CT-2006-031415.
- [2] T. Hempe – T. Siefer: Schienenschleifen als Bestandteil einer technisch-wirtschaftlichen Gleisinstandhaltung. ZEVrail, 2007. März.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.