Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A sínfej-hajszálrepedések műszaki és gazdasági alapú kezelése
A 10. ábrán a vizsgált minta sínfejben elfoglalt eredeti helyzetét látjuk. A 11. ábra pedig a kiértékeléssel nyert felületeket mutatja, színskálával érzékeltetve a szabálytalan alakú repedési sík mélységi helyzetét.
Az összefoglaló adatok a 4. táblázatban olvashatók.
A repedések geometriai adataiból levonható megállapítás
Valamennyi repedésadat értékelése után megállapítottuk, hogy behatolási mélységük kisebb volt, mint amit a megelőző örvényáramos mérések osztályba sorolása alapján várni lehetett. Azt azonban hangsúlyoznunk kell, hogy a bizonyos fokig véletlenszerűnek minősíthető mintavételek alapján nem állítható, hogy a legsérültebb síndarabokkal dolgoztunk, illetve a sínminták hajszálrepedésekkel legjobban terhelt szakaszaiból munkáltuk ki a próbatesteket. Hiszen a kijelöléshez csak a szemrevételezéses megítélés szolgáltathatta az alapot.
Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az örvényáramos mérés nem közvetlen behatolási mélységértéket szolgáltat. Károsodási mélységet számol, s a minősítési osztályozással nem egyenként jellemzi a repedéseket, hanem adott sínhosszra vonatkozóan adja meg a besorolást.
A HC repedések problémájának kezelése
A HC hibák kezelésével kapcsolatos stratégia két pilléren nyugszik. Az első a megelőző intézkedések meghozatala, a második pedig a kialakult helyzet műszakilag és gazdaságilag összehangolt elvű kezelése.
A HC hibák megelőzésének lehetőségei
A HC hibák kialakulásának megelőzésére, illetve kifejlődésük jelentős mértékű lassítására két lehetőség van. Az egyik a sínacél osztály megválasztása, a másik az ún. AntiHeadCheck (AHC) profil kialakítása a pályába beépített új síneken.
Irodalomjegyzék
- [1] Innotrack D4.5.5 – Guidelines for Management of Rail Grinding. Integrated Project. Project No. TIP5_CT-2006-031415.
- [2] T. Hempe – T. Siefer: Schienenschleifen als Bestandteil einer technisch-wirtschaftlichen Gleisinstandhaltung. ZEVrail, 2007. März.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.