Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Szajol–Lőkösháza vonal átépítése – Két új közúti aluljáró bemutatása
A vonal elhelyezkedését és szerepét a magyar vasúthálózaton belül az 1. ábra mutatja.
A több mint tíz évre tervezett beruházás építési ütemeit az 1. táblázat foglalja össze.
A vonal átépítését meghatározó paraméterek: 225 kN tengelyterhelés, 160 km/h sebesség, az építés ideje alatt maximum 40 km/h sebességkorlátozás, szakaszonként második vágány építése. Előírás volt, hogy az átmenő fővágányok UIC 60 rendszerűek legyenek. A tervezett műtárgyak főbb jellemzői: MSZ 07-2306/2-90T szerinti U jelű teher (4 × 250 kN és 80 kN/m megoszló), 160 km/h sebesség, az építés ideje alatt maximum 40 km/h sebességkorlátozás.
A 160 km/h sebesség miatt a nagy közúti forgalmat lebonyolító szintbeli kereszteződések helyein közúti aluljárók (2 db) és közúti felüljárók (2 db) épülnek, az állomásokban utasaluljárókat, utas- és közforgalmú gyalogos-aluljárókat létesítenek. Nyílt vonalon egy közforgalmú gyalogos- és kerékpáros-aluljáró készült. A vonalszakasz legnagyobb vasúti acélhídja a gyomai Hármas-Körös-híd a 2. ábrán látható. Jellemző állomási műtárgy a mezőberényi gyalogos- és utasaluljáró (3. ábra). A munkába vett vasúti terhet viselő új és átépített szerkezeteket a 2. táblázat foglalja össze.
Irodalomjegyzék
- [1] Dénes Béla: A Szajol–Lőkösháza vonal átépítése. Sínek Világa, 1999/2.
- [2] Erdődi László: Műtárgyátépítések a MÁV vonalhálózatán. Sínek Világa, 2012/3–4.
- [3] Sallai Attila, Vörös József: Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa, 2015/1.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.