A cikk szerzője:

Álló László tartószerkezeti és hidász mérnök
Főmterv Zrt.

Horváth Adrián ipari professzor
Főmterv Zrt.

A szolnoki vasúti Tisza-híd tervezése

A Szolnok–Szajol vonalszakasz felújítása jelenleg is tart. A tárgyi szakasz a magyar vasúti hálózat egyik legforgalmasabb állomásköze, az átépített híd pedig a legnagyobb kapacitású vasúti átkelőhely a Tiszán, tehát mind a szakasznak, mind magának a Tisza-hídnak kiemelt stratégiai jelentősége van. A Tisza-híd technológiai tervezése nagy kihívás volt, mivel a mederhidak kicseréléséhez hasonló műveletet – tekintve a mozgatott nagy tömegeket, a sok kötöttséget és a rendelkezésre álló rendkívül kevés időt (~40 óra) – Magyarországon körülbelül 50 évente hajtanak végre.

 

A mederpillérnél volt a meglévő híd fix saruja, melynek alsó öntvényét vasbeton szerkezeti kockával ágyazták be a vasalatlan pillértestbe. Az alsó öntvény kivéte­lét meglehetősen kockázatos és időrabló műveletnek ítéltük, ezért egy kibetonozott bennmaradó acélszerkezettel körülvéve terveztük meg a kihúzópályát (9. ábra).

9. ábra. Mederpillér bennmaradó acélszerkezete
A meglévő hidat megemelése után csúszószerkezetekre, szánkókra kellett tenni. A szánkó egy billegővel ellátott, kellően merev szerkezet, mely alá teflonpárnákat helyeztek (10. ábra).

10. ábra. Parti pillér szánkó
A mederpillérnél a nagy közvetlen terhelés és a kényszerűen kis szerkezeti magasság következtében 200 mm (!) vastag acéllemezeket is alkalmaztunk (11. ábra).

11. ábra. Mederpillér szánkó
A hidak mozgatása a Dywidag-rudak és hozzájuk tartozó lyukas hidraulikus sajtók segítségével történt. A Dywidag-rudak számát a reakcióerőkkel arányosan határoztuk meg, hogy a különböző támaszokon a tapadási súrlódás hatására létrejövő rugalmas megnyúlások különbsége ne okozza a felszerkezet rángatózását.

A kitolt híd bontása

A régi kétvágányú híd bontási technológiájának, valamint az ehhez tartozó segédszerkezetek terveinek elkészítése is feladatunk volt.
A keresztirányban már kitolt, közel 200 m-es híd bontásához a meglévő kereszttoló jármokon felül további segédjármokat kellett a Tisza partélébe és medrébe építeni. A technológia lényege, hogy a kitolt hidat a Tisza felett, folyamatosan Szajol felé haladva szedik szét daruzható elemekre (12. ábra). A helybeni, kis elemekre bontás során nem kellett a hidat hajózható méretűre darabolni vagy kitolni a partra, ami – a viszonylag nagy tömege (2000 t) és az alsó öv többméteres kiékelése miatt – minden bizonnyal nehézkes, illetve gazdaságtalan lett volna.

12. ábra. Főbb bontási fázisok
A szerkezetet a korábbi kétvágányú vasúti pálya két szélső sínpárján közlekedő bontódaru segítségével bontják elemeire. A bontási fázisok során egy 85 m-es konzolos állapot is létrejött (13. ábra), melyet számításaink szerint a masszív főtartó szerkezet képes volt elviselni. Különböző egyedi állványszerkezeteket, darus kocsit is terveztünk, ezek a bontáshoz és a Tisza felett kb. 20 m-rel magasan végzett vágási munkákhoz szükségesek.

13. ábra. Nagykonzolos állapot előtt
 
Összefoglalás

A nagy történelmi múltú és kiemelkedően fontos híd áttervezése során számtalan adottsághoz, körülményhez kellett alkalmazkodni, ami alapjaiban határozta meg a tervezési irányokat, az alkalmazott szerkezeti megoldásokat, építési technológiákat és segédszerkezeteket. A mederhíd felszerkezetek cseréje rendkívül egyedi és izgalmas feladat volt.
A tervezés idején folyamatosak voltak a szakági egyeztetések. Ezeken sikerült megteremteni az összhangot a szerteágazó műveletek és érdekek között, valamint meghozni a gyors és felelősségteljes döntéseket. A tervezői csapatot mi sem igazolja jobban, mint a problémamentesen és határidőben lezajlott kivitelezés, melyhez ezúton is gratulálunk a vállalkozónak.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Vörös József: A szolnoki Tisza-híd. Sínek világa, 2007/3–4.
  • [2] Álló László, Horváth Adrián, Nagy Zsolt, Rácz Balázs: A szolnoki vasúti Tisza-híd tervezése. Innorail magazin, 2014/4.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©