A cikk szerzője:

Dr. Zsákai Tibor okl. építőmérnök, c. főiskolai tanár, ny. MÁV főigazgató

A trianoni békeszerződés és a magyar vasút

1920. június 4. gyászos napként vonult be a magyar történelembe. Szent István király birodalma széthullott, a magyarság nagy része Kis-Magyarországon, egy kisebb része az utódállamokban folytatta életét.

A hídépítés területén is forradalmi változások zajlottak. A vasúti hidak építéséhez 1857-ig fát használtak. A leghosszabb vasúti fahíd a szolnoki Tisza-híd, s az első nevezetes vashíd a szegedi Tisza-híd (1858) volt (8. ábra), aminek a forgalma a temesvári vonal elcsatolásával a töredékére csökkent.
A MÁV 1869-es megalakulása egy egységes vasútpolitika megvalósulását eredményezte. 1876-ban kerül sor az első törvényi felhatalmazáson alapuló államosításra. Az egységesülő vasúthálózat 1917-ben már 22 869 km hosszú volt (9. ábra).

8. ábra. A szolnoki (1885–1888) és a szegedi  vasúti híd (1858–1944)9. ábra. A magyar vasúthálózat 1917-ben
A vasút behálózta egész Magyarországot, felölelte a gazdaságilag fontos, nyersanyaglelő helyeket és a mezőgazdasági területeket egyaránt. Büszkén állíthatjuk, hogy a magyar vasúthálózat mind a hosszát, mind pedig a szolgáltatásait tekintve Európa élvonalába tartozott. A századfordulón a magyar vasúthálózat 1 millió lakosra vetítve a legnagyobb volt Európában (10. ábra).

10. ábra. A magyar vasúthálózat európai tükörben
A magyar vasúthálózat fejlődése óriási gazdasági fellendülést hozott az országnak. A nemzeti jövedelem 1867-hez képest 1914-ben már négyszerese volt. Az európai növekedés átlagos dinamikáját azonban még ez is meghaladta. Ennél magasabb növekedési ütemet ugyanis csak a dán, a svéd és a német gazdaság produkált [2].

A trianoni békediktátum, a vasúti hálózat szétdarabolása

Az I. világháború lezárásaként került sor a trianoni békediktátum aláírására 1920. június 4-én Versailles-ban.
A vasutak nélkülözhetetlen szerepe már a béketárgyalások kezdeti szakaszában felmerült, hiszen a korabeli modern szállítási és közlekedési lehetőségeket a „vasszekér” merítette ki. 1913-ra ugyanis kiépült Magyarország teljes vasúthálózata és az maximális mértékig kiszolgálta a kereskedelmi, gazdasági és katonai igényeket [2].
A sugárirányú pályákat két nagy kör kapcsolta össze. A külső gyűrű Brassó és Krakkó vonalában futott, majd Trieszt felé kanyarodott délnek, a kisebbik kör a Pancsova–Arad–Nagyvárad–Munkács–Kassa–Fülek–Pozsony–Graz-útvonalon ért le az Adriáig. Magyarország határait közismerten a belső vasúti körről történő levágás mentén alakították ki, meghazudtolva a győztes fél által hangoztatott etnikai elvet [3].

11. ábra. Az utódállamok vasúti érdekei
A román, csehszlovák és jugoszláv állam vezetői is nagyon jól átlátták a gazdasági szempontból kulcsfontosságú vasúti csomópontok szerepét, és ki-ki a maga újonnan kapott területén törekedett azok minél szélesebb körű birtoklására. A határvonalak megállapításánál éppen a vasúti csomópontok és vonalak elhelyezkedése volt az, ami részükről számos esetben indokolta térnyerésüket, nemegyszer ezt állítva szembe az elvileg alapelvnek számító nemzetiségi arányokkal. A békediktátum az ország új határainak kijelölésénél nem az etnikai határokból indult ki, hanem az utódállamok stratégiai követeléseiből. Ezek a követelések a vasúthálózathoz tapadtak. Kifejezett cél volt a magyar hadsereg logisztikai lehetőségeinek korlátozása, és Magyarország elszigetelése, a vasúthálózat szétszabdalása integritásának felszámolása révén (11. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dr. Zsáka T. A magyar vasút. Múlt-jelen-jövő. Konferencia-előadás. Győr: Széchenyi István Egyetem; 2009.
  • [2] Tordai R. A vasút mint érv a trianoni tárgyalásokon. Múlt-Kor történelmi magazin 2012.03.11. (https://mult-kor.hu/20120311_a_vasut_mint_erv_a_trianoni_targyalasokon)
  • [3] Dr. Fónagy J. Az államvasút Trianonja. Vezess.hu Magazin 2011.06.04. (https://www.vezess.hu/magazin/2011/06/04/ez-is-trianon-romaniaba-lopott-vonatok/)
  • [4] Vasúti határátmenetek: kis lépés az államnak, nagy az ott élőknek! MKK-blog 2017. április 14. /https://kozlekedesiklub.blog.hu/2017/04/14/hataratmenetek_kis_lepes_az_allamnak_nagy_az_ott_eloknek)
  • [5] Nagy T. Trianon és a magyar vasút 2012. (https://doksi.hu/get.php?lid=26902)
  • [6] Dr. Fónagy J. A vasút elsődleges szerepe a közösségi közlekedésben. Harkány: II. Vasúti Forgalmi Konferencia; 2019. május 15. https://www.ktenet.hu/uploads/events/2019-05-15-ii-vasuti-forgalmi-konferencia/doc/005-dr-fonagy-janos-harkany-20190515.pdf
  • [7] Hova megy ez a vonat? Félbevágott állomások. 2014. június 4. https://hovamegyavonat.blog.hu/2014/06/04/felbevagott_allomasok 2014.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©