Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vasúti pályageometria romlási folyamatának leírása
4. Eredmények és következtetések
4.1. SAD(t) romlási függvények meghatározása
A 2. táblázatban láthatók az 1. sz. vonal és a 140. sz. vonal 48-as, 54-es, illetve 60-as rendszer felépítménnyel épített vágányszakaszok geometriai állapotromlására kapott exponenciális egyenletek, ahol a t az utolsó munkáltatás után eltelt fél évek számát jelenti. A fent látható eredmények alapján az adott vonalra jellemző, adott sínrendszerrel épített vágány romlási állapotát előre lehet becsülni a fél évek függvényében, amennyiben vágányszabályozás továbbra sem történik (8–9. ábra).
4.2. Romlási időkülönbség függvény meghatározása
Meghatározható továbbá az aktuális SAD54 minősítőszám birtokában, hogy az adott vonalszakaszon milyen SAD60 értékek álltak volna elő, ha 60 r. felépítménnyel épültek volna.
[9] [10]
ahol
t az utolsó beavatkozástól eltelt fél évek száma,
b54, b60 az adott felépítménnyel rendelkező vágányméretezettségi tényező,
SADt54, SADt60 az 54, illetve 60 r. felépítménnyel rendelkező szakasz munkáltatást követő t-edik fél évében mért SAD értéke.
A [9] képletből fejezzük ki a t értéket:
[11]
majd helyettesítsük be a [10] képletbe
[12]
így a SADt60 azt mutatja meg, hogy az adott vonalon, ha az 54 r. felépítmény helyett a 60 r. felépítmény lenne, akkor a SAD értéke az utolsó munkáltatást követően t számú fél év elteltével mekkora értéket venne fel.
Tehát, ha egy meglévő vonal azonos felépítménnyel, jelen esetben 54 rendszerűvel rendelkező szakaszait átépítenék 60 r. felépítményre, akkor kiszámítható, hogy hosszú távon mennyivel gazdaságosabb lenne a szabályozási beavatkozások elmaradása miatt az üzemeltetés, ha csak a beavatkozások számát tekintjük, azonos beavatkozási hatékonyságot feltételezve.
Irodalomjegyzék
- [1] Coenraad Esveld: Modern Railway Track – Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel.
- [2] Fischer Szabolcs, Dr. Horvát Ferenc: A jó vasúti pályaállapot műszaki és gazdasági jelentősége. XIII. Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencia, Bükfürdő, 2012. április 25–27. Előadás.
- [3] Dr. Horvát Ferenc: A vasúti pályageometria: fejlődés a kezdetektől napjainkig. Indóház – Vasúti magazin 9: (4) pp. 2–7. 2013.
- [4] Peter Veit: Rail steel grades in track, Europien Railway Preview Volume 19, Issue 4, 2013.
- [5] Peter Veit: A vasúti pályák fenntarthatóságáról. Sínek Világa, 2015/2.
- [6] Dr. Vaszary Pál – Kandidátusi értekezés, 1992. Győr.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.