Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vasúti pályageometria romlási folyamatának leírása
Az 5. táblázatban az 1. sz. vonal 54-es, illetve 60-as rendszerű felépítménnyel épült vágányszakaszainak geometriai állapotromlására kapott exponenciális egyenletei találhatók, vonalvezetés szerinti bontásban.
A 6. táblázat szerinti SAD(t) romlási függvény és a D. 54. sz. előírás 51. fejezete alapján készült a 11. és a 12. ábra. Mind a kettő szemléletesen mutatja, hogy az adott vonalhoz tartozó pályaszakaszok SAD(t) romlási függvénye szerint a pálya állapota az utolsó beavatkozást követő hányadik fél évben éri el az adott minősítési kategória határát.
Az utolsó beavatkozást követően, egy adott minősítési kategória határát elérő időtávot nevezzük az adott minősítési kategóriához tartozó tartalékidőnek (tM1, tM2…).
A [11] képletet átalakítva a következő képlettel számolható a tartalékidő:
[14]
ahol
Mi – az adott minősítési kategória SAD értéke,
i – 1, 2, 3, 4, 5, 6, az adott minősítési kategória,
j – 48-as, 54-es, 60-as r. felépítmény.
Ezek alapján az 1. sz. vonal 54 rendszerű egyenes és íves szakaszok adott minősítési kategóriához tartozó tartalékidejét a 6. táblázat, míg a 60 rendszerűekét a 7. táblázat tartalmazza.
A fentiek mintájára bármely kiválasztott vonal tartalékidejét ezzel az eljárással meg lehet határozni, segítve a vágányszabályozás időbeli organizációját.
5. Összefoglalás
Az ismertetett eljárás előnye, hogy alkalmazásával az eddig többnyire csak állapotmeghatározásra használt felépítményi mérőkocsi mérési adatai ezentúl sokkal szélesebb körben hasznosíthatók. Egyrészt a romlási folyamatok elemzésével egzakt módon tervezhetővé válik a szükséges beavatkozás időpontja (munkáltatás vagy korlátozás). Másrészt segíti a gazdaságossági számítások készítését, ami a beruházás vagy a karbantartás közötti döntések meghozatalában jelentős. Mindezt a mai kornak megfelelő számítástechnikai eszközökkel, automatikusan végzi.
Irodalomjegyzék
- [1] Coenraad Esveld: Modern Railway Track – Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel.
- [2] Fischer Szabolcs, Dr. Horvát Ferenc: A jó vasúti pályaállapot műszaki és gazdasági jelentősége. XIII. Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencia, Bükfürdő, 2012. április 25–27. Előadás.
- [3] Dr. Horvát Ferenc: A vasúti pályageometria: fejlődés a kezdetektől napjainkig. Indóház – Vasúti magazin 9: (4) pp. 2–7. 2013.
- [4] Peter Veit: Rail steel grades in track, Europien Railway Preview Volume 19, Issue 4, 2013.
- [5] Peter Veit: A vasúti pályák fenntarthatóságáról. Sínek Világa, 2015/2.
- [6] Dr. Vaszary Pál – Kandidátusi értekezés, 1992. Győr.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.