Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vasúti pályageometria romlási folyamatának leírása
Az 1. táblázat az 1. sz. vonal felépítményének rendszerbeli változatosságát mutatja meg.
Adódik a kérdés, ha egy vonal, felváltva 54 r. és 60 r. felépítménnyel épült, akkor mennyi a romlási időkülönbség a két rendszer között. A [11] képletet és a [13] képletet a vizsgált két vonalra kiszámolva a 3. táblázatban látható lineáris függvények adódnak.
[13]
A romlási időkülönbséget leíró függvényben t0 azt mutatja meg, hogy a munkáltatás utáni pillanatban hány félévnyi időkülönbség van az adott vonal nagyobb, illetve kisebb tömegű sínrendszere között. Tehát az 1. vonalon a 60 r. felépítménnyel épült vonalszakaszoknak majdnem 3,5 fél év romlási időtöbblete van az 54 r. felépítménnyel szemben, míg a 140. vonalon legalább 7 fél év tartaléka van a 48 r. felépítménnyel szemben, közvetlenül a szabályozás elvégzése utáni fél évben.
A 4. táblázatban leírt egyenlet az 1. sz. vonal esetében azt is megmutatja, hogy a 60 r. felépítményi szakaszok mennyi tik (fél év) időkülönbséggel érik el ugyanazt a SAD értéket, mint ami az 54 r. felépítményi szakaszoknak van az aktuális fél évben.
A 140. sz. vonal esetében pedig azt, hogy a 60 r. felépítményi szakaszokon hány fél év (tik) elteltével lehet mérni ugyanolyan SAD értéket, mint amekkora a 48-as szakaszokon van az aktuális fél évben.
A 10. ábrán jól látszik, hogy a 140. sz. vonal sokkal nagyobb romlási időkülönbséget mutat.
4.3. Tartalékidő meghatározása
A D. 54. sz. előírások 51. fejezete szerinti minősítési kategóriák az 500 m-es minősítési hosszon, hézagnélküli vágányok esetén, v = 160 km/h sebesség mellett a 4. táblázatban láthatók.
Irodalomjegyzék
- [1] Coenraad Esveld: Modern Railway Track – Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel.
- [2] Fischer Szabolcs, Dr. Horvát Ferenc: A jó vasúti pályaállapot műszaki és gazdasági jelentősége. XIII. Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencia, Bükfürdő, 2012. április 25–27. Előadás.
- [3] Dr. Horvát Ferenc: A vasúti pályageometria: fejlődés a kezdetektől napjainkig. Indóház – Vasúti magazin 9: (4) pp. 2–7. 2013.
- [4] Peter Veit: Rail steel grades in track, Europien Railway Preview Volume 19, Issue 4, 2013.
- [5] Peter Veit: A vasúti pályák fenntarthatóságáról. Sínek Világa, 2015/2.
- [6] Dr. Vaszary Pál – Kandidátusi értekezés, 1992. Győr.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.