Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A XIX. századi indóház újjászületése – A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója
Archív tervek és képek
Néhány korabeli, 1893-ból származó tervlap (5. ábra), illetve másolata a MÁV tervtárában, az Országos Levéltárban (6. ábra) volt fellelhető, illetve jelentős tervanyag kutatható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Adattárában.
A múzeum tervtári gyűjteményében német, illetve magyar nyelvű terveket, például a Ferenc József Császári Keleti Vasút – később Déli Vasút – típusterveit: alaprajzokat, metszeteket (7. ábra), belsőépítészeti elemek, bútorok mintarajzait találtuk. A tervtári, illetve levéltári kutatások során néhány képeslap és fényképfelvétel került elő az épület különböző korszakaiból.
Helyszíni kutatások, eredmények
2013-ban elvégeztük az épület pontos felmérését, összegyűjtöttük a még vélhetően eredeti épületszerkezeti elemeket, a külső nyílászárókat, árnyékolókat, rögzítőelemeket. A perontető alatti utasellátó pavilon elbontásakor került elő egy otthagyott zsalutáblás ablak eredeti színezéssel, és az eredeti kőlábazatos falfelület élszegélyezéssel. A padláson tárolták a használaton kívüli zsalus árnyékolókat, a befalazott oromfali körablak kivehető szárnyát, ezek az elemek szolgáltak az utángyártás mintájául. Az emeleti lakásokban nagyobb átalakítás nem történt az elmúlt évtizedekben, így a belső faborítású egyedi ácstokos, illetve kapcsolt gerébtokos ablakok vasalata és felületképzése szintén megőrződött (8. ábra).
A külső homlokzati díszítőelemek után kutatva, a fotók alapján, a párkányok és falsarkok mentén feltárásokat végeztünk, ahonnan előkerültek a levésett, levert farkasfogas díszítőtégla-párkányok, saroklizénák maradványai (9. ábra).
Helyreállítási koncepció
Az archív tervek és a helyszíni feltárások alapján a felvételi épület korhű helyreállítása, míg a laktanyaépület modern építészeti átfogalmazása és újraértelmezése mellett döntöttünk.
A rekonstrukció fő célja a külső, valamint belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása a XXI. századi funkcionális igényekhez illeszkedve, mindezt úgy, hogy a felvételi épület még megmaradt történeti értékeit megőrizzük, és hiteles helyreállítását elvégezzük.
A MÁV jelenkori funkcionális igényeinek kielégítése a vasútüzem folyamatos fenntartása mellett.
A településről és a környező városokból buszon, gépkocsival vagy kerékpáron érkező utasok fogadása, parkolási lehetőség biztosítása.
Az egykori építészeti, épületszerkezeti értékek hiteles helyreállítása és megőrzése lehetőség szerint az eredeti helyén, az eredeti anyagok felhasználásával. Az eredeti szerkezetek egy részét felújították, sajnos nagy részüket újra kellett gyártani.
A funkcionálisan összetartozó, de jelenleg szétszórt MÁV-egységeket és szakszolgálatokat egymás közelében, tömbösített formában – az újrafogalmazott laktanyaépületben – elhelyezni.
Az egyes vasútüzemi és bérleményi funkciók önálló belső működési rendjének biztosítása.
Az épület korszerű gépészeti és technológiai kialakítása.
A felvételi épület külső kialakítása
Elsőként az eredeti tömegformálást módosító beavatkozásokat szüntettük meg az épületen. Az emeletes laktanyaépületet leválasztottuk a felvételi épületről, az utólagosan, eltérő fesztávval és tagozattal készült öntöttvas oszlopokon álló perontetőszakaszt elbontottuk.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.