Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A XIX. századi indóház újjászületése – A Déli Vasút utolsó I. osztályú felvételi épületének teljes rekonstrukciója
A harmadosztályú váró padjáról részletes tervet találtunk, ennek figyelembevételével készültek a várótermi ülőbútorok (19. ábra).
A laktanyaépület
A volt vendéglátó és lakófunkciót tartalmazó laktanyaépületről a kutatásaink során jelentős építéstörténeti információ nem került elő, így az igen rossz állapotban lévő épület a funkcióváltással és a korszerű szerkezeti átalakítással új szerephez jutott.
Az egyszerű kétszintes, magas tetős épület szolid vakolt felülettel, az épületet kiegészítő előtetővel, tolózsalus külső árnyékolókkal, valamint a tetőn elhelyezett megújulóenergia-hasznosítás elemeivel kiegészülve új minőséget kapott (20. ábra), a régi indóház analógiájaként használva ezeket a kiegészítő szerkezeti elemeket.
A szakszolgálatok egységei koncentráltan, alacsony üzemeltetési költséggel működhetnek.
Az épületbe oktatóterem, pihenőszobák, apartmanok, üzemi öltözők, teakonyhák, szakszolgálatok pihenői kerültek. A közlekedőterek régi elemeinek (lépcsőkorlátok) visszaépítésével igyekeztünk megőrizni az épület belső hangulatát (21., 22. ábra).
Kivitelezés
2015 márciusában kezdődött meg a kivitelezés, a generálkivitelező a ZÁÉV Építőipari Zrt. volt (23. ábra).
Az eredeti épületből az alapozás, a tartófalak, a födémek egy része, valamint a lépcsőházak maradtak meg. Az építés során eredeti építőelemként még az öntöttvas oszlopokat és kovácsoltvas korlátokat, fogódzókat használtuk fel. A többi szerkezet használhatatlanná vált. A fedélszerkezet az eredeti szerinti geometriával teljesen megújult. Az oldalszárnyak bontása után került elő az eredeti osztópárkány, a saroklizéna és a kőlábazat maradványa.
Az épület mindenhol monolit vasbeton koszorút kapott, a közbenső és zárófödémeket is kicseréltük monolit vasbeton lemezre.
A fal- és padlószerkezet utólagos, injektált vízszintes falszigetelést, illetve bitumenes vastaglemezes szigetelést kapott a teljes épületegyüttesen.
A felvételi épület, mint helyi védett építmény, épületenergetikai szempontból felmentést kapott a jogszabály szerinti szigorúbb követelmények alól, csak a padlószerkezet, a födémszerkezet és a nyílászárók korszerűsödtek.
A laktanyaüzemi épület 15 cm vastag homlokzati hőszigetelést is kapott, valamint napkollektorokat is elhelyeztünk a tetőn, melyek a használati melegvíz-termelésben vesznek részt, az éves használati melegvíz-termelés 60%-át állítják elő.
Összegzés
A balatonszentgyörgyi felvételi épület vasúttörténeti szempontból kiemelten fontos, mivel ez az egyetlen ilyen típusú épület, amely fennmaradt a Déli Vasút I. osztályú felvételi épületei közül.
A hasonló felújításra váró, történeti felvételi épületek szempontjából fontos a részletes kutatások alapján történő hiteles tömeg- és homlokzatrekonstrukció.
A kevésbé dokumentált belső tereket pedig tiszta, jelzésszerű belsőépítészeti elemek alkalmazásával kell helyreállítani. Az egységes vasúti arculatot kizárólag az utastájékoztatás és a vasúti üzemi funkciók szintjén ajánlott megtartani.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.