A cikk szerzője:

Gergely László kiemelt gépész tervezőmérnök
MÁV Zrt.

Balogh István beruházási projektkoordinátor
MÁV Zrt.

Gálos Zsolt irodavezető
MÁV Zrt.

Antal Zsolt hírközlési tervezőmérnök
MÁV Zrt.

Az új Keleti-utascentrum kivitelezésének tapasztalatai (2. rész) – Épületgépészet, villamosság

A cikksorozat első részében bemutatásra került a Keleti-utascentrum kivitelezésében felmerült építészeti, belsőépítészeti nehézségek és műszaki szakmai megoldásaik, most arra teszünk kísérletet, hogy a gépész- és a villamosterületen próbálunk néhány érdekességet bemutatni. Jelen cikkrész fókuszába a megújuló energia fontossága, a fűtési-hűtési rendszer, a komfortszellőzés, a hő- és füstelvezetés, az épületfelügyeleti rendszer került.

Komfortszellőzés

Mivel az utascentrum egy zárt tér és folyamatosan emberek tartózkodnak benne, ezért a mesterséges szellőztetés kialakítása nélkülözhetetlen, ezért amire oda kellett figyelni, az a szokásostól eltérő, azaz a következő szempontok voltak:

  • Külön szellőzés biztosítása az ügyféltérnek és a kiszolgálóhelyiségeknek.
  • A két rendszert szét kell választani és tartószerkezettel megtámasztani.
  • A frisslevegő-vételi hely és az elhasználódott levegő kivezetésének a helye csak a tetőn lehetséges.
  • A tetőfelépítmény kialakítása és a lamellás szellőzők (3. ábra) bedaruzása a tetőre.

3. ábra. Lamellás szellőző a tetőn

Hő- és füstelvezetés

A hő- és füstelvezetés kialakítása is nélkülözhetetlen, de ebben az a kiemelkedő nehézség, hogy a ventilátorberendezés tömege 154 kg és ezt a járdaszinttől 23 méterre kellett beemelni (4. ábra).

4. ábra. A hő- és füstelvezető ventilátor az A épület tetején

Belső komfort

Ezen a szakterületen a légtechnika és a hűtéstechnika a kritikus tényező, mert ezeken egy kisebb eltérés is komoly komfortproblémát okozhat. Ennek elkerülése érdekében az épületgépész műszaki el­lenőr minden kivitelezési munka esetében ellenőrző méréseket végez. Ilyen mérések a következők:

  • zaj (a mért érték a tervezett/előírt határérték alatt van);
  • légmennyiség;
  • huzat (lásd az 5. ábrát a légsebességmérésről);
  • légállapot: hőmérséklet, relatív páratartalom, harmatpont (6. és 7. ábra).

5. ábra. A légsebesség értéke az ügyféltérben (a vetőfúvókák sebességleépülése megtörtént a tartózkodási zónában)

A Keleti-utascentrum esetében ezen mérések eredményei megnyugtatók voltak mindenki számára, mert a kapott értékek az előírt/tervezett komfortértékeket biztosítják. A méréseket hiteles eszközökkel végezték.
Az esetleges diszkomfort tényezőkre – mint a huzatérzet, vertikális hőmérséklet-különbség, meleg-hideg padló, sugárzási aszimmetria – nem volt példa.

6. ábra. A levegő hőmérséklete és relatív páratartalma7. ábra. A 6. ábrán lévő légállapothoz tartozó harmatponti hőmérséklet (td dewpoint)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©