Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél
Űrszelvénymérés
Az új, gépesített, kiemelkedő termelékenységű technológiai megoldások sok, korábban kézi emberi munkavégzést igénylő tevékenységet váltanak ki. Ilyen az űrszelvénybe érő vagy azt megközelítő objektumok felmérése is, amelyre megoldást ad a mérővonaton folyamatosan működtethető forgólézeres felmérés. A MÁV KFV Kft.-nél kifejlesztett eljárások sok tekintetben jobban alkalmazkodnak a pályafenntartási szakemberek igényeihez.
A 2012-ben üzembe állított mérőrendszer éjszakai mérés esetén is minden űrszelvényakadályhoz fényképet társít és folyamatos videofelvételt készít. Ezenkívül munkatársaink további, mélyebb értékeléseket végeznek a kiértékelés automatizálható része után (6. ábra), megnevezik a felmért objektumokat (ez lehet növényzet, jelző, híd, peronszegély stb.), majd a növényzet szűrését is elvégzik. A növényzetet reprezentáló akadálylista-bejegyzéseket is átadjuk megrendelőink részére, de olyan kiegészítő kiértékelés is készül, amely a növényzetet – mint könnyen eltávolítható akadálytípust – figyelmen kívül hagyja. Innovációt jelent az űrszelvénymérés-kiértékelésben a MÁV KFV Kft. által szolgáltatott, dinamikusan konfigurálható, hosszabb pályaszakaszokat reprezentáló minimumdiagramok rendszere. Ennek segítségével megrendelőink akár egy teljes vasútvonalat át tudnak tekinteni, és a sok ezer keresztmetszet összevonásával azok eredőjét (vagyis a teljes vonalra értelmezett térbeli áteresztőképesség rajzát) tekintheti meg a felhasználó. A fejlesztésnek köszönhetően a mérőkocsiba épített űrszelvénymérő rendszer a felmért objektumok helyzetét szelvényköveken alapuló vasúti helyazonosítási rendszer szerint tárolja el. Az űrszelvénymérő berendezéssel természetesen nemcsak az űrszelvény szabad voltának ellenőrzése zajlik, hanem az idevonatkozó utasítások alapján a felmért adatokat a szabványos űrszelvényprofilnál lényegesen nagyobb szelvényre (például 3 m széles) is kiértékeljük. E nagyobb térrészekben megtalálható objektumok alapján születik meg a döntés a pályahálózat-működtetőnél a túlméretes küldemények továbbíthatóságáról.
GNSS-alapú helyazonosítási rendszer
A pályadiagnosztikával foglalkozó szakembereknek a mérések során kettős kihívással kell szembenézniük: nem elég csupán a mérések pontos végrehajtása, hanem jelentős erőfeszítéseket igényel a mért eredmények nyomon követhető helyazonosító adatokkal történő ellátása is, hogy a felfedezett hibákat a pályafenntartást végző szakemberek egyértelműen megtalálhassák, nyilvántarthassák, romlásukat idősoros elemzésekben nyomon követhessék. A GNSS-technológia megjelenésével a társaság által használt mérőkocsikon megteremtettük annak lehetőségét, hogy a menet közbeni, valós idejű szelvénykorrekciókat automatizáltan, egy sajátosan erre a célra kifejlesztett háttéradatbázis alapján 1 méteres pontosságon belül végezzük. A DGNSS-korrekció tartalmazza a földi referenciaállomások alapján a műholdról érkező jelek légköri torzulásából fakadó hibáinak, a műholdak pályahibáinak a kiszűrését. Ehhez elengedhetetlen, hogy minden vasúti vonalra, vágányra rendelkezésre álljon egy úgynevezett GNSS-szelvény-adatbázis.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.