Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél
- A vontatásmechanikai és energetikai vizsgálatok során a menetellenállás és a forgótömeg-tényező kísérleti meghatározásán túl a vontatójárművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi, hatásfok-jellegfelülete, villamos vontatójárműveknél a teljesítménytényező, a felhasznált és visszatáplált villamos energia, dízel járműveknél a fajlagos fogyasztás is ismertté válik.
- Vasúti járművek külső álló helyzeti, indítási és elhaladási, valamint álló helyzeti és menet közbeni belső zajvizsgálata eredményeképp az üzem közbeni zajemissziót mérjük, aminek meghatározott szint alatt tartása a környezetvédelem egyre hangsúlyosabb részfeladata.
- Ezzel a pályadiagnosztikától merőben eltérő vizsgálati tevékenységgel foglalkozó szervezetét, a járművizsgálati csoportot a MÁV KFV Kft. 2015-ben a gyártás alatt álló FMK-008 síndiagnosztikai szerelvény hatósági típusvizsgálatokkal összefüggő mérési feladatok ellátása érdekében hozta létre a sok átszervezést megélt szakemberek és eszközpark átvételével. Hazai vizsgálószervezet hiányában az akkor új jármű hatósági engedélyének megszerzése hosszú átfutási időt és jelentős költségtöbbletet jelentett volna. A járművizsgálati tevékenységre rövid időn belül külső megrendelések is érkeztek. A társaság a fent felsorolt tevékenységekre a dinamikus szilárdságvizsgálatok kivételével 2022-ben megszerezte az EN ISO/IEC 17025 szabvány szerinti akkreditált státuszt.
- Szerteágazó méréses okfeltáró és kutatási-fejlesztési vizsgálatainkból néhány példa:
- Egy keskeny nyomközű dízel mozdonytípusnál egyes pályaszakaszokon nagymértékű támolygó lengést és több kisiklást tapasztaltak üzem közben. A lefolytatott függőleges síkú futásdinamikai vizsgálat (16. ábra) és az annak eredményein alapuló számítógépes szimuláció segítségével azonosítottuk a kerékleterhelődéseken keresztül kisiklásokat okozó, alig csillapított lengési módusokat és az ezeket gerjesztő pályageometriai és menetdinamikai paramétereket, majd megállapítottuk a primer rugólépcsőbe beépítendő függőleges lengéscsillapítók releváns paramétereit. A lengéscsillapítók beépítése kontrollmérésünk eredményei szerint kiugróan jótékony hatással volt a siklásbiztonságra.
- Egy, a szokásos nagyvasúti kerékátmérőnél jóval kisebb kerékátmérőjű, alacsony padlós motorvonattípusnál merült fel az a közlekedésbiztonsággal összefüggő kérdés, hogy az átszelési kitérők középső részénél található vezetetlen hossz mekkora sikláshajlamot idéz elő. A nekifutási szögek és a keresztirányú csapágyerők egyidejű mérésének eredményeképpen beigazolódott az ilyen motorvonatok keresztezési középrészeken való, az előzetes elméleti megfontolások és számítások alapján várt biztonságos futása (17. ábra).
- Egy hosszúsín-szállító szerelvénynél azt vizsgáltuk, hogy egyszerű és átszelési kitérőkön íves irányban haladva hogyan alakul a siklásbiztonság. Azt állapította meg a vizsgálat, hogy a szállított és ívben a szerelvénnyel együtt rugalmasan görbülő sínek által kifejtett kvázistatikus terelőerők dacára a vizsgált kitérők esetében az engedélyezett teljes sebességtartományban kedvezően, és a két típusnál hasonlóan alakul a siklással szembeni biztonság.
- Egy keskeny nyomközű vasúton vágányfelújítás nyomán az ott közlekedő mozdonyokon tengely- vagy rugótámrepedések, egyes esetekben törések léptek fel. A saját fejlesztésű, gyorsulásméréseken alapuló módszerünkkel futópróbás vizsgálatokat végeztünk a függőleges és keresztirányú keréktalpi kontakterők mérése céljából. A még folyamatban lévő kiértékelés első eredményei szerint a repedések arra vezethetők vissza, hogy az újonnan beépített vissznyereményes nagyvasúti sínek profiljában a nyomtávsarkok élessége miatt jelentékeny mértékben leszűkül a nyomjáték, ami instabil keresztfutáshoz és a tengely folyamatos forgó-hajtogató többlet-igénybevételéhez vezet.
Az egyenértékű kúposság egy adott vasúti kerékpár és adott sínpár futás közbeni kinematikai kapcsolatára jellemző mennyiség. Értékéből következtethetünk a keresztfutás-dinamikai instabilitás kialakulásának lehetőségére. Instabil keresztfutásról akkor beszélünk, ha a vasúti kerékpár, illetve jármű szűnni nem akaró, nagy energiájú kígyózó mozgást végez (18. ábra). A pálya-jármű rendszerben a stabil keresztfutás felső sebességhatárát jelentő úgynevezett kritikus sebesség nagyságát többek között a kerekek és sínek érintkező felületeinek geometriai viszonyai is befolyásolják, amely e szempontból az egyenértékű kúpossággal jellemezhető. E területen a MÁV KFV Kft. képes a következő feladatok elvégzésére:
- Adott pályaszakaszok minősítése egyenértékű kúposság szempontjából. (Ehhez a kopott sínek profilmérési eredményeit szabványos kerékpárokkal társítjuk a számítás során.)
- Adott jármű minősítése egyenértékű kúposság szempontjából. (Ehhez a kopott kerekek profilmérési eredményeit társítjuk szabványos sínpár-paraméterekkel a számítás során.)
- Adott pálya-jármű rendszer minősítése egyenértékű kúposság szempontjából. (Ehhez sínprofilmérési adatokkal társítjuk a kerékprofilmérési adatokat a számítás során.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.