Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Nagysebességű vasutak Kis-Ázsiában és az arab országokban
Fordulat csak 2003-ban következett be a fejlesztések közlekedési ágak szerinti arányában, amikor a vasút került előtérbe [10].
Egyelőre a fejlesztések még nem érhetők tetten a vasút részarányának növekedésében: az ország utasainak csupán 1,7%-a vette igénybe a vasutat 2009-ben (38%-kal kevesebben, mint 1950-ben, pedig azóta a népességszám megduplázódott), a teherszállításban pedig a tonnamennyiséget tekintve 60%-os volt a visszaesés, és a vasútra 2010-ben a szállítmányok mindössze 4%-a jutott [11].
A török közlekedéspolitika a közlekedési alágazatok arányának (modal split) ésszerűsítésekor egyebek között abból a gazdaságossági szempontot érvényesítő elvből indul ki, hogy az ns. vasút a 300 és 1000 km közötti viszonylatokban képes igazán helyettesíteni a légi közlekedést, ennél hosszabb utakon már általában nem vonható kétségbe a repülőgépen utazás előnye. Az ns. vasút tehát csak bizonyos távolságkategóriában versenyképes. (Az Európai Unió vonatkozó közlekedéspolitikai dokumentumaiban a TCDD által meghatározott kilométerhatároktól jóval eltérő adatok szerepelnek.)
Törökország távlati közlekedésfejlesztési tervében 2023. évi határidővel a következő (a szerzőt meghökkentő) infrastruktúra-hálózatbővítési célok szerepelnek:
- közel 10 ezer km hosszú ns. vasúti hálózat kiépítése (ez méreteiben felülmúlná valamennyi európai ország jelenlegi hálózatát), miközben
- 5000 km-rel a (2010-ben 10 500 km-nél tartó) hagyományos hálózat is meghosszabbodna [13].
- E grandiózus terv megvalósíthatósága az olvasóban akár kételyt is kelthet, de ha csak a fele valósul meg, már az is igencsak elismerésre méltó – a fejlett országokban napjainkban folyó fejlesztések ütemét figyelembe véve.
- Középtávon három ns. fővonal megvalósításával lehet számolni. Közülük:
- kiemelkedő jelentőségű az ország gazdasági életében meghatározó 13,5 milliós isztambuli agglomerációt a 4,5 milliós fővárossal, Ankarával összekötő és a keleti országrész felé Sivasig (0,35 millió lakos) folytatódó Ny–K irányú főtengely;
- melyből DK-i csapásirányban Konyán (1 millió) keresztül a mediterrán part menti sávba vezetne az egyik kiágazás;
- míg a másik (ugyancsak Polatlinál kiágazva) DNy felé, Afyonkarahisaron keresztül Nyugat-Anatólia legjelentősebb kikötő kereskedővárosa, Izmir (3,4 millió lakos) felé haladva a több tartományt átszelő, a főváros elérését ebből az országrészből is meggyorsító hosszabbik ág [14].
Hosszú távon főként a keleti, ritkán lakott és legelmaradottabb országrész legfontosabb igazgatási/gazdasági központjait felfűző és a fekete-tengeri kikötőkkel kapcsolatot létesítő pályákkal egészülne ki az ns. hálózat (4. ábra). Ezeken felül (főként a déli régiókban) a meglevő pályák 120–160 km/h sebességre történő kiépítésével nyugat-európai gyorsaságú személyszállítási szolgáltatások nyújtására lesz lehetőség. (A többi között a Földközi-tenger parti üdülőövezet központjai számára (5. ábra).
A törökországi ns. pályák a többnyire rendkívül tagolt, jobbára hegyvidéki terepet csak számos rendkívül költséges műtárgy építésével és 3500 m kanyarulati sugárral történő vonalazással, max. 16‰-es lejtővel képesek leküzdeni [15].
Eddig a tervezett vonalakból két szakasz valósult meg a max. 250 km/h sebességű közlekedéshez:
- a törzsvonalon 2003 és 2009 között Eskisehir és Ankara közötti (245 km) [16], továbbá
- az (Ankara)–Polatli és Konya közötti (212 km) [17].
Folyamatban van az Eskisehir–Isztambul szakasz építése (melyet a 2015-ben elkészülő Boszporusz-alagútban vezetnek át az európai oldalon lévő pályaudvarra), továbbá az Ankara és Sivas közötti, de már megkezdődtek a Polatli–Afyon szakasz munkálatai is.
Irodalomjegyzék
- [1] High speed lines in the world http://www.uic.org/IMG/pdf/20130701_ high_speed_lines_in_the_world; uic.org, 2013
- [2] Erdősi F. (2009): Kelet-Európa közlekedése. Budapest–Pécs, Dialóg Campus Kiadó.
- [3] Erdősi F. (2011): Afrika közlekedése. Pécs, Publikon Kiadó.
- [4] Developments in Turkish State Railways and the New Horizons – TCDD.
- [5] Saudi Arabia – http://en.wikipedia.org/wiki/Saudi_Arabia
- [6] Schienenverkehr in Marokko
- http://de.wikipedia.org/wiki/Schienenverkehr_in_Marokko
- [7] Die Grundsteinlegung für die zukünftige marokkanische Hochgeschwindigkeitsstrecke ist ein symbolischer Schritt auf dem Weg zur Hochgeschwindigkeit in Afrika. UIC, Pressemitteilung. Nr. 23/2011.
- [8] Aki, T. (2011): Die Lage der Eisenbahn in der Türkei 2012. – Fern Express, 4. p. 35–37.
- [9] Eisenbahn Marokko Ausbauprojekt Hochgeschwindigkeitsstrecke Casablanca–Tanger http://portal.wko.at/wk/format_detail.wk?AngID=1&StID=52046…
- [10] Railways Reform in South East Europe and Turkey: on the Right Track?
- http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/ECAEXT/0,,content-MDK:22928780~pagePK:146736~piPK:146830~theSitePK:258599,00.html
- [11] Transportation in Turkey – Country Report. October 2011. 22th Session of the COMCEC.
- [12] Törökország nagysebességű vasúti közlekedése http://hu.wikipedia.org/wiki/Törökország_nagysebességű_vasúti_közlekedése
- [13] Turkey highspeed rail system.
- http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_Turkey
- [14] Opening of Ankara–Konya fast line fast line completes strategic link (http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/ankara-konya-fast-line-completes-strategic-link.html; railwaygazette.com, 2012
- [15] Hochgeschwindigkeitszüge in der Türkei http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/tuerkei/index_tuerkei.htm
- [16] Isztambul–Ankara nagysebességű vasútvonal. https://hu.wikipedia.org/wiki/Isztambul-Ankara_nagysebességű_vasútvonal
- [17] Ankara–Konya nagysebességű vasútvonal http://hu.wikipedia.org/wiki/Ankara–Konya_nagysebességű_vasútvonal
- [18] Saudi Arabia Transportation Profile 2013w http://www.indexmundi.com/saudi_arabia/transportation_profile.html
- [19] Saudi Arabia – Transportation.
- http://www.mongabay.com Transport in Saudi Arabia - http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_Saudi_Arabia
- [20] Nambiar, S. (2013): GCC rail projects: Locomotives of growth. – Con-struct Arabia. – Constructarabia.com/wp-content/.../download.php?id...
- [21] Boost to rail transport in SaudiArabia http://www.arcelormittal.com/rails+specialsections/en/news/2012…
- [22] Luică, P. (2012): Saudi Arabia meets transport needs. http://www.railwaypro.com/wp/?p=7746
- [23] Haramain HSR – http://hu.wikipedia.org/wiki/Haramain_HSR
- [24] Rail transport map of Saudi Arabia.png – Wikipedia Commons.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.