Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Híd és vasúti folyópálya közötti átmeneti szakaszok kialakítása
A járműteher alatti sínlehajlás (sínsüllyedés-)különbségek javasolt határértékei a pályasebesség függvényében:
V ≤ 120 km/h…∆Seng = 0,8 mm,
120 km/h < V ≤ 160 km/h…∆Seng = 0,6 mm,
160 km/h < V ≤ 200 km/h…∆Seng = 0,4 mm.
Az átmeneti szakasz minimális hosszát (Lmin) – az [1] UIC tervezetben foglaltak kisebb mértékű módosításával – az alábbiak szerint javasoljuk meghatározni:
• a hossz a k aljtávolság egész számú többszöröse legyen (cikkünkben a k = 60 cm-es aljkiosztásra fogalmazzuk meg a hosszakat),
• a hossz a pálya tervezési sebességének függvénye
40 ≤ V ≤ 160 km/h Lmin = 0,5•v, de nem kisebb, mint 12,0 m,
160 < V ≤ 200 km/h Lmin = 0,7*v,
ahol a v sebesség m/s dimenziójú, és a szakasz hossza méterben adódik. Az Lmin hosszakat a 3. táblázat foglalja össze.
A durva szemcsés rétegek méretezése
A számítógépes futtatásokhoz a pályaszerkezeti kialakításokat kezelni képes modellt kell alkotni. A vágány alátámasztási merevségének jellemzésére az ágyazási tényezőt – C [N/mm3] – hívjuk segítségül, amely azt mutatja meg, hogy mekkora erő képes egységnyi felület egységnyi rugalmas benyomódását előidézni.
Az alábbiakban bemutatjuk azt a számítási módszert, amely lehetővé teszi a vasúti vágányt alátámasztó felületen (keresztaljak alsó síkján) értelmezhető ágyazási tényező értékének meghatározását, amely a méretezés alapját képezi. A hazai tervezői gyakorlatban használt módszerek a valóság pontos modellezésére esetünkben alkalmatlanok, így egy, a holland mérnöki gyakorlatban előforduló eljárást [2] hívtunk segítségül, amelyet azután továbbfejlesztettünk.
A kétrétegű rendszer felső rétege felületén értelmezhető ágyazási tényező Ce [N/mm3] az alábbi képlet alapján határozható meg:
ahol
az egyes Ci tényezők számítása az alábbi képletek alapján végezhető el:
C1 = 30+3360 ∙ C0
C2 = 0,3778 ∙ (hf -43,2)
C3 = 0,5654 ∙ ln(C0 )+0,4139 ∙ ln(Ef )
C4 = –283
C5 = 0,5654 ∙ ln(C0 )
A C1…C5 tényezőkben látható jelölések jelentése:
C0: ágyazási tényező az alsó réteg felső síkján [N/mm3],
hf : a felső réteg vastagsága [mm],
Ef : a felső réteg dinamikus rugalmassági modulusa [N/mm2].
A módszer alkalmazásának peremfeltételei:
- a felső réteg dinamikus rugalmassági modulusa nagyobb, mint az alatta fekvő rétegé;
- a felső réteg minimális vastagsága 150 mm legyen stabilizált anyag, míg 200 mm durva szemcsés anyag esetén;
- durva szemcsés, kötőanyag nélküli réteggel elérhető ágyazási tényező határértéke C ≤ 0,16 [N/mm3].
Abban az esetben, ha kettőnél több a rétegek száma, úgy a módszert ismételten kell alkalmazni, és a C0 kezdeti ágyazási tényező értékére az alatta fekvő rétegek esetén kalkulált Ce ágyazási tényező értéke helyettesítendő be.
A 6. ábra méretezési diagramsereget mutat be az SZK1 típusú szemcsés kiegészítő rétegre.
Hasonló méretezési ábrákat készítettünk homokos kavics, valamint kötőanyaggal kezelt szemcsés rétegek (stabilizáció, CKT) és ragasztott zúzottkő ágyazat alkalmazásának eseteire.
Irodalomjegyzék
- [1] Vertical Elasticity of Ballastless Track. Draft. UIC project 1/03/U/283. version 2005-08-02.
- [2] L. J. M. Houben: Structural design of pavements. Part IV Design of Concrete Pavements. CT 4860. (2009)
- [3] Új műszaki megoldás kidolgozása a hézagnélküli vágány hidakon történő átvezetésére, amely a jelenlegi előírások szerint szükségesnek tartott síndilatációs szerkezet alkalmazásának szükségességét a hídhossz függvényében csökkenti, és a hídfő mögötti gyenge háttöltés miatti vágánygeometriai romlást mérsékli. Zárójelentés. Munkaszám: 95-3106-18. Készítette: Széchenyi István Egyetem, Győr, 2012. 11. 30.
- [4] MSZ EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezetet érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.