Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Híd és vasúti folyópálya közötti átmeneti szakaszok kialakítása
A változók függvényében számított, a beöntött sínszálra ható függőleges erőket a felemelkedési határokkal a 14. ábrán mutatjuk be.
Az átmenetet a síncsatorna folytonossága miatt ki lehet alakítani
- lépcsőzéssel, eltérő rugalmas tulajdonságú kiöntőanyagok és szükség esetén síntalpszalagok alkalmazásával;
- folytonos átmenettel.
A számításokhoz szükséges U merevségi tényezők mérésekkel vagy számítógépes modellel állapíthatók meg. Icosit KC 340/45 anyagra vonatkozó eredménydiagramot közöl a 15. ábra.
Az alkalmazandó anyagra és sínrendszerre ismert „U tényező – síntalpágyazás vastagsága” diagram segítségével – a lemez két végén csatlakozó szakaszok U tényezői értékeinek ismeretében – megállapítható az alkalmazandó aláöntési vastagságok értéke (16. ábra). Az ábra kétféle anyagra mutatja meg a vastagság meghatározását, és ez a módszer lehetővé teszi a kétféle anyag közül történő választást is, például a felhasználandó anyag mennyisége és így a bekerülési költség szempontjából.
A sínaláöntés vastagsága általában 20 mm-nél ne legyen kisebb érték, s nem javasolt – a bekerülési költség, illetve az alkalmazhatósági határ miatt – az 50 mm-nél vastagabb kialakítás alkalmazása.
A választott kiöntőanyaggal megállapított v1 és v2 vastagság között a csatornafenék mélysége lineárisan változtatható, amint azt a 17. ábra mutatja. (20...50 mm aláöntési vastagságok között az U tényező változása lineárisan közelíthető, ld. 15. ábra.)
A vasbeton lemez felső síkját a vágánytengely mentén 1%-os hosszeséssel kell kialakítani a csapadékvíz elvezetése érdekében. A lemez csatlakozópálya felőli végénél, még a vasbeton lemezben, keresztfolyóka szükséges, amely a csapadékvizet oldalra kivezeti.
A vasbeton lemez és a folyópálya csatlakozásánál ragasztott ágyazatos szakaszt ajánlott kialakítani. Ezzel elkerülhető a vaksüppedés és a süllyedési teknő kialakulása a lemezvég után, és az ágyazati anyag igénybevétele, a felépítményben kialakuló rezgéssebesség is kedvező lesz.
Diszkrét sínleerősítésekkel kialakított átmeneti vasbeton lemez esetében a tervezés elve a fentiekben ismertetettekkel rokon, de ebben az esetben a sínalátámasztási rugóállandókkal kell dolgozni.
Irodalomjegyzék
- [1] Vertical Elasticity of Ballastless Track. Draft. UIC project 1/03/U/283. version 2005-08-02.
- [2] L. J. M. Houben: Structural design of pavements. Part IV Design of Concrete Pavements. CT 4860. (2009)
- [3] Új műszaki megoldás kidolgozása a hézagnélküli vágány hidakon történő átvezetésére, amely a jelenlegi előírások szerint szükségesnek tartott síndilatációs szerkezet alkalmazásának szükségességét a hídhossz függvényében csökkenti, és a hídfő mögötti gyenge háttöltés miatti vágánygeometriai romlást mérsékli. Zárójelentés. Munkaszám: 95-3106-18. Készítette: Széchenyi István Egyetem, Győr, 2012. 11. 30.
- [4] MSZ EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezetet érő hatások. 2. rész: Hidak forgalmi terhei.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.