A cikk szerzője:

Fortuna László ügyvezető
Forkorr Kft.

Különleges korróziós vizsgálatok

A korrózió elleni védekezést két nagy csoportra lehet bontani. Aktív vagy katódos korrózióvédelem, ahol a fémionok kilépését „védőáram” akadályozza meg. Elsősorban föld alatti csővezetékeknél alkalmazzák. A passzív védelem fő jellemzője, hogy olyan védőbevonatot alakítunk ki a fém felületén, amely csak homogén, sérülésmentes felület esetén véd. Az elégtelen korrózióvédelem az acélszerkezeteken komoly károsodást okozhat. Ezért sok esetben különleges korróziós vizsgálatokra van szükség.

A korróziós vizsgálatokat két nagy csoportba oszthatjuk:

  • laboratóriumi,
  • kültéri, helyszíni.

Tanulmányomban a passzív korrózió elleni védelem kialakításával kapcsolatban alkalmazott különleges helyszíni korróziós vizsgálatokkal és ezek kiértékelésével foglalkozom.

A csongrádi vasúti Tisza-híd hároméves állapotvizsgálata

A felületvédelmi munkák megkezdése előtt állapotvizsgálatokat végeztünk, amelynek alapján elkészült a Korrózióvédelmi Terv.
A vasúti hídon (1. kép) 1986 óta többféle felületvédelmi felújítást végeztek.
A befolyási oldalon vascsillámos átvonó nyomait véltük felfedezni.
Az egyes rétegek eltérő módon levelesen váltak le, a hegesztési varratokon az átrozsdásodás több helyen megkezdődött.
Tapadásvizsgálatokat végeztünk (2. kép) annak kiderítésére, hogy milyen állapotú bevonatokra lehet számítani. Nem titkolt szándékunk volt, hogy – természetvédelmi helyről lévén szó – szemcseszórásos felület-előkészítés helyett ultranagy nyomású vizes tisztítást szeretnénk alkalmazni.

1. kép. Csongrádi mederhíd látképe, 20172. kép. Referenciafelületek a csongrádi ártéri hídon, 2017

A vizes mosás mellett szólt az a tény is, hogy 1986-ban a pályaszint alatti vízszintes hossz- és kereszttartókon cinkszórást alkalmaztak. A fémszórás előtt igen komoly, Sa 3 minőségű felület-előkészítést kell elvégezni.
A tapadásvizsgálatok azt mutatták, hogy mind a rácsvágás, mind pedig a tapadókorong esetében 5 N/mm2-nél magasabb, illetve 2-3-as fokozatnál nem volt rosszabb, és sehol sem a fémfelületnél következett be a szakadás.
Az ultranagy nyomású vizes mosással biztosítható a jól tapadó rétegek és a fémszórt felületek megóvása is.
Ultramagas vizes tisztításos felület-előkészítés után kialakított bevonatrendszer vizsgálata és kiértékelése.
A bevonatok rétegvastagságának ellenőrzését több lépcsőben is elvégeztük:

  • eredeti bevonat vastagsága,
  • mosás utáni bevonat vastagsága,
  • az elkészült új bevonat vastagsága.

A festékbevonatok vizsgálatakor a bevonatok tapadószilárdságát is ellenőriztük:

  • eredeti bevonat tapadása (mosás előtt),
  • mosás utáni bevonat tapadása (festés előtt),
  • elkészült új bevonat tapadása (festés után). 

Az ultranagy nyomású vizes tisztítás után a felületeken nagymértékben változó bevonatrendszer maradt vissza. Az esetek többségében alapozórétegig sikerült megtisztítani a felületeket, de voltak olyan részek is, ahol fémfelületig vagy valamely közbenső rétegig lejött a régi bevonat.
A megtisztított felületeket és a visszamaradó rétegek minőségét folyamatosan ellenőriztük.
A vizes mosás utáni felület-előkészítés ellenőrzését szemrevételezéssel, az MSZ EN ISO 8501-4:2007 szabvány szerint végeztük. A megtisztított felületeken az oldható szennyező anyagok elemzését, ezen belül is a vezetőképességet és sótartalmat az MSZ EN ISO 8502-6:2006 szerint mértük.
A vizes mosás hatékonyságának, illetve a régi és az új bevonat összeférhetőségének vizsgálata érdekében tesztfelületeket készítettünk.

A cikk folytatódik, lapozás:123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • Fortuna László: Minőségbiztosítás a korszerű festési technológiák megvalósításánál. Minőség és Megbízhatóság, 2018, 3. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­fe­rencia-bevonatrendszer értékelése 10 év igénybevétel után. Korróziós Figyelő, 2007, 4. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­ferencia-bevonatrendszer értékelése 10-15-20 év igénybevétel után. Vekor-konferencia-előadások, 2007, 2012, 2017.
  • Forkorr Kft.: Vadnai vasúti híd mintafelületeinek összefoglaló jelentése, a mérési eredmények kiértékelése 2017–2018. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • Forkorr Kft.: Összefoglaló jelentés a csongrádi vasúti Tisza-híd 3 éves összehasonlító állapotvizsgálatáról 2017. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • [6] Varga Emese: A csongrádi Tisza-híd korrózióvédelmi munkái. Alkalmazott felület-előkészítési technológiák összehasonlítása. Magyar Mérnöki Kamara Vegyészmérnöki Tagozat, Korrózióvédelmi Mesteriskola. Szakdolgozat, 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©