A cikk szerzője:

Fortuna László ügyvezető
Forkorr Kft.

Különleges korróziós vizsgálatok

A korrózió elleni védekezést két nagy csoportra lehet bontani. Aktív vagy katódos korrózióvédelem, ahol a fémionok kilépését „védőáram” akadályozza meg. Elsősorban föld alatti csővezetékeknél alkalmazzák. A passzív védelem fő jellemzője, hogy olyan védőbevonatot alakítunk ki a fém felületén, amely csak homogén, sérülésmentes felület esetén véd. Az elégtelen korrózióvédelem az acélszerkezeteken komoly károsodást okozhat. Ezért sok esetben különleges korróziós vizsgálatokra van szükség.

Hasonlóak voltak a szemrevételes vizsgálatok eredményei a mederhídon:

  • Az egyes rétegek színe eltérő volt.
  • Helyenként acélszerkezeti anyaghibák és hegesztési anyagmaradványok láthatók.
  • A felületeken több helyen visszarozsdásodott fémszemcsék találhatók.
  • A hulló falevelek a felületeken megtelepedve korróziós veszélyforrást jelenthetnek, melyek eltávolításáról a rendszeres karbantartások során gondoskodni kell.
  • A tapadókorongok helyeit a bevonatvizsgáló kijavította.
  • Krétásodás a felületeken nem mérhető.
  • Rozsdásodásra utaló jeleket nem tapasztaltunk.
  • Több helyen graffitik láthatók.
  • A legfelső vízszintes főtartókon a füg­gesztőkampók felfekvő helyei javításra szorulnak.
  • A bordás járólemezeken helyenként felpattogzások láthatók.
  • A felületeken megjelentek a mohák, algák.

Az összehasonlító vizsgálatok kiértékelése

A vizsgálatok nem vonatkoztak a mederhídon az 1–35. kereszttartó közti részre, illetve a felső szélrácsokra.

  • Az ártéri hídon (átvonón) látható festékleválások kivitelezési hibára utalnak, a tapadásvizsgálatok is ezt támasztják alá.
  • A bordás járólemezek festékfelpattogzásai a mélyedésekben megálló vízterhelés következménye.
  • A referenciafelületek állapota megfelelő.
  • Értékelhető krétásodás a hídon nem következett be.
  • Helyi sérüléseken kívül a hídon értékelhető rozsdásodás nem következett be.
  • A tapadásvizsgálati eredmények a három év alatt növekedtek.
  • A cinkszórt felületeken az eseti túlszórásos felület-előkészítés nem okozott problémát.
  • A visszamaradó festékrétegek miatti túlfestés repedezettséget nem okozott.
  • A mohásodás, algásodás a hídon számottevő, további vizsgálatokat tesz szükségessé!
  • Az ártéri hídon a környező fák által okozott levél és egyéb szennyeződések terhelése számottevő, ami megfelelő karbantartással csökkenthető.

Fentiek alapján elmondható, hogy a kétféle felület-előkészítés melletti kivite­lezés között jelentős különbséget nem tapasztaltunk.

Javaslatok

• A túlzott mohásodás, algásodás okát ki kell vizsgálni, de a vizsgálati eredményektől függően rendszeres vizes tisztítással ez a folyamat csökkenthető. Szükséges az alkalmazni kívánt bevonatrendszerek mikrobiológiai vizsgálata a bevonat elfogadása és a konkrét felhordás előtt.
• A faleveleket, madárfészkeket rendszeres időközönként el kell távolítani.
• A búvónyílások szimmetrikus elhelyezésével a madarak beköltözését meg kell akadályozni.
• A cinkszórt felületek felület-előkészítésére jobban oda kell figyelni!
• Állványbontás után a kiszóródott fémszemcséket gondosabban kell eltávolítani.
• A visszarozsdásodott fémszemcséket sürgősen el kell távolítani.
• A bordás járólemezek gyakori és tartós vízterhelése miatt célszerű más bevonatrendszert választani.
• A függesztőkampók helyeit a felső szélrácsok festése során ki kell javítani.

Mintafelületek vizsgálata a vadnai Sajó-hídnál

Az elmúlt 10-15 évben a megszokott és alkalmazott festékanyagok többé-kevésbé átalakultak, újabb, korszerűbb festékanyagok kerültek piacra.
A valóságot legjobban megközelítő módszer a festékek összehasonlítására, időjárás-állóságának vizsgálatára egy adott környezetben elkészített, többfajta minta- vagy más néven referenciafelület.

6. kép.  A vadnai Sajó-híd látképe, 2018

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • Fortuna László: Minőségbiztosítás a korszerű festési technológiák megvalósításánál. Minőség és Megbízhatóság, 2018, 3. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­fe­rencia-bevonatrendszer értékelése 10 év igénybevétel után. Korróziós Figyelő, 2007, 4. szám.
  • Fortuna László – Zanathy Valéria: 15 re­ferencia-bevonatrendszer értékelése 10-15-20 év igénybevétel után. Vekor-konferencia-előadások, 2007, 2012, 2017.
  • Forkorr Kft.: Vadnai vasúti híd mintafelületeinek összefoglaló jelentése, a mérési eredmények kiértékelése 2017–2018. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • Forkorr Kft.: Összefoglaló jelentés a csongrádi vasúti Tisza-híd 3 éves összehasonlító állapotvizsgálatáról 2017. MÁV Zrt.-nek leadott dokumentáció.
  • [6] Varga Emese: A csongrádi Tisza-híd korrózióvédelmi munkái. Alkalmazott felület-előkészítési technológiák összehasonlítása. Magyar Mérnöki Kamara Vegyészmérnöki Tagozat, Korrózióvédelmi Mesteriskola. Szakdolgozat, 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©