Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (14. rész) – Az adácsi lóüzemű gazdasági vasút története
A bejárás során az engedélyes cég képviselője előadta, hogy a közös (peage) részen a forgalmat szintén motoros üzemmel kívánják lebonyolítani. Minthogy ez ellen kifogás nem volt, a bizottság vezetője kikötötte, hogy mivel a Haraszti-féle vonalon a forgalom továbbra is lóvontatással bonyolódik, „mindenkor megállapítandó, hogy a motor, illetve lovak által vontatott vonatok mely kitérőben várják meg egymást, és ezen megállapodástól csak azon esetre szabad eltérni, ha akár írásban, akár telefonon erre vonatkozólag külön megállapodtak. Ezen rendelkezések a motor menetlevelébe külön bevezetendők, a lóval vontatott vonatoknál pedig azok kísérőjének írásbeli értesítés adandó.” Ezek után a bizottság vezetője a peage vonalrészen is, a motorüzem felvételére élőszóval engedélyt adott.
A MÁV Miskolci Üzletvezetőségnek 1921. szeptember 5-én kelt, a Vasúti és Hajózási Főfelügyelőséghez az Adács-viszneki gazdasági vasút műtanrendőri hiányainak pótlása tárgyában írt kérelméből kiderül, hogy Haraszti Oszkár puszta-viszneki földbirtokos a vasút építésével Adács megálló-rakodóhelyen az őri kertből elfoglalt 42 négyszögöl terület pótlásának, az együttesen 357 négyszögöl terület elhatárolásának és telekkönyvezésének többszöri felszólításra sem tett eleget. Ezért kérték a Főfelügyelőséget, hogy – akár az üzem beszüntetésével is – szerezzen érvényt az engedélyes számára előírt kötelezettségek betartásának. A MÁV Füzesabonyi Osztálymérnökség a Henter főintézőtől kapott információ alapján 1921. október 14-én arról tájékoztatta az Üzletvezetőséget, hogy mivel a Hatvani Cukorgyár hídmérlege áll a kérdéses területen, valamint annak földjei vannak a közelben, melyből a földterületet pótolják, így az összes kötelezettséget a Cukorgyár fogja átvenni, erről a tárgyalások folyamatban vannak.
1922-ben Haraszti Oszkár az Adácsról Visznek határába vezető gazdasági vasút építési engedélyét, annak összes jogával és kötelezettségével átruházta Téven Zsigmond cége részére.
Adács rakodóhelyen a rakodóvágány 100 m-rel történő meghosszabbítása – amely már 1918-ban jegyzőkönyvbe került – még 1929-ben sem valósult meg. „Hosszas tényállás után derült ki, hogy a gazdasági vasút tulajdonosa Grüssner Zoltán”, aki a tulajdonjog átruházását már korábban kérelmezte. A MÁV Üzletvezetőség leiratában jelezte, hogy ennek megfelelően a területhasználati szerződést visszamenőlegesen, 1927. január 1-jével köti, egyben elrendelte a területileg illetékes osztálymérnökségnek, hogy a vámosgyörki állomásfőnökséggel közösen vizsgálják meg a kérdést, mivel a vasút engedélyese lesz köteles a vágányt meghosszabbítani, ha azt a MÁV a forgalom lebonyolítása érdekében feltétlenül szükségesnek tartja.
Az osztálymérnökség és az állomásfőnökség, megvizsgálva a vágánymeghoszszabbítás kérdését, arra az álláspontra jutott, hogy a rakodóhely vágányzata az adott forgalom lebonyolítására elégséges, ugyanakkor a tervezett egykapus áruraktár és hozzá a 10 m hosszú emelt rakodó megvalósulása esetén, a várható áruforgalom növekedése miatt mégis kívánatos volna a vágány meghosszabbítása.
A m. kir. Kereskedelemügyi Minisztérium, a kérelmező Nádossy Gergelyné (szül. Haraszti Katalin, a Kenyérvári uradalom örököse) részére építési engedélyt adott az Adács megállóhelyen tervezett kisvasúti vonalrész építésére „az idegen tulajdon elfoglalására vonatkozó rendelkezések szigorú betartása mellett”. Merthogy a gazdasági vasút Haraszti Oszkár részére engedélyezett és Téven Zsigmondra átruházott tulajdonjoga a megállapított tényállás szerint nem volt rendezve. Ennek érdekében felszólították Nádossy Gergelynét, hogy a gazdasági vasút saját nevére történő átruházását a tulajdonjog igazolása mellett a minisztériumnál kérelmezze. Az építendő vonalrészt illetően előírták egyrészt a szerződéskötést a MÁV-val, az út- és rakodóterületek tulajdonosával, másrészt a közforgalmú rakodóterületre eső részen süllyesztett sínfejekkel, vezetősínes felépítmény alkalmazását. A kisvasút tervezett bővítését valószínűleg a rakodóvágány meghosszabbításához, az áruraktár megépítéséhez kapcsolódóan kívánták megvalósítani. Tény, hogy a rakodóvágány-hosszabbítás, az áruraktár és az oldalrakodó nem épült meg sem akkor, sem később, így a kisvasút bővítése is elmaradt.
1933-ban, a tulajdonjog rendezése után, a gazdasági vasút használatbavételi engedélyét a Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium 1952. december 31-éig Nádossy Gergelyné részére adta meg.
A világháború után kezdett körvonalazódni egy a Jászságot behálózó keskeny nyomtávolságú gőz-, esetleg motoros üzemű, önálló üzemkezelésben tartandó közforgalmú gazdasági vasút terve. 1921. április 5-én a Kereskedelemügyi m. kir. Minisztérium a Magyar–Olasz Bank Rt.-nek és az Angol–Magyar Bank Rt.-nek [6] adott előmunkálati engedélyt, egyrészt Szolnokról kiindulóan, Besenyszög és Jászladány községek érintésével Jászladány állomásig, onnan Jászalsószentgyörgy, Jánoshida, Alattyán és Jásztelek községek érintésével Jákóhalma községig. Másrészt Nagykáta állomásról kiindulóan, Nagykáta és Egreskáta községek érintésével Jászberény állomásig, onnan a Jászsági HÉV Jászapáti állomásáig, továbbfolytatólag Heves község érintésével a Mátra-körösvidéki Egyesült HÉV Heves állomásáig. Harmadrészt Jákóhalma községből Jászdózsa, Tarnaörs, Erk, Zaránk, Tarnaméra, Boconád és Tarnabod községek érintésével a MÁV Kál-Kápolna állomásáig. A hálózatnak évről évre megújított engedélye volt, majd hatályát vesztve elhalt.
Azután a Magyar–Olasz Bank kért előmunkálati engedélyt Heves–Boconád–Tarnazsadány–Nagyfüged–Adács–Vámosgyörk MÁV-állomás, továbbá Heves–Pély, valamint Heves–Átány–Kömlő között vezetendő keskeny nyomtávú közforgalmú vasútvonalakra, melyeket a Kereskedelemügyi Minisztérium 1927. július 28-án engedélyezett [7]. Az engedélyt 1933-ig évenként megújították, ezután a feledés homályába merült.
Visszatérve az adácsi gazdasági vasúthoz, nagyon kevés adat maradt, így például a lórék (vasúti pőrekocsik) számáról – leszámítva azt a 20 db-ot, amelyet 1928-ban eladásra hirdettek – sincs információ. A forgalom lebonyolítása csak szabályozottan folyhatott, ennek különösen aratás idején és a faluban, a két vasút közösen használt vonalrészén volt nagy jelentősége. Az üzemszabályzat alapján készült, hatóságilag jóváhagyott utasítással az üzemben részt vevő minden alkalmazottat el kellett látni. Az utasításba a „Figyelj!”, a „Megállj!”, a „Lassan!”, továbbá több összekapcsolt kocsi közlekedésére a „Féket húzd meg!” és a „Féket ereszd meg!” jelzéseket és azok használatára vonatkozó szabályokat is fel kellett venni, ezeket a vonatokat fékező kísérte. Több vonat közlekedésére menetrend készült, a vonattalálkozás csakis a menetrendben előírt kitérőkben volt bonyolítható, ettől eltérni kizárólag megbízható megállapodás – telefonon vagy írásban – esetén lehetett. A kocsik vontatásához legalább 2,00 m hosszú vontatóláncot alkalmaztak. A lovak így ki tudtak lépni a vágányból, és amellett haladva is tudták húzni a lórét. Egy ló akár négy rakott lórét is könnyedény vontatott, míg az úton egy rakott szekérrel is nehézkesen haladt. A legnagyobb sebességet 12 km/h-ban, a kitérőkön 8 km/h-ban szabták meg. A váltók csúcssínesek voltak, csak ilyen váltók beépítését engedélyezték. Az egymást követő menetek között legalább 200 m távolságot kellett tartani.
Irodalomjegyzék
- [1] 1880. évi XXXI. tc. és kiegészítéseként az 1888. évi IV. tc.
- [2] Vasúti és Közlekedési Közlöny, 1887. november 6., 131. sz.
- [3] Vasúti és Közlekedési Közlöny, 1889. december 8., 147. sz.
- [4] Vasúti és Közlekedési Közlöny, 1907. december 11., 142. sz.
- [5] Kálmán István: Utak. Heves megye. Heves Megyei Állami Közútkezelő Közhasznú társaság tanulmánya, 1988.
- [6] Vasúti és Közlekedési Közlöny, 1921. április 17., 16. sz.
- [7] Vasúti és Közlekedési Közlöny, 1927. augusztus 11., 65. sz.
- [8] Özv. Rapi Ferencné, szül. János Veronika, Kerek Béla és Kiss Sándor visszaemlékezéseiből.
- [9] Guba József: Adács község története 1323–1995. A szerző kiadása.
- [10] Kerek Béla visszaemlékezése.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.