Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (9. rész) – Szesztay László több kisvasút tervezőjének élete és munkássága
Dr. Szesztay Károlynak jó volt a kapcsolata a Nyíregyháza–Mátészalka vasútvonal építési vállalkozójával, Scheiber József mérnökkel, így kerülhetett sor arra, hogy az érettségi vizsga után, 1888 nyarán a vasútvonal kisajátítási munkáinak felmérésénél Scheiber mérnök alkalmazta Szesztay Lászlót. A szorgalmas és jó eszű fiatalembert nemcsak kisegítőként foglalkoztatta, hanem egy-két napi betanítás után a felmérési munkát és az azt végző csapat irányítását is rá bízta.
A szünidő alatt elkészültek az egész vasútvonal felmérési munkájával, így az egyetemet Szesztay László a saját keresetéből kezdhette el.
Az önállóan és hasznosan végzett mérnöki előgyakorlat után az 1888/89-es tanév szeptemberében Szesztay László a Magyar Királyi József Műegyetem mérnöki szakosztályába – rendes hallgatóként – felvételt nyert.
Felsőfokú műszaki tanulmányait nyolc féléven át, 1892-ig folytatta a budapesti műegyetemen.
Eredményes szigorlati vizsgái alapján az 1891/92-es tanév végén az egyetem rektora és a mérnöki szakosztály dékánja Szesztay Lászlót mérnöknek ismerte el, és részére a mérnöki oklevelet átadta (2. ábra).
Mérnöki tevékenysége
A Műegyetem elvégzése után első munkahelye a Vág Balparti Ármentesítő Társulatnál volt a Vág mellett fekvő Tarnócon. Feladata a Vág és a Nyitra folyók védőgátjai közötti keresztgát terveinek elkészítése volt, a teljes geodéziai felmérésekkel. A keresztgát a tervei alapján később elkészült.
Az év őszén kezdődtek a Murány-völgyi vasút építését előkészítő munkálatok. Itt hidak, támfalak, állomások tervezésében vett részt, és bevonták az alvállalkozókkal kötendő szerződések előkészítésébe is.
1893 nyarán ellátogatott régi iskolájába, a műegyetemre, ahol tudomást szerzett arról, hogy lehetősége van tanársegédnek szegődni kedvelt professzora: Kisfaludi Lipthay Sándor mellé az Út- és Vasútépítési Tanszéken. 1893 és 1897 között úgy lett egyetemi tanársegéd, hogy mellette a magánmérnöki gyakorlatot is folytatta.
Részt vett, illetve vezette a Máramarossziget–Körösmező határszéli vasútvonal kisajátítási munkáját, ezzel megteremtette egy európai tanulmányút anyagi fedezetét.
1895 nyarán, tanulmányút keretében, szinte egész Európát bejárta, ennek során nagy elméleti és gyakorlati tapasztalatra tett szert. Három szakterületre koncentrált, melyek újdonságnak számítottak abban az időben: a fotográfia hasznosítására a mérnöki gyakorlatban, a vasutak tervezésével és üzemeltetésével kapcsolatos teendőkre, továbbá a városrendezési munkák elméleti és gyakorlati ismereteinek tanulmányozására. Tanulmányútja során bejárta Csehország, Németország, Franciaország, Svájc, Belgium, Olaszország, Anglia városait, és megtekintette az újonnan épülő műszaki létesítményeket.
A tanulmányúton szerzett elméleti és gyakorlati tapasztalatairól előadásokat tartott a Magyar Mérnök- és Építész-Egyletben (MMÉE), valamint publikálta is ezeket az előadásokat az egylet közlönyében A fotográfia a mérnök szolgálatában; A Jungfrau vasút és Alagútak a Themze alatt címmel.
Behatóan foglalkozott a nagyvárosok személypályaudvarainak tervezésével, azok berendezéseivel, továbbá városrendezési vonatkozásaival. Ezeket a tanulmányait felhasználva – professzora javaslatára – az egyetemen magántanári vizsgát tett, és 1897-től több mint negyven éven át az Út- és Vasútépítési Tanszék egyetemi magántanára lett, s mint korábban is, az oktatás mellett tovább folytatta a magánmérnöki tevékenységet.
Irodalomjegyzék
- Szesztay László visszaemlékezései. (Kézirat a család tulajdonában.)
- Budapesti Műszaki Egyetem Évkönyvei.
- A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közleményeinek 1896., 1897. és 1899. évi évfolyamai.
- Dr. Jancsó Árpád: Temesvár felmérése és térképezése 1901–1904 között. Műszaki Szemle, 35. szám, 2006.
- Szesztay László: A városmérés rendszere és szabályai.
- Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1902.
- Szesztay László: A városépítés előmunkálatai. Budapest Székesfőváros Házi nyomdája.
- Szesztay László: A kisvasutak jövője hazánkban. Külön lenyomat a Köztelek 1903. évi 40. számából, Budapest Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt. 1903.
- Szesztay László: A helyiérdekű – és gazdasági vasutak. Budapest Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1918.
- Szesztay László: A Szeged-alsótanyai gazdasági vasút. (Tanulmányterv) Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1910.
- Engi József: Szeged ötödik vasútvonala: A kisvasút. Internet: Mórahalom honlapja.
- Kis Ágnes: A szegedi kisvasút története. Diplomadolgozat.
- Szemerey Ádám: Van még jövő?
- A Nyírvidéki Kisvasút múltja és jelene. (A Közlekedéstudományi Egyesületben tartott előadás, Debrecen, 2000.)
- Dr. Fekete Titusz Zoltán: Fejezetek a Nyíregyháza-vidéki Kisvasút történetéből. Krampács Bt., Nyíregyháza, 2008.
- Bene János: Az utolsó békeévek.
- Szabolcs–Szatmár–Beregi Szemle, 2009/4. szám.
- Hornyák László: A nyíregyházi villamos. (Városvédő füzetek, 26.) Nyíregyháza 2011.
- Képes Gábor – Szabó Menyhért: A mérnök, aki teljes életet élt. (Jelenleg kézirat, kiadásra vár.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.