A cikk szerzője:

Képes Gábor okleveles építőmérnök
ny. mérnök főtanácsos

Magyarországi kisvasutak (9. rész) – Szesztay László több kisvasút tervezőjének élete és munkássága

A Magyarországi kisvasutak című sorozatunkban ezúttal rendhagyó módon nem egy konkrét kisvasutat, hanem egy olyan mérnököt, nevezetesen Szesztay Lászlót mutatjuk be, aki több kisvasút tervezője is volt. A vasúti pálya tervezésén kívül kivette részét a műtárgyak, sőt a motorkocsik tervezésében is. Az elkészült tervek alapján végezte a területek kisajátítását és a vasútvonalak építését is. Több város településfejlesztési terve is az ő nevéhez fűződik. Mindemellett műegyetemi magántanár, és sokak által ismert közéleti személyiség volt.

 

Szesztay László, az oktató 

Már az egyetem elvégzése után foglalkoztatta a gondolat, hogy visszakerülhessen az egyetemre oktatóként. Nagy energiával vetette bele magát a gyakorlati mérnöki munkába, hogy kellő tapasztalatot szerezzen, és – mint azt a fentiek alapján láthattuk – a gyakorlati mérnöki munkát jól tudta ötvözni az elméleti munkával, mérnöki alkotásai mellé mindig társult a tapasztalataiból leszűrhető elméleti, rendszerbeli kérdések átgondolása és azok közkinccsé tétele.
Viszonylag hamar visszakerült az egyetemre, 1893-tól tanársegédje lehetett a nagy hírű Kisfaludi Lipthay Sándor professzornak az Út- és Vasútépítési Tanszéken. A tanársegédi munka együtt járt a mérőgyakorlatok vezetésével; ő ebben kellő tapasztalatot szerzett rövid idő alatt, és a tanársegédi munka mellett folytatni tudta magánmérnöki tevékenységét is. Ez a munka még jobban felvértezte a mérnöki gyakorlat részletes elsajátításában. Európai tanulmányútja során pedig olyan új ismereteket szerzett, amelyek még alkalmasabbá tették az újdonságok bevezetésére és oktatására.

7. ábra. A bodrog­halászi Bodrog-híd

8. ábra. Gyors motorkocsi mellékkocsival

Az alapos elméleti és gyakorlati munkának az oktatás területén is meg lett a gyümölcse. Már 1897-ben – professzora tudtával és segítségével – megtarthatta magántanári próbaelőadását a vasúti személypályaudvarok tervezése, építése tárgykörben.
1897. november 27-én magántanári kinevezést kapott a Műegyetemen A nagyvárosok személypályaudvarai és pályaudvari berendezései című tantárgy oktatására, és magánmérnöki munkája mellett a státusza 1942-ig megmaradt úgy, hogy 1922-ben műegyetemi rendkívüli egyetemi tanári címmel tüntették ki.

Szesztay László, az ember 

Tevékenysége bemutatásából láthatjuk, hogy széles körű mérnöki tevékenységet folytató emberként igen elfoglalt volt. Úgy gondolnánk, hogy a magánélete sínylette ezt meg. Ám ez nem így volt.
Baráti köre elsősorban mérnöktársai közül került ki, de jó kapcsolatot tartott a munkatársaival is. Református vallásban nevelkedett, vallását élete végéig megtartotta. 1901. május 2-án megnősült, feleségül vette a katolikus vallású Seidl Margitot, akivel harmonikus házasságban éltek harminchét éven át. Felesége 1938-ban elhunyt. Házasságukból öt leánygyermek született, akik katolikus vallásban nevelkedtek, és a szülők megkövetelték tőlük, hogy több nyelvet tanuljanak. Maga Szesztay László is több nyelvet beszélt, erre a munkájához is nagy szüksége volt.

9. ábra. A Szeged- alsótanyai gazdasági vasút térképe

Közéleti munkássága

Szesztay László tevékenyen rész vett a mér­nöktársadalmi közéletben is. Tagja és tisztségviselője a Magyar Mérnök- és Építész-Egyletnek (1905–1909-ig a Geodéziai Szakosztály elnöke), tagja a Mérnöki Kamara előkészítő, ún. harmincas bizottságának, az Országos Középítési Tanácsnak, alapító tagja az országos jogkörrel rendelkező Budapesti Mérnöki Kamarának. Az egylet képviseletében tagja a „Hollán”-pályadíjak (a Hollán-pályadíjat Hollán Ernő alapító elnök emlékére alapította a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet 1885-ben) és a „Kossuth közgazdasági pályadíj” (Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter által biztosított pályázati összeg okán az MMÉE 1909-ben – tiszteletből nevezte el ezt a díjat Kossuth közgazdasági díjnak) odaítélő bizottságának.

Magánmérnöki munkáinak összegzése

Szesztay László munkássága során elkészítette Temesvár, Újvidék, Nyíregyháza, Gyergyószentmiklós, Besztercebánya, Zó­lyom, Albertfalva és Újpest városmérési munkálatait és városbővítési terveit. Újpest dunai ipari kikötőjének, Újpest és Albertfalva általános csatornázásának és az utóbbi vízvezeték-hálózatának terveit.
Körülbelül 700 km hosszúságú vasútvonal terveit készítette el. Ezek: Nyír­egy­háza–Dombrád, Nyíregyháza–Tisza­polgár, Nyíregyháza–Büdszentmihály (ma: Ti­sza­vas­vá­ri), Buj–Balsa, Balsa–Rakamaz, Sá­­ros­patak–Kenézkő, Sátoraljaújhely–Rad­­­vány–Hollóháza, Sá­tor­alja­újhely–Ci­gánd­–Domb­rád, Zom­bor–Ó­becse, Rima­szom­bat–Poltár, Ri­maszombat–Ratkó, Bu­da­pest–Ve­csés–Ül­lő–Monor, Győr–Mosonmagyaróvár, Szeged–Pusztamérges illetve Ásotthalom, Budapest–Erzsébet híd–Szt. Gellérthegy–Svábhegy–János-hegy–Budakeszi körforgalmú vasutak és Rákospalota–Újpest–Duna-parti, Magdolnaváros–Gyáli­tói, Kelenföld–Albertfalvai ipar­vágányok. Ezek egy része megvalósult, 300 km hosszúságú rész az ő vezetésével.
Kereken 800 km hosszúságú vasútvonal kisajátítási zármunkálatait végezte el. A bal­sai és dombrádi Tisza-hidak és a bod­rog­halászi Bodrog-híd tervei az ő művei. A dombrádi Tisza-híd nem épült meg, a másik két híd az ő irányításával valósult meg.
Megtervezte Debrecen város közúti vasútjának villamos üzemre való átépítését. Vezette Temesvár közúti vasútjainak villamos üzemre való átalakítását és fejlesztését. Hosszú éveken át ügyvezető igazgatóként vezette négy részvénytársaság: a Nyíregyháza-vidéki Kisvasutak Rt., a Bodrogközi Gazdasági Vasút Rt., a Telekértékesítő Rt. és az Albertfalvai Vízmű Rt. ügyeit. 

Utószó

Szesztay László mérnök, ötgyermekes családapa 1958. március 22-én, életének 88. évében, Budapesten hunyt el. Sírja a Kerepesi úti temetőben található.
Szesztay László tartós és kiemelkedően sikeres mérnöki tevékenységének kulcsa az a felismerés, hogy a műszaki alkotások tervezési, építési és üzemeltetési tevékenységeit egymással szorosan összefüggő egységnek kell tekinteni, és ennek az egységnek a valóra váltásához műszaki vonatkozásban az adott térségre és az adott időszakra jellemző technológia ismerete, társadalmi vonatkozásában pedig a jól előkészített hatósági engedélyezési eljárás elengedhetetlen előfeltétele.
Ugyanakkor az is világos volt számára, hogy azokban az esetekben, amikor az engedélyezési mechanizmusban a gyors és készséges ügyintézésre nem lehet számítani, akkor a mérnöknek kellő rutinnal és ismeretséggel kell rendelkeznie a legmagasabb döntési fórumok igénybevételére is. Ehhez célszerű, hogy a mérnöknek jó szakmai kapcsolatai legyenek, és nem szabad visszarettennie – a jó és végrehajtandó cél érdekében – a társadalmi támogatás megszerzésétől sem.
Szesztay László mérnök élete és tevékenysége – úgy gondolom – lényeges tanulságokat tartalmaz a jelen és a jövő mérnökeinek munkásságához, ezért is tartottuk fontosnak, hogy írásunkkal emléket állítsunk a személyének.
A mai vasutasok, mérnökök, de a nagyközönség is joggal lehet büszke a Szabolcs megyei születésű mérnökre, aki oktatási, magánmérnöki tevékenységével, emberi tartásával, polgári magatartásával példát mutatott a jövő szakembereinek.
Mérnöki munkássága messze túlnő szülővárosán és megyéjén, munkájának nyomai a jelenlegi országhatárokon is túlnyúlnak, oktatói munkájával pedig mérnökgenerációk nevelésében vett tevékenyen részt.
Szesztay László életét és mérnöki tevékenységét ebben a cikkben csak tömören, vázlatosan kívántam ismertetni, alapos bemutatása nagyobb terjedelmet igényel.
Szesztay László mérnök életét és munkásságát Szabó Menyhért kollégával – aki a Mátészalkai Vasúttörténeti Gyűjtemény vezetője – több mint egy éve kutatjuk, és ennek alapján megírtuk Szesztay László teljes körű életrajzát, melyet a Szabolcs-Szatmár Megyei Mérnöki Kamara támogatásával a közeljövőben, reméljük, könyv alakban is megjelentethetjük.

Szesztay László publikációi, megjelent művei

  • A Jungfrau vasút. MMÉE Közlöny, XXX. kötet, 11. füzet, 1896.
  • Alagút a Themze alatt. MMÉE Közlöny, XXXI. kötet, 1. füzet, 1897.
  • A fotográfia a technikai tudományok szolgálatában. MMÉE Közlöny, XXXIII. kötet, 3. füzet, 1899.
  • A városmérés rendszere és szabályai. Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt. 1902.
  • A kisvasutak jövője hazánkban. Külön lenyomat a Köztelek 1903. évi 40. számából, Budapest. 
  • A kisvasutak jövője hazánkban. MMÉE Heti Értesítője, 1903.
  • Újabb szempontok a helyiérdekű vasutak terén. Pécs, Püspöki Lyceumi Nyomda, 1905.
  • A szigetközi gazdasági vasút tervezésének ismertetése. Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1907.
  • A városépítés előmunkálatai. Városi Szemle. Közlemények a városi közigazgatás és statisztika köréből. II. évf. 6. sz., 1909.
  • A városépítés előmunkálatai. Budapest Székesfőváros házi nyomdája, 1909. (Előadás szövege)
  • A Szeged-alsótanyai gazdasági vasút. Tanulmányterv: 1910. (Előadás szövege)
  • Kivonat a Szeged-alsóvárosi vasút ügyében kiküldött bizottság üléséből. 1910. szeptember 23., Bp., 1910.
  • A helyiérdekű és gazdasági vasutak. Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1918.
  • Budapest székesfőváros új felmérése. MMÉE Közlöny, LVI. kötet, 8. füzet, 1922.
  • Javaslat a Nemzeti Stadion kérdésének megoldására. 1933. szeptember 10. BFL XI. 834. 7
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345

Irodalomjegyzék

  • Szesztay László visszaemlékezései. (Kézirat a család tulajdonában.)
  • Budapesti Műszaki Egyetem Évkönyvei.
  • A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közleményeinek 1896., 1897. és 1899. évi évfolyamai.
  • Dr. Jancsó Árpád: Temesvár felmérése és térképezése 1901–1904 között. Műszaki Szemle, 35. szám, 2006.
  • Szesztay László: A városmérés rendszere és szabályai.
  • Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1902.
  • Szesztay László: A városépítés előmunkálatai. Budapest Székesfőváros Házi nyomdája.
  • Szesztay László: A kisvasutak jövője hazánkban. Külön lenyomat a Köztelek 1903. évi 40. számából, Budapest Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt. 1903.
  • Szesztay László: A helyiérdekű – és gazdasági vasutak. Budapest Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1918.
  • Szesztay László: A Szeged-alsótanyai gazdasági vasút. (Tanulmányterv) Budapest, Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai Rt., 1910.
  • Engi József: Szeged ötödik vasútvonala: A kisvasút. Internet: Mórahalom honlapja.
  • Kis Ágnes: A szegedi kisvasút története. Diplomadolgozat.
  • Szemerey Ádám: Van még jövő?
  • A Nyírvidéki Kisvasút múltja és jelene. (A Közlekedéstudományi Egyesületben tartott előadás, Debrecen, 2000.)
  • Dr. Fekete Titusz Zoltán: Fejezetek a Nyíregyháza-vidéki Kisvasút történetéből. Krampács Bt., Nyíregyháza, 2008.
  • Bene János: Az utolsó békeévek.
  • Szabolcs–Szatmár–Beregi Szemle, 2009/4. szám.
  • Hornyák László: A nyíregyházi villamos. (Városvédő füzetek, 26.) Nyíregyháza 2011.
  • Képes Gábor – Szabó Menyhért: A mérnök, aki teljes életet élt. (Jelenleg kézirat, kiadásra vár.)
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©