A cikk szerzője:

Feld István Márton építész fejlesztési szakértő
MÁV Zrt.

Utasforgalmi létesítmények fejlesztése a Magyar Falu Program keretében

A Magyar Falu Programot a kormány 2018-ban indította az 5000 fő alatti települések életszínvonalának javításáért. A program nagy részét a pályázati lehetőségek teszik ki, amelyeken önkormányzatok és helyi civil szervezetek indulhatnak el, közösségi házak, szolgálati lakások, kisboltok felújítására és sok egyéb célra forrást szerezve. A másik jelentős hányada a programnak a kistelepülések állami tulajdonú infrastruktúrájának fejlesztése. Az alsóbbrendű utak tömeges felújítása mellett 2020-ban a MÁV is lehetőséget kapott, hogy a kistelepüléseket kiszolgáló vasúthálózatot fejlessze. A Miniszterelnökséggel kötött támogatási szerződés értelmében 2 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatást kifejezetten utasforgalmi létesítmények megújítására lehet felhasználni.

6. ábra. Okány állomásépület. (Fotó: Feld István Márton)

Új típusépületek

Számos megállóhelyen a meglévő utasforgalmi épületet funkcionalitása és/vagy állapota miatt nem volt érdemes megtartani, bizonyos helyen viszont – a jelentős forgalom ellenére – semmilyen létesítmény nem volt. Ezeken a helyszíneken teljesen új, előregyártott típusház (10. ábra) telepítése mellett döntöttünk, amelyekben temperált váróterem, illetve üzemeltetési helyiség kap helyet. Az épület opcionálisan akadálymentes mosdóval is bővíthető. A belsőépítészet a felújított házakéval megegyezik.

Peronépítések

Jósvafő-Aggtelek megálló-rakodó hely utasforgalmi célja az Aggtelekre induló buszokra való átszállás biztosítása. Ennek megfelelően a túlméretezett és utasáramból kieső felvételi épület felújítása helyett közös busz-vonat peron építése mellett döntöttünk, amely minimális gyaloglással biztosítja az intermodalitást. Ennek során az állomás (forgalomból kizárt) I. vágányának részbeni elbontása után a vonatok közlekedése a továbbiakban a III. helyett a II. vágányon (mindkét irányban kitérőbe járva) zajlik, így biztosítva a fatelepi iparvágány kiszolgálhatóságát is.
Kisvarsányban már évekkel ezelőtt EVIG-határozat született a falu közepén megállóhely létesítéséről. Ennek megfelelően a 111-es vasútvonal kiemelt munkája ennek megvalósítása lett. A megállóhelyen az új sk+55 cm magas peron mellett az előregyártott típusépület is felépül majd.

7. ábra. Mád állomás váróterme. (Fotó: MÁV-KIG)

8. ábra. Zichyújfalu állomás váróterme. (Fotó: MÁV-KIG)

Fogadtatás, szakmai tapasztalatok

A projekt bebizonyította, hogy a regionális vasúthálózaton kis összegből is jelentős eredmények érhetők el, a vasút megítélése érdemben javítható. Az épületfelújítások átlagos költsége 60 millió Ft körül alakult, ami egy hasonló fővonali vagy budapesti projekt költségének töredéke.
A korszerű, de egyszerű anyagok használata (műanyag nyílászárók, cserepeslemez héjazat, XPS-homlokzatarchitektúra) szintén kifizetődő stratégiának bizonyult, mivel a viszonylag alacsony áruk ellenére a műszaki célokat teljesíteni tudták. A nyílászárók cseréjének, illetve korszerű hűtő-fűtő berendezéseknek köszönhetően az épületek fajlagos energiaigénye csökkent, és számos elavult szeneskályhát, gázkonvektort sikerült kiváltani.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©