Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Utasforgalmi létesítmények fejlesztése a Magyar Falu Program keretében
Új típusépületek
Számos megállóhelyen a meglévő utasforgalmi épületet funkcionalitása és/vagy állapota miatt nem volt érdemes megtartani, bizonyos helyen viszont – a jelentős forgalom ellenére – semmilyen létesítmény nem volt. Ezeken a helyszíneken teljesen új, előregyártott típusház (10. ábra) telepítése mellett döntöttünk, amelyekben temperált váróterem, illetve üzemeltetési helyiség kap helyet. Az épület opcionálisan akadálymentes mosdóval is bővíthető. A belsőépítészet a felújított házakéval megegyezik.
Peronépítések
Jósvafő-Aggtelek megálló-rakodó hely utasforgalmi célja az Aggtelekre induló buszokra való átszállás biztosítása. Ennek megfelelően a túlméretezett és utasáramból kieső felvételi épület felújítása helyett közös busz-vonat peron építése mellett döntöttünk, amely minimális gyaloglással biztosítja az intermodalitást. Ennek során az állomás (forgalomból kizárt) I. vágányának részbeni elbontása után a vonatok közlekedése a továbbiakban a III. helyett a II. vágányon (mindkét irányban kitérőbe járva) zajlik, így biztosítva a fatelepi iparvágány kiszolgálhatóságát is.
Kisvarsányban már évekkel ezelőtt EVIG-határozat született a falu közepén megállóhely létesítéséről. Ennek megfelelően a 111-es vasútvonal kiemelt munkája ennek megvalósítása lett. A megállóhelyen az új sk+55 cm magas peron mellett az előregyártott típusépület is felépül majd.
Fogadtatás, szakmai tapasztalatok
A projekt bebizonyította, hogy a regionális vasúthálózaton kis összegből is jelentős eredmények érhetők el, a vasút megítélése érdemben javítható. Az épületfelújítások átlagos költsége 60 millió Ft körül alakult, ami egy hasonló fővonali vagy budapesti projekt költségének töredéke.
A korszerű, de egyszerű anyagok használata (műanyag nyílászárók, cserepeslemez héjazat, XPS-homlokzatarchitektúra) szintén kifizetődő stratégiának bizonyult, mivel a viszonylag alacsony áruk ellenére a műszaki célokat teljesíteni tudták. A nyílászárók cseréjének, illetve korszerű hűtő-fűtő berendezéseknek köszönhetően az épületek fajlagos energiaigénye csökkent, és számos elavult szeneskályhát, gázkonvektort sikerült kiváltani.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.