A cikk szerzője:

Feld István Márton építész fejlesztési szakértő
MÁV Zrt.

Utasforgalmi létesítmények fejlesztése a Magyar Falu Program keretében

A Magyar Falu Programot a kormány 2018-ban indította az 5000 fő alatti települések életszínvonalának javításáért. A program nagy részét a pályázati lehetőségek teszik ki, amelyeken önkormányzatok és helyi civil szervezetek indulhatnak el, közösségi házak, szolgálati lakások, kisboltok felújítására és sok egyéb célra forrást szerezve. A másik jelentős hányada a programnak a kistelepülések állami tulajdonú infrastruktúrájának fejlesztése. Az alsóbbrendű utak tömeges felújítása mellett 2020-ban a MÁV is lehetőséget kapott, hogy a kistelepüléseket kiszolgáló vasúthálózatot fejlessze. A Miniszterelnökséggel kötött támogatási szerződés értelmében 2 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatást kifejezetten utasforgalmi létesítmények megújítására lehet felhasználni.


Szintén helyes iránynak bizonyult a nagy darabszámú típuseszközök (pad, szemetes, USB-asztal, utastájékoztató eszközök, hűtő-fűtő berendezések) egységes tendereken történő beszerzése. A projekt 2020-as indulása óta eltelt időszak sorozatos árfelhajtó válságai ellenére több tenderben is a becsült értéknél alacsonyabb áron tudtunk szerződni.
Kifejezetten jó együttműködést sikerült kialakítani a települések önkormányzataival, akik a lehetőségeikhez mérten sokféleképpen segítették a projektet, hiszen a lakosság körében a munka támogatottsága kezdettől fogva egyöntetű volt. A teljesség igénye nélkül: Csömödér-Pákán az önkormányzat vendégházként hasznosítja a volt szolgálati lakást, Szanyban az önkormányzat végezte el a kameratelepítést, Okányban pedig a felvételi épület települési szennyvízhálózatra történő rákötését, de hosszasan lehetne sorolni az egyes falvak változatos hozzájárulásait.

9. ábra. Zichyújfalu utasmosdó. (Fotó: Feld István Márton)

10. ábra. Tiszajenő megállóhely látványterve. (Terv: Feld István Márton)

Munkaszervezési, projektmenedzsment-tanulságok

A projekt a MÁV számára komoly siker, mert bebizonyosodott, hogy képesek vagyunk egy ilyen komplexitású, sok elemből álló országos projekt megvalósítására. A projektiroda és az ingatlanfejlesztési osztály közvetlen együttműködése sikeres modellnek bizonyult, így azt más projekteknél is érdemes alkalmazni. Szintén igen fontos tanulság a területi ingatlankezelési osztályok és főnökségek kiváló szereplése. A projektben részt vevő művezető kollégák többsége motivált és gyakorlatorientált volt, illetve sokat számított az átláthatóan működő és bejáratott karbantartási keretszerződéses rendszer megléte is. Fontos tanulság tehát, hogy a hasonló léptékű munkák lebonyolítását a továbbiakban érdemes nagyobb mértékben a területi igazgatóságokra bízni, természetesen központi szakmai felügyelet mellett.
Megoldandó feladat ugyanakkor a projektmenedzsment-oldali kapacitáshiány: a tárgyi projektet Ring Zsuzsanna kolléganőmmel ketten menedzseltük, nem is mindig teljes munkaidőben. Ez gyakran vezetett időbeli csúszásokhoz, illetve okozott aránytalanul nagy munkaterhelést. Többször előfordult, ahogy egy-egy dedikált szervezeti egységgel nem sikerült az együttműködés, ezért vagy nekünk, vagy nem kifejezetten arra hivatott osztálynak kellett a munkát elvégezni (leginkább a területi szervezeteknek), ami gyakran vezetett konfliktusokhoz. Szintén komoly fejtörést okozott a közbeszerzési folyamatok lassúsága. A projektben való munkáját különösen szeretném megköszönni az alábbi munkatársaimnak: Ring Zsuzsanna, Sass-Boross Tímea, Varga Szilvia, Varga Andrea, Czentnárné Makó Krisztina, Posnyákné Kormos Edit, Romanszky Péter, Tóth János, Kovács Gyula, Fazekas József, Kiss Miklós, Neumann János, Zsolt Ákos, Bakcsi Máté, Czirják Sándor, Kun Zsolt, Kaczur Zsolt, Pető Gábor Zsolt.
Meggyőződésem, hogy a közös munka hosszú távon is meghozza gyümölcsét, az új arculat kedvező képet ad a MÁV-ról és javítja a kistelepülések utasainak elégedettségét.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©