Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Kerepesi úti „Százlábú” híd átépítése
A beruházás adatai, szereplői
A beruházó a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. A híd tervezője a Főmterv Zrt. A mérnöki feladatokat a BKK Közút látja el. A közbeszerzési eljárásban győztesként kihirdetett KC-2013 Konzorciumot a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. vezeti, a konzorcium további tagja a Colas Hungária Zrt. A Közgép Zrt. feladata a régi vasbeton hidak elbontása, valamint az acélszerkezetű híd gyártása, szerelése és korrózióvédelme, az alépítmények, támfalak és csatlakozó útszakaszok kivitelezését a Colas Hungária Zrt. végzi.
Szervezés
Az első ütemben a régi HÉV-hidat bontották el, utána megkezdődött az új acélszerkezetű híd megépítése. Ehhez szükség volt a Kerepesi út északi oldalának teljes lezárására, ennek következtében a centrum felé vezető forgalmi sávok megszűntek, a közlekedés a déli hídfélre terelődött át.
A helyszíni munkák a közművek kiváltásával, átépítésével kezdődtek. A Keleti pályaudvarra érkező vágányok felett a Kerepesi úti „Százlábú” szolgáltatja a környék egyetlen áthidalási lehetőségét, emiatt több tucat közműszolgáltató vezeti itt a belváros felé haladó közműveit. A szokásos víz-, gáz- és elektromos alépítményeken kívül honvédségi, hírközlő, forgalomirányítási és választási kábelek is megtalálhatók a hídon. A híd alatti területen pedig a MÁV Zrt. vezeti a Keleti pályaudvar teljes elektromos és földgázellátó hálózatának vezetékeit, ahogyan számos hírközlő és biztosítóberendezés vonalát is, köztük az országos forgalomirányítási központ gerincvezetékeivel. A tender követelményei között szerepelt, hogy a kivitelezés ideje alatt a trolibusz-közlekedést folyamatosan biztosítani kell, ezért a Kerepesi úti troli felsővezeték-hálózatának átépítése is megvalósult.
A szükséges közműkiváltások után a bontási munkák megkezdéséhez szükség volt a vasúti felsővezeték-hálózat bizonyos mértékű átépítésére, valamint a vágányok feletti felsővezeték-szakaszok szigetelésére azért, hogy az egyes bontási fázisoknak megfelelően a feszültségmentesítést elvégezhessék. A Keleti pályaudvar az egyik legnagyobb hazai és nemzetközi forgalmat lebonyolító vasúti csomópont, ezért további fontos feltételként szerepelt a tenderben, hogy a bontás, illetve az új híd megépítése a vasúti forgalom lehető legkisebb mértékű zavarása mellett valósuljon meg; a híd alatt átvezetett hat vágány közül egyidejűleg csak egy vágányt zárhattak le.
Bontás
A kivitelezési munkálatok a vágányzáron kívül elvégezhető munkákkal kezdődtek. Ekkor bontották el az útburkolati rétegeket a vasbeton pályalemezig a híd teljes hosszán, valamint az északi és déli oldal közötti burkolt rézsűt teljes hosszban. A hatnyílású, alul bordás, vasbeton szerkezet elbontása már csak vágányzári időszakban történhetett meg. A szerkezet elbontásához vágányonként, illetve ütemenként hatnapos vágányzár állt rendelkezésre. A bontás alatt lévő nyíláson kívüli nyílásokban a vonatforgalom továbbra is zavartalanul működött.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.