A cikk szerzője:

Sereg Tamás projektvezető
Közgép Zrt.

A Kerepesi úti „Százlábú” híd átépítése

A Kerepesi úti „Százlábú” híd kiemelt jelentőségű útvonalon helyezkedik el a főváros úthálózatában. Fontos szerepet tölt be a MÁV Zrt. infrastruktúrájában is, hiszen a Keleti pályaudvarból kivezető vágányok felett ível át. A felüljáró a vasutasoktól kapta a „százlábú” becenevet, mert a híd nem masszív pilléreken nyugszik, hanem számos karcsú oszlopból áll. Az 1925-ben épült HÉV-híd számos kisebb-nagyobb felújításon ment keresztül. A megnövekedett forgalmi igények miatt 1948-ban a régi HÉV-híd mellé egy kétnyílású vasbeton takaréküreges híd épült. Jelenlegi formáját 1973-ban nyerte el, amikor a HÉV-hidat kétsávos közúti híddá alakították át. Közel negyven év alatt mindkét híd állapota rendkívül leromlott, sem geometriai kialakításuk, sem pedig teherbírásuk nem felel meg a mai kor igényeinek, ezért elbontásuk időszerűvé vált. Az új átkelő tervezésénél fontos szempont volt a híd alatti vasúti űrszelvény magasságának növelése. Ennek érdekében elengedhetetlen volt az eredeti szerkezeti magasság csökkentése, így az új hídként egy alsópályás ortotróp pályaszerkezetű, rácsos ívfőtartós híd épült.

 

A kocsik a beépített sajtóknak köszönhetően alkalmasak voltak a tolás közbeni magasság állítására és a terhelés mérésére is. A szekrénytartóhoz képest alacsonyabb magasságú végkereszttartó miatt a vágányok közötti tolópályákra kerülő kocsikat nem lehetett előre behelyezni, ezért azokat még a szerelőtéren a hídszerkezethez rögzítették, és a híd elejének átérése után a megfelelő helyen leengedték. A behúzással párhuzamosan folytak az ív főtartók korrózióvédelmi munkái (11. ábra).

11. ábra. Korrózióvédelem készítése a betolás közben12. ábra. Befejező munkák a helyére került felszerkezeten

 

A híd hosszirányú betolása 14 napot vett igénybe. Végleges alaprajzi helyére az új hídfőkön történő keresztirányú vízszintes mozgatással (elcsúsztatással) került, majd megtörtént a szerkezet lesüllyesztése és átterhelése a sarukra. A helyére került szerkezeten megkezdhették a különböző hídtartozékok felszerelését és az egyéb befejező munkákat (12. ábra). Az északi hídfél ideiglenes forgalomba helyezésére 2014. december 10-én került sor, ezután kezdődött meg a déli oldal átépítése.

13. ábra. A takarék­üreges felszerkezet bontása


A munkák a forgalomtól mentessé tett déli oldal bontásával kezdődtek. Ez a két­nyílású, takaréküreges lemezhíd a II. világháborúban lerombolt hídrész helyett épült. A különböző szerkezeti kialakítása miatt teljesen új bontási technológia kidolgozására volt szükség. Úgy kellett elbontani egy kétnyílású hidat a hat vágány felett, hogy továbbra is egy időben csak egy vágányon lehetett vágányzár. A kétnyílású híd bontásához az egyes ütemekben ideiglenes alátámasztások beépítésére lett volna szükséges, azonban a nagy terhek miatt a támaszok nem fértek volna el az űrszelvényen kívüli területen. A megoldás végül a takaréküreges híd vasbeton gerendákká történő átalakításával valósult meg (13. ábra). A takaréküregek alsó és felső lemezmezőit, a hat vágány egymás utáni kizárásával, szakaszosan bontották el, majd az így kialakított gerendákat egyenként 400 t-s daru segítségével kiemelték (14. ábra).
A középső támasz elbontásához a híd még bontásra váró részét nehézállvánnyal támasztották alá (15. ábra).
A bontást az acélszerkezet összeszerelése követte a szerelőtéren. A szerelési technológia lényegében megegyezett az északi oldalon alkalmazottal. Lényeges különbség a két szerkezet között, hogy míg az északi hídfélhez két hossz- és ívfőtartó tartozott, a déli hídfél egy aszimmetrikus szerkezet, egy főtartóval és egy ívvel. Ennek komoly szerepe volt a tolás technológiai tervezésében, egy lényegesen kisebb merevségű, rugalmasabb szerkezetet kellett mozgatni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©