Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből
Meg kell említeni, hogy területünkön elsőként itt építettek be a hídfőknél bordás kiegyenlítő lemezt (4. kép), amely a támaszponti szögelfordulás káros hatásait korlátozza. Úgyszintén elsőként építettek be B60 VM jelű nagynyitású dilatációs készülékeket, a hídszerkezetek kezdőponti oldalán ikerdilatációs, a végponti oldalon szimpla dilatációs szerkezeteket. Az Edilon rendszerű rugalmas sínleerősítés kinyomódott kötőanyaga – jellemzően a kétkomponensű kötőanyag – elvált a vályúlemeztől, és kinyomódott. A hibás helyeken milliméter nagyságrendű elmozdulásokat észleltünk. A hibás helyeken a kivitelezés után két évvel került sor garanciális javításra.
Összességében a korszerűsítés után egy jól üzemeltethető és a mai napig jól működő hidat vett át üzemeltetésre a hídszolgálat. A korszerűsítéskor több új megoldást is alkalmaztak, ezeket az üzemeltető folyamatosan figyelemmel kíséri, tanulmányozza, szükség esetén pedig beavatkozást indítványoz.
A 2013-as esztendő is hozott „meglepetést”. Ekkor derült ki, hogy Püspökladány állomáson a fűtőház (5. kép) műemlék épület. Bonyolította a püspökladányi helyzetet, hogy – tervezési hiba miatt – a lepusztult oldalrakodó bontásával nem számolt a projekt.
A fűtőházzal kapcsolatban megindultak a tárgyalások a műemléki hatóságokkal, a várossal, a vasút felső vezetésével. Hosszú tárgyalássorozat után az a döntés született, hogy az épületet téglánként lebontva úgy kell megőrizni, hogy újra építhető legyen. A későbbiekben döntenek majd az újraépítés helyéről. Az elhúzódó tárgyalások és a lassú döntéshozás miatt át kellett dolgozni a teljes 2014–2015-ös vágányzári programot. A közös gondolkozás eredményeként a teljes munkát illetően ez az átdolgozás sem jelentett a munka befejezésénél egyetlen nap csúszást sem. A 2014-re tervezett Püspökladány állomás teljes átépítését 2015-re kellett átprogramozni, és felcserélni a 2015-re tervezett Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás átépítéssel. Természetesen az állomásokhoz kapcsolódó összes nyílt vonali problémát megoldva, új menetrendszerkesztéssel, a teljes építési program átdolgozásával. Az üzemeltető forgalmi szakága és vezetősége végig rugalmasan állt a kialakult helyzet megoldásához. Rengeteg többlet szellemi energia befektetésével sikerült megtalálni a legjobb megoldást.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.