A cikk szerzője:

Fülöp Zoltán híd- és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Szabó István pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből

Az utóbbi évek nagy vasútépítési munkáit bemutató írások sorában ezúttal a Szajol–Püspökladány vonal­szakasz 2011 és 2015 között megvalósult korszerűsítését ismertetjük. Ahogy az a címben is olvasható, ez az írás az üzemeltető szemszögéből mutat be néhány érdekességet, üzemeltetői gondot, közösen megoldott problémát, és a cikk végén a szerzők kitérnek a még jelenleg is fennálló megoldandó kérdésekre. Megemlítenek pár fontos tényadatot annak érdekében, hogy a tisztelt Olvasó, aki eddig nem ismerte ezt a hatalmas munkát, megérthesse, miért is neveztük ezt a projektet az ország legnagyobb és legzökkenőmentesebben kivitelezett vasútépítési munkájának.


A tervezés során rosszul felmért oldalrakodó nem jelentett ekkora problémát, de az csak 2015 végére oldódott meg. Az új XV. vágány forgalomba helyezését nem tudtuk az állomás érintett területével egy időben elvégezni, mert az űrszelvénybe érő rakodó mellett a közlekedés felvétele nem volt lehetséges.
Mivel a teljes munkán nem volt tartalék keret, forrást kellett keresni az oldalrakodó és romos raktárépület lebontására. Közel két évig húzódott a forráskeresés és a döntés, amely  2015-re végre megszületett, és a bontáshoz szükséges forrás is rendelkezésre állt. Nézzük azonban ennek a tanulságos esetnek a szebbik oldalát.
A tervezési hibából adódóan nem lehetett egy vágányt használható módon megépíteni, és a megbízó/tervező nem számolt a romos, használaton kívüli létesítmények bontásával. A megszületett megoldással jóval kedvezőbb helyzet állt elő: eltűnt Püspökladány állomás szégyene, a használaton kívüli düledező raktárépület (6. kép) a szükségtelenné vált oldalrakodókkal egyetemben.

6. kép. A használaton kívüli raktárépület Püspök­ladányban (Fotó: Szabó István)
A 2013-as tavasz szélsőséges időjárással köszöntött be. Szinte órák alatt annyi csapadék hullott, mint máskor hónapokig. Apavárán a híd már a helyén volt, de az árvédelmi töltések útátjárói még nem készültek el. Az új dilatációs szerkezet miatt a híd nyugati oldalán az átjárót több méterrel át kellett helyezni. Ez töltésépítéssel is járt. A vízügy azonnali intézkedést kért a másodfokú árvízi készültség elrendelése miatt. Ez április 5-én, péntek délben volt. Valamennyi közreműködő (Mérnökszervezet, Kivitelező, Üzemeltető) azonnal elkezdte szervezni a lehetetlent. (Jómagam [Szabó István – a szerk.] éppen vonaton utaztam Budapestről Debrecenbe, ott kaptam a hírt.) Hála a mobiltelefonos világnak és valamennyi érintett pozitív hozzáállásának, szinte órák alatt intéztük a forgalmi szolgálat vezetőinek segítségével a hétvégi éjszakai és nappali munkavégzéshez szükséges vágányzárakat. A Swietelsky Vasútépítő pedig ez alatt elkezdte a vágányzónán kívüli munkákat. A töltésépítés elkészült, az út burkolata is járható volt. Vasárnap reggel 10 órakor forgalomba tudtuk helyezni az átjárót (7. kép). A vízügyi szolgálat a levonuló árvizet a teljes hosszban járható töltésen tudta megfigyelni. Rendkívüli intézkedésre nem volt szükség.

7. kép. A rohammunkában elkészült útátjáró Apavárán (Fotó: Szabó István)

Ideiglenes forgalomba helyezések

Valamennyi ideiglenes forgalomba helyezést az Üzemeltető szervezte és bonyolította (a Forgalmi Osztály részéről Andrási Margit, Igazgatói Kabinet, illetve a Pályalétesítményi Osztály részéről Szabó István), a Kivitelező, illetve Mérnökszervezet készre jelentései alapján. Az ideiglenes forgalomba helyezések időpontjait már év elején megterveztük. A Kivitelező vágányzári szakértő-tervezője minden év elején átadta a szakaszok várható befejezésének, illetve forgalomba helyezésének időpontját. Ezek az időpontok egyben az egyes építési szakaszok vágányzáraink végét is jelentették. Az év elején egyeztetett időpontok a négy év során egyszer sem változtak! Azokban évközi határidőcsúszások nem voltak. (Jószerével az év elején meg lehetett volna hirdetni valamennyi forgalomba helyezést.) Az egyetlen eltérés 2012-ben volt, a már említett bomba miatti kettős kizárás és rendkívüli esemény miatt.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©