Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (2. rész) – Pécs
Fizikai dolgozók, előmunkások és vonalgondozók esetében szintén gond a magas átlagéletkor, szakmai végzettséggel rendelkező dolgozót találni pedig nem könnyű. Különösen igaz ez a hidász szakaszra. A vonalgondozói létszámhiány miatt előfordul, hogy egy munkavállaló két szakaszért is felel, ami 80 km/h engedélyezett sebesség alatti vonalakon heti lebontásban akár a 40 km hosszú vasúti pálya bejárását is eredményezheti.
A két Pályafenntartási Főnökség járműparkját 1 db UFDJ, 2 db UFDJ-hez tartozó kiegészítő kocsi, 4 db UDJ, 5 db TVG és 15 db TVG-hez tartozó pályakocsi képezi. Ezenfelül egy rég nem használt VGK jármű is rendelkezésre áll, újbóli használatához a felújítására lenne szükség. A pécsi főnökség alkalmazásában mindössze öt, míg a dombóvári főnökségében hat vasúti járművezető dolgozik, ami kevés. A járművezető-hiány pótlása folyamatos feladat, de a hosszú és kifejezetten nehéz kiképzésben nem egyszerű a helytállás, nagy a lemorzsolódás.
Telephelyeink
A pályafenntartási szakaszok telephelyeit az utóbbi évtizedben többnyire felújítottuk. Jelenleg a dombóvári Pft. Főnökség udvarában történik telephely-kialakítás, ahová a dombóvári szakasz fog beköltözni.
Az utóbbi időben a közmunkaprogramnak köszönhetően több lehetőség nyílik a telephelyek rendben tartására, így az új és használt felépítményi anyagok rendezett tárolására, ami elősegíti a szakaszainkon a rend kialakítását és megtartását.
A közlekedésből kizárt vonalak problémája
Területünkön számos forgalomszüneteltetett vonal van. Bár nagyon kicsi az esély az újranyitásra, a rekultiváció végrehajtása nem egyszerű. Folyamatos az ügyintézés az egyes vonalakkal kapcsolatban, ami azonban igen lassan halad. Addig is meg kell birkóznunk a forgalomszüneteltetett vonalak okozta problémákkal, különösen igaz ez a műtárgyakra.
Egy ilyen eset volt a 64. sz. vasútvonal már felhagyott része, a Pécsvárad–Bátaszék szakasz közötti Nagypall település mellett elhelyezkedő töltésnél. Az 1911-ben épített, végül 2003-ban teljesen kizárt vasútvonalon az igen változatos domborzat megkövetelte a magas töltések építését. A töltésen keresztül átvezetett áteresz csaknem 50 éve beomlott, nyílásait a talajeróziók és feltöltések el is takarták. Végül a nagyobb csapadékos időszakok után a töltés víztározóként funkcionálva feltöltődött, és veszélyeztette a közeli falut. A veszélyelhárítás mintegy 60 M Ft-ba került. Több hasonló eset is előfordult, ezeknél olyan forrásokat kellett felhasználni, amelyeket működő vonalakon, akár a közlekedés biztonságának növelésére, akár avult felépítményi anyagok cseréjére használhattunk volna fel.
Vasúti műtárgyak és állapotuk
Igazgatóságunk területén összesen 2092 db vizsgálandó műtárgy van. Felosztás szerint 473 db híd, 1614 db áteresz és 4 db alagút. A műtárgyak szám szerinti eloszlása a 6. ábrán látható. Ebből a hidász szakasz 1625 műtárgyat, szakaszmérnökeink pedig 467 hidat vizsgálnak minden évben.
Hídjaink zöme, 299 db vasbeton teknő- és kerethíd. A 79 db boltozott és 69 db acélhíd mellett 17 db hídprovizórium is van. Az átereszek nagy száma miatt hidász pályamestereink egész évben, szinte folyamatosan végzik a kötelező vizsgálatokat. A forgalomszüneteltetett vonalak további kihívást jelentenek számukra, hiszen az ott található műtárgyak megközelítése nem egyszerű. Acélhídjaink karbantartása is folyamatos feladat, különösen a korrózióvédelem és hídfőfelújítási munkák.
A hídállag korát a 7. ábra szemlélteti. Megfigyelhető, hogy műtárgyaink nagy hányada 100 évesnél is korosabb, kétharmada pedig nem fiatalabb 50 évnél. Ez sok feladatot jelent, amit igyekszünk minél hatékonyabban megoldani. A jelenlegi nagyszabású felújításokkal az állapotok jelentősen javulnak. Az elmúlt években területünkön az alábbi, igen jelentős hídállagfelújítási munkák történtek:
- 2013-ban a 154. sz. vasútvonal bajai ártéri acélhídjait újítottuk fel. Ez 3 db alsópályás gerinclemezes acélhidat jelent, ahol egy 3 × 15,0 m, egy 5 × 15,0 m és egy 10 × 15,0 m nyílású acél áthidaló szerkezet van. A korrózióvédelmi mázolás mellett az acélszerkezet felújítása is megtörtént.
- 2013-ban a 40. sz. vasútvonal 1571+43 hm szelvényében a rácsos acélszerkezetű dombóvári Kapos-hidat újítottuk fel ortotróp pályalemez beépítésével. Emellett dilatációs szerkezetek és bordás kiegyenlítő lemezek épültek be, és a mozgó saruk cseréje is megtörtént. Végül a híd teljes korrózióvédelmi felújítása is megtörtént.
- 2014-ben a gyenge, koros, sérült acélszerkezetű hidak felújítása projekt keretében a 46. sz. Szekszárd–Bátaszék vasútvonal 47+55 és 116+10 szelvényeiben lévő Szekszárd–Bátai-főcsatorna feletti két acélszerkezetű híd és a hídfők részleges elbontásával, valamint megerősítésével egy 6,0 m és egy 7,80 m nyílású tartóbetétes monolit vasbeton lemezhíd épült meg.
- 2014-ben a Dombóvár alsó–Baté–Kaposvár vonalszakasz rekonstrukciójának I. ütemében 8 db műtárgy felújítása készült el. Ezek közé tartozott a 176+10 szelvényben lévő 3,00/2,00 m nyílású vasbeton kerethíd, a 205+26 szelvényben lévő 5,00 m nyílású köracélbetétes vasbeton lemezhíd, a 212+38 szelvényben lévő 3,00/3,00 m nyílású vasbeton kerethíd, a 250+58 szelvényben lévő 2,50/2,00 m nyílású vasbeton kerethíd és a 263+90 szelvényben lévő 2,50/2,00 m vasbeton híd is.
- 2016-ban a Dombóvár alsó–Baté–Kaposvár vonalszakasz rekonstrukciójának II. ütemében 22 db kerethíd épülhetett át.
- Az átépítés során a Lepsény és Szántód-Kőröshegy állomások közötti szakaszon 20 db műtárgy felújítása, illetve átépítése történt. Megújult a balatonaligai szárító táró, és új műtárgyként megépült Siófokon a Vitorlás utcai közúti aluljáró, melyet az önkormányzattal közösen üzemeltetünk. Két nagyobb műtárgy is épült, az egyik az 1184+47 szelvényben egy 6,0 m nyílású híd a Cinege-patak felett, a másik az 1204+83 szelvényben egy 3,80 m nyílású híd az Endrédi-patak felett, monolit vasbeton lemezből. A műtárgyak megépítése mellett Balatonaligán és Balatonvilágoson elkészült két új gabion támfal is.
- A dél-balatoni vonal átépítésének II. üteme folyamatban van, ahol többségében kerethidak épülnek, illetve 4 db lemezhíd. Megújulnak az állomási gyalogos-aluljárók is. Az 1717+10 szelvényben Balatonmáriafürdő övcsatorna híd egy 22,15 m nyílású alsópályás gerinclemezes, ágyazatátvezetéses acélhíddá épül át.
- A Dél-Balaton átépítéshez kapcsolódóan a Kaposvár–Fonyód vonalszakasz elővárosi célú fejlesztése keretében 17 db kisműtárgy épül át kerethíddá.
Irodalomjegyzék
- [1] Huszár Zoltán (2007): A 150 éves Mohács – Pécsi Vasút története alapításától a 19. század végéig. Tudásmenedzsment, 8. évf. 2. sz.
- [2] Kubinszky Mihály (2013): Volt egyszer egy Déli Vasút. Magyar Szemle című folyóirat Új folyama, X. 7–8. sz.
- [3] Mozaikok a Pécsi Vasútigazgatás 100 éves történetéből. Szerk.: Imre Lászlóné és Majdán János, MÁV Zrt., 2013.
- [4] Vasúti Hidak a Pécsi Igazgatóság Területén. Szerk.: Hillier József, Vasúti Hidak Alapítvány, 2012.
- [5] Bérdi Mária: Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között. Sínek Világa, 2016/4.
- [6] Felújított vasútállomás fogadja az utazókat Pécsett (2015.10.21.), https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/felujitott-vasutallomas-fogadja-utazokat-pecsett
- [7] Teljes egészében megújult a kaposvári vasútállomás (2017.04.09.), https://www.mavcsoport.hu/mav/teljes-egeszeben-megujult-kaposvari-vasutallomas
- [8] A Balaton egyik legszebb vasútállomása lett a balatonszentgyörgyi (2016.09.15.) https://www.mavcsoport.hu/mav/balaton-egyik-legszebb-vasutallomasa-lett-balatonszentgyorgyi
- [9] Pálinkás Ferenc: A XIX. századi indóház újjászületése. Sínek Világa, 2017/ 3. sz.
- [10] Hamarosan Kaposváron is kezdődhet az intermodális csomópont kiépítése (2017.01.02.), http://magyarepitok.hu/mi-epul/2017/01/hamarosan-kaposvaron-is-kezdodhet-az-intermodialis-csomopont-kiepitese
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.