A cikk szerzője:

Görög Beáta műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Gyovai László osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (3. rész) – Szeged

A XVIII. század közepén megindult a Tiszán a hajóforgalom. A hajók Szegedről a Tiszán, majd annak torkolatától a Dunán szállították a mezőgazdasági terményeket a pesti és a még távolabbi piacokra. Eb­ben az időben a Maroson jelentős áruszállítás volt tutajjal és hajóval. A gőzhajózás és a vasút megjelenése már a nagy gazdasági átalakulás előfutárai voltak. Szegedre a XIX. század ,50-es éveiben jutott el a vasút, az Osztrák Állami Vaspálya Társaság Délkeleti Államvasút Cegléd–Szeged vonalának építésével, amelyet Kiskunfélegyháza és Szeged között 1854. március 4-én nyitottak meg, majd továbbépítették, és 1857. november 15-én már Temesvárig közlekedtek a vonatok.



Tram-train projektek

Az 1254/2012. (VII. 19.) Korm.határozatra készült és az 1/2014. (I. 3.) OGY határozattal elfogadott Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció megállapítja, hogy a Dél-alföldi régióban elhelyezkedő, hármas határzónával rendelkező Csongrád megye az ország „délkeleti kapuja”, határmentiségéből adódóan azonban viseli a perifériára szorultság hátrányait is. A megye gazdasági és társadalmi szempontból kettészakadt. Szeged nagyvárostérség növekvő népességével, gazdasági teljesítményével szemben a megye többi részét drámai mértékű népességcsökkenés, alacsony képzettségi és foglalkoztatási szint, igen gyenge gazdasági teljesítmény jellemzi.
Fejlesztési irányként a Szeged–Ma­kó–Hódmezővásárhely–Szentes vá­ros­négy­szög szorosabb gazdasági együttműködése mellett a hármas határ nagyvárosok (Arad, Temesvár, Szabadka) közötti kapcsolatok infrastrukturális megteremtését jelöli meg.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm.határozat a Szeged–Hódmező­vásárhely közötti városi-elővárosi tram-train rendszer kiépítése, Hódmezővásárhelyen villamos vonal kialakítása projekt megvalósítására, valamint a Szeged és Újszeged vasútállomások között vasúti kapcsolat megteremtése vegyes forgalmú Tisza-híd építése projekt előkészítésére jelentős forrásokat biztosít.
Az elmúlt időszakban felmerült az eshetősége a szerb–magyar határon átlépő elővárosi közlekedésnek is.
A tram-train járművek üzembe helyezése, illetve Hódmezővásárhelyen a közúti-vasúti pálya üzemeltetése teljesen új feladatot jelent a szegedi Területi Pálya­létesítményi Osztálynak és a MÁV-csoport valamennyi szervezeti egységének.

Szeged–Röszke–Csikéria–Bácsalmás

Távlati tervekben szerepel a Duna–Körös–Maros–Tisza (DKMT) Eurorégió elérhetőségének javítása, a környező országokból és Európa távolabbi területeiről; egy magas színvonalú, interoperábilis vasúti kapcsolat megteremtésével egy kelet–nyugati irányú regionális folyosó létrehozása.
A projekt egy jövőbeni, kelet–nyugati irányú vasúti korridor első eleme, mely összekapcsolja a jelenlegi IV., V., VII. és X. nemzetközi folyosókat, ezáltal új útvonalakat hozva létre a DKMT és a konstancai (Constanța; Fekete-tenger, Románia), il­letve a fiumei (Adriai-tenger, Horvátország) tengeri kikötők felé. Emellett a projekt támogatja a multimodális nagytávú szállítási módokat azáltal, hogy javítja a kombinált áruszállítási módok, mint a Ro-La és a Ro-Ro feltételeit (13. ábra).

13. ábra. Egy jövőbeni, kelet–nyugati irányú vasúti korridor első eleme
A határokon átnyúló projekt keretében a Szeged-Rendező–Röszke–országhatár–Subotica (Szabadka) vasúti vonalszakasz engedélyezési és tendertervei 2014–15-ben [14] elkészültek, valamint a vonal folytatását képező Subotica (Szabadka)–Bácsalmás–Baja vonal tanulmánytervét is elkészítette a tervező konzorcium.

A 135-ös vonal villamosítása

A 135-ös számú Szeged–Békéscsaba–Gyula vasútvonalrész egyvágányú, nem villamosított vasúti fővonal a Dél-Alföl­dön. Számos mellékvonal csatlakozik hozzá, Hódmezővásárhely és Orosháza fontos csomópontok. Évtizedek óta vissza-visszatérő kezdeményezés a vonal villamosításának tervezése. A vasútvonal két törzshálózati vonalat köt össze, a vonalon ütemes menetrend van érvényben, és rendszeres a teherforgalom is, valamint Gyula fürdőváros mint turisztikai célpont jobb elérhetőségét biztosítaná a vasút­vonal villamosítása, közvetlen IC járatok közlekedtetésére lenne lehetőség Gyulára, kiváltva Békéscsabán a jelenleg szükséges átszállást, illetve a mintegy 10 perces technológiai várakozási időt.
A vasútvonalon az elmúlt években fel­építménycserét végeztünk, használt, újra beépíthető anyagok felhasználásával, hézagnélküli vágány kialakításával. A villamosítandó 106 km hosszból már csak mintegy 30 km hosszban hagyományos, hevederes a vágány, a vonal nagy részét már átépítettük hézagnélküli vágánnyá – a fennmaradó vonalszakasz átépítését rendelkezésre álló forrásunk függvényében szándékozunk folytatni.

Kétegyháza–Mezőkovácsháza között tengelyterhelés-emelés

Kétegyháza–Mezőhegyes–Újszeged vasút­vonalon a 2010-es évek elején komoly mértékű fuvaroztatói igény merült fel a mezőkovácsházi saját célú vágányon történő rakodással, azonban a vonalon a tengelyterhelés csak 185 kN volt. A megjelenő jelentős áruszállítási igény miatt, valamint a számottevő személyforgalom (napi 20-24 vonat közlekedik) kényelmének fokozása érdekében a 2010-es évektől évi 3-4 km-es ütemben (a 120-as vonalból kikerülő 54-es felépítményi anyagok felhasználásával) kiszervezett munkáltatás keretében, vasbeton aljas, hézagnélküli vágányra történő átépítést végeztünk. 2016-ban már a Kétegyháza–Mezőkovácsháza közötti vonalrész teljes egészében, mintegy 27 km hosszban átépült. A vágányok felújítása után kérvényeztük a vonalrész tengelyterhelés-emelését a közlekedési hatóságnál, és a hatósági eljárás befejeztével, 2017. március 20-án a használatbavételi engedélyt megkaptuk a 210 kN tengelyterheléssel történő közlekedésre.

További javasolt fejlesztések

A 121-es vonal mellett a 135-ös vonal még hagyományos részein, illetve a 128, 145 és 146-os vonalakon szeretnénk folytatni a használt vissznyereményi anyagból, egyszerűsített felépítménycserével vo­nalátépítéseket végezni a fuvarozói és utasigények magasabb színvonalú kielégítése és a fenntartási költségek csökkentése érdekében.
Ezek a munkák jelentős forrásokat igényelnek, amire javasoljuk központi, mellékvonalkorszerűsítési projektek indítását, hogy nagyobb volumenű, látványos eredményeket érhessünk el.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567

Irodalomjegyzék

  • [1] Szabó Gyula: 125 éves a Szegedi Üzletvezetőség. Sínek Világa, 2013/5.
  • [2] http://iho.hu/hir/beindult-az-elet-fokton-120602
  • [3] Dr. Horváth Ferenc: A MÁV Szegedi Üzletvezetőség-Vasútigazgatóság területi és szervezeti változásai. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [4] Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasútépítési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • [5] Dr. Horváth Ferenc: MÁV Vasútépítési és pályafenntartási almanach 2000. MÁV Jegynyomda Kft. 2001.
  • [6] Dénes Béla: A Szajol–Lőkösháza vonal átépítése. Sínek Világa, 1999/2.
  • [7] Kiss Károly: A Szajol–Lőkösháza–­országhatár vonalszakasz történetének rövid áttekintése. Kézirat.
  • [8] Lakatos István: Mezőtúri Hortobágy–Berettyó csatornahidak. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [9] Lakatos István: A Hármas-Körös gyomai hídjai. Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2009.
  • [10] Sallai Attila, Vörös József: Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa, 2015/1.
  • [11] Nagy Edit, Németh Pál: Békéscsaba új szíve a vasútállomás. Sínek Világa, 2016/2.
  • [12] Köller László, Vörös József: A Budapest–Kelebia–országhatár vasútvonal története. Sínek Világa, 2017/1.
  • [13] https://www.antikvarium.hu/konyv/bede-andras-engi-jozsef-125-eves-az-alfoldi-vasut-36707
  • [14] http://www.stadlerrail.com/en/products/tram-trains/
  • [15] COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.: Részletes megvalósíthatósági tanulmány a Szeged–Röszke–Horgoš–Subotica–Csikéria–Bácsalmás–Baja vasútvonalra.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©