A cikk szerzője:

Bánkuti Gyula műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Karácsony Tamás osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc

A most bemutatkozó igazgatóság Észak-Magyarország területén működik. Vasútvonalai Szlovákia irányába négy ponton metszik az országhatárt. Az igazgatóság területe nagyrészt az Északi-középhegység részét képezi, amiből az következik, hogy a vasútvonalak építése során, a nagyszámú folyó áthidalása mellett, a hegy­vidéki terep is nehézséget jelentett. Ezt a hátrányt azonban nagymértékben kárpótolja a változatos táj, az ország történelmében meghatározó szerepet játszó városok és a történelmi borvidék. A személyszállításon és a mezőgazdasági termények fuvarozásán kívül az igazgatóság területén levő bányák és az ipari üzemek kiszolgálása is komoly feladat.


Az igazgatóság működési területének jellemzői és vonalhálózata

A régió vasútvonalai az Északi-középhegység középső és keleti vonulatai és az Alföld északi része által határolt területen futnak. Itt találhatók az ország egymástól folyóvölgyekkel elválasztott legmagasabb hegységei. A Zagyva és a Tarna között emelkedő Mátra, a Tarna és a Sajó meg a Borsodi-medence által határolt, hazánk legnagyobb átlagmagasságú hegysége a Bükk, illetve a Bodrog és a Hernád völgyei között elhelyezkedő vulkanikus Zempléni-hegység. Itt húzódik az Aggteleki-karszt, a világörökség részévé nyilvánított 22 km hosszú Baradla-barlanggal.
A miskolci Pályavasúti Területi Igazgatóság területe a Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyében lévő összes vasútvonalra, valamint egy-egy vasútvonallal Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyére is kiterjed.
Működési területünk fontosabb mutatóit a 2. táblázat tartalmazza, a 3. táblázat pedig HÜSZ vonalanként foglalja össze a jellemző adatokat. Vasútvonalaink hossza (nyílt vonal és átmenő vágányok) összesen 1208 vkm, ebből 314 vkm villamosított, 192 km kétvágányú pálya. Vonalainkon összesen 1388 csoport kitérőt és 923 útátjárót gondozunk.


A régióban korábban két PFT főnökség működött Miskolc és Hatvan székhellyel, a hatvani megszűnése óta azonban a miskolci főnökség fogja össze a teljes pályafenntartási szakszolgálatot Kondás Zoltán főnökségvezető irányításával. A főnökség területének nagyságára tekintettel két vezetőmérnök, Drucskó István Péter és Nagy Tibor végzi a rájuk háruló feladatokat.

A főnökséghez tartozó PFT szakaszok vágányhálózati adatait a 4. táblázat tartalmazza.
A Pályafenntartási főnökség egyik legfontosabb feladata – a menetrendszerűség biztosítása érdekében – a pályaállapot miatt bevezetett ideiglenes sebességkorlátozások felszámolása. Ezt szem előtt tartva, 2006-ban egységes monitoringrendszert dolgoztunk ki, melynek lényege, hogy a PFT szakaszok szakaszmérnökei (vonalkezelői) az általuk kezelt szakaszon havonta – egységes szempontok alapján – folyamatos ellenőrzést és vizsgálatot végeznek, melyet rögzítenek és értékelnek.

Az eredményeket a vezetőmérnökök foglalják össze. A monitoringtevékenység célja a szakaszok teljesítményének objektív mérése és értékelése, egységes követelményrendszer felállítása, vagyis végeredményben a szakaszok munkájának javítása.
A rendszer bevezetése óta érzékelhetően javult a pályafelügyeleti tevékenység ellátásának, valamint a hiba- és zavarelhárításnak a színvonala, ennek köszönhetően csökkent a lassújelek és a pályahibából bekövetkezett balesetek száma. Az elmúlt évek sebességkorlátozási adatait az 1. ábra, menetrendszerűségi adatait a 2. ábra tartalmazza.
Igazgatóságunk vasútvonalai a 168/ 2010. (V. 11.) Korm.rendelet 1–3. sz. mel­lék­leteiben található be­so­ro­lás­ka­te­gó­ri­ák szerint a 3. ábrán láthatók.

1. ábra. Ideiglenes sebességkorlátozások száma [db]2. ábra. Ideiglenes sebességkorlátozások hossza [vkm]3. ábra. Igazgatóságunk vonalhálózata

Országos törzshálózati vasúti pályák:
1. A transzeurópai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályák
80 (1) Budapest (Keleti pu.)–Hatvan–Miskolc–Mezőzombor
90 Felsőzsolca–Hidasnémeti–országhatár
2. Nem a transzeurópai vasúti árufuvaro­zási hálózat részét képező országos törzs­hálózati vasúti pályák:
80 (2) Mezőzombor–Sátoraljaújhely–országhatár
86 Vámosgyörk–Újszász
87 (1) Füzesabony–Eger
89 Nyékládháza–Tiszapalkonya-Erőmű
92 (1) Miskolc (Tiszai pu.)–Bánréve–országhatár
92 (2) Bánréve–Ózd
94 Sajóecseg–Tornanádaska–Híd­vég­ar­dó–országhatár

Regionális vasúti pályák:
85 Vámosgyörk–Gyöngyös

Egyéb vasúti pályák:
83 Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye
84 Kisterenye–Kál-Kápolna
88 Hejőkeresztúr–Mezőcsát
87 (2) Eger–Putnok
95 Rudabánya–Kazincbarcika
98 Szerencs–Hidasnémeti
275 Miskolc–Diósgyőr-Vasgyár
370 Sajóecseg–Sajóbábony   
371 Mezőkeresztes–Bükkábrány   
372 Nagyút–Visonta

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
  • Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
  • Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
  • Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
  • www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
  • www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©