Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc
Az igazgatóság működési területének jellemzői és vonalhálózata
A régió vasútvonalai az Északi-középhegység középső és keleti vonulatai és az Alföld északi része által határolt területen futnak. Itt találhatók az ország egymástól folyóvölgyekkel elválasztott legmagasabb hegységei. A Zagyva és a Tarna között emelkedő Mátra, a Tarna és a Sajó meg a Borsodi-medence által határolt, hazánk legnagyobb átlagmagasságú hegysége a Bükk, illetve a Bodrog és a Hernád völgyei között elhelyezkedő vulkanikus Zempléni-hegység. Itt húzódik az Aggteleki-karszt, a világörökség részévé nyilvánított 22 km hosszú Baradla-barlanggal.
A miskolci Pályavasúti Területi Igazgatóság területe a Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyében lévő összes vasútvonalra, valamint egy-egy vasútvonallal Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyére is kiterjed.
Működési területünk fontosabb mutatóit a 2. táblázat tartalmazza, a 3. táblázat pedig HÜSZ vonalanként foglalja össze a jellemző adatokat. Vasútvonalaink hossza (nyílt vonal és átmenő vágányok) összesen 1208 vkm, ebből 314 vkm villamosított, 192 km kétvágányú pálya. Vonalainkon összesen 1388 csoport kitérőt és 923 útátjárót gondozunk.
A régióban korábban két PFT főnökség működött Miskolc és Hatvan székhellyel, a hatvani megszűnése óta azonban a miskolci főnökség fogja össze a teljes pályafenntartási szakszolgálatot Kondás Zoltán főnökségvezető irányításával. A főnökség területének nagyságára tekintettel két vezetőmérnök, Drucskó István Péter és Nagy Tibor végzi a rájuk háruló feladatokat.
A főnökséghez tartozó PFT szakaszok vágányhálózati adatait a 4. táblázat tartalmazza.
A Pályafenntartási főnökség egyik legfontosabb feladata – a menetrendszerűség biztosítása érdekében – a pályaállapot miatt bevezetett ideiglenes sebességkorlátozások felszámolása. Ezt szem előtt tartva, 2006-ban egységes monitoringrendszert dolgoztunk ki, melynek lényege, hogy a PFT szakaszok szakaszmérnökei (vonalkezelői) az általuk kezelt szakaszon havonta – egységes szempontok alapján – folyamatos ellenőrzést és vizsgálatot végeznek, melyet rögzítenek és értékelnek.
Az eredményeket a vezetőmérnökök foglalják össze. A monitoringtevékenység célja a szakaszok teljesítményének objektív mérése és értékelése, egységes követelményrendszer felállítása, vagyis végeredményben a szakaszok munkájának javítása.
A rendszer bevezetése óta érzékelhetően javult a pályafelügyeleti tevékenység ellátásának, valamint a hiba- és zavarelhárításnak a színvonala, ennek köszönhetően csökkent a lassújelek és a pályahibából bekövetkezett balesetek száma. Az elmúlt évek sebességkorlátozási adatait az 1. ábra, menetrendszerűségi adatait a 2. ábra tartalmazza.
Igazgatóságunk vasútvonalai a 168/ 2010. (V. 11.) Korm.rendelet 1–3. sz. mellékleteiben található besoroláskategóriák szerint a 3. ábrán láthatók.
Országos törzshálózati vasúti pályák:
1. A transzeurópai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályák
80 (1) Budapest (Keleti pu.)–Hatvan–Miskolc–Mezőzombor
90 Felsőzsolca–Hidasnémeti–országhatár
2. Nem a transzeurópai vasúti árufuvarozási hálózat részét képező országos törzshálózati vasúti pályák:
80 (2) Mezőzombor–Sátoraljaújhely–országhatár
86 Vámosgyörk–Újszász
87 (1) Füzesabony–Eger
89 Nyékládháza–Tiszapalkonya-Erőmű
92 (1) Miskolc (Tiszai pu.)–Bánréve–országhatár
92 (2) Bánréve–Ózd
94 Sajóecseg–Tornanádaska–Hídvégardó–országhatár
Regionális vasúti pályák:
85 Vámosgyörk–Gyöngyös
Egyéb vasúti pályák:
83 Mátramindszent–Mátranovák-Homokterenye
84 Kisterenye–Kál-Kápolna
88 Hejőkeresztúr–Mezőcsát
87 (2) Eger–Putnok
95 Rudabánya–Kazincbarcika
98 Szerencs–Hidasnémeti
275 Miskolc–Diósgyőr-Vasgyár
370 Sajóecseg–Sajóbábony
371 Mezőkeresztes–Bükkábrány
372 Nagyút–Visonta
Irodalomjegyzék
- Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
- Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
- Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
- www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
- www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.