Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc
2016-ban az Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomások közötti 12 km-es vonalszakasz átépítésével folytatódott a felújítás. Az átépítés során a Tolcsva-patak hídszerkezete is megújult. Egyidejűleg 2200 vágányfolyóméter hosszban a felsővezeték-tartó oszlopok alapozása is megtörtént, előkészülve a vonal villamosítására. A vágányátépítés 2016. június 18-ától folyamatosan, december 10-éig tartott. A vágányzár idején vonatpótló autóbuszok közlekedtek Szerencs és Sátoraljaújhely állomások között.
2017. augusztus 7-étől december 9-éig tartott Sárospatak és Bodrogkeresztúr állomásokon az átmenő fővágányok és kitérők átépítése, a kihasználatlan vágányok elbontása és széles peronok építése. A vonal villamosítása érdekében ez év októberétől éjszakánként folyamatos a felsővezeték-tartó oszlopok állítása, és várhatóan 2018 márciusában kezdődik a felsővezeték szerelése. A villamosítás során az alábbi létesítmények valósulnak meg:
- Az egyvágányú vasútvonal teljes hosszában megépül a villamos felsővezetéki rendszer vonali és tápvezetékkel.
- Átépül a szerencsi alállomás.
- Új szerelvény-előfűtő telep épül Sátoraljaújhely állomáson.
- Új villamos váltófűtések épülnek a téli közlekedés biztonságos lebonyolítására.
- A felsővezetéki oszlopsoron teljes hosszban új távközlési kábelt telepítenek.
- Négy állomásra és három megállóhelyre korszerű utastájékoztató berendezés kerül.
- Az állomásokon a mechanikus berendezések helyett korszerű, elektronikus biztosítóberendezések, az állomásközökben ellenmenet- és utolérést kizáró berendezések létesülnek. A létesített berendezések felügyelete és távvezérlése Sátoraljaújhely állomáson történik majd.
A Sárospatak–Sátoraljaújhely nyílt vonali pálya átépítésére várhatóan 2018. májustól decemberig kerül sor. A mértékadó árvízszint miatt kb. 1,0 m-es töltésmagasítás szükséges a 397+00–443+00 szelvények közötti szakaszon. A pályaátépítést eredetileg a pályából kibontott felépítményi anyagok visszaépítésével tervezték, ehelyett azonban a MÁV saját forrásból biztosít használt, felújított anyagot.
A projekt komplex megvalósítása az utazóközönség számára is érezhetően magasabb szolgáltatási színvonalat nyújt majd. Az utasforgalmi létesítmények korszerűsítése és a környezetvédelmi előnyök mellett közvetlenné, mozdonycsere nélkülivé válik a Sátoraljaújhely–Budapest viszonylat, a menetidő várhatóan mintegy 30 perccel csökken.
Miskolc-Tiszai pályaudvar vasbeton szerkezetű perontetőinek leromlott állapota szükségessé tette azok javítását. A VIII. és IX. vágány közötti D jelű perontető 100 M Ft értékű karbantartási munkái a váltott félperonos lezárásokat követően, 2016. augusztus 28-án fejeződtek be, ezzel a teljes perontető megújult (19. ábra).
A VI. és VII. vágány közötti C jelű vasbeton perontető karbantartási munkái ez év július 1-jén kezdődtek meg. A munkák befejezésének várható időpontja 2017 vége. A harmadik, B jelű vasbeton perontető felújítását 2019-ben tervezzük.
A Miskolc, Szemere u. 26. szám alatti igazgatósági épületünk már régóta felújításra szorul. Idén ősszel, a fecskék elköltözése után megkezdődött a homlokzat és az ereszdeszkázat felújítása, valamint a szükséges bádogozási munkák kivitelezése.
Igazgatóságunk célul tűzte ki az állomási parkok, virágágyak visszaállítását azokon a területeken, ahol a gondozásuk megoldható. 2017 első fél évében a miskolci igazgatóság területén 36 ezer egynyári növényt ültettek ki, ezek utógondozása is biztosított. A Miskolc-Gömöri pályafenntartási szakasz területén létrehozott saját kertészetben a közfoglalkoztatottak bevonásával 20 ezer palánta nevelését kezdtük meg, ezek szintén a terület állomásait díszítik majd.
A virágokkal díszített szolgálati helyek nemcsak kellemes látványt nyújtanak és barátságos környezetet biztosítanak, de várhatóan a tisztaság megtartására is motiválnak.
Önkormányzati kezdeményezésre utasterületek és állomási zöldterületek üzemeltetését adta át a MÁV Zrt. az önkormányzatoknak. Az önkormányzatok végzik az utasforgalmi területek köztisztasági feladatait (takarítást, hókotrást és síkosságmentesítést, állomási parkgondozást és zöldterület-karbantartást). Az együttműködési megállapodásokat az önkormányzatokkal történt egyeztetések után kötjük meg, és ezek határozatlan időre szólnak. Az önkormányzatok a megállapodásban rögzített pénzügyi forrást kapják meg a MÁV Zrt.-től a munkák elvégzéséhez. 2016-ban összesen 16 település állomása, illetve megállóhelye esetében került sor az üzemeltetés átadására. Idén már öt megállapodást írtunk alá, és kettő esetében – cikkünk írásakor – még folytak az egyeztetések. Tapasztalatunk szerint a megállapodások megkötésével a települések közelebb kerülnek a vasúthoz, és az állomási területek karbantartása révén ezeket a területeket is a magukénak érzik.
A forgalombiztonság növelése érdekében tett intézkedéseink:
- A közút-vasúti keresztezések biztonságának fokozása folyamatosan napirenden lévő feladat. Az IKOP finanszírozás keretében idén Bodrogkeresztúr–Olaszliszka-Tolcsva állomások között az AS187, AS199 és az AS210, Onga állomáson az SR2, Szalonna megállóhelyen az AS249, Boldva megállóhelyen az AS528 sorompóknál történt meg a jól látható LED optikák beépítése. Az üzembiztonság növelése érdekében folyamatosan végezzük a sorompónál az akkumulátorok cseréjét.
- Ellenmenet-kizáró berendezést telepítettünk Mezőzombor–Bodrogkeresztúr, Bodrogkeresztúr–Olaszliszka-Tolcsva állomásközben, mely 2015. december 15-étől kapta meg a használatbavételi engedélyt. Az Olaszliszka-Tolcsva–Sárospatak állomásközben a berendezés telepítése megtörtént, használatbavételi engedélyét várhatóan még ebben az évben kiadja a hatóság. Az ellenmenet-kizárás megvalósítására Sárospatak–Sátoraljaújhely állomásközben a tervek szerint 2018-ban kerül sor.
- Miskolc-Tiszai pályaudvaron idén áprilisban elkészült az a térfigyelő-kamera-rendszer, mely az utasforgalmi területeket megfigyelve az utasok biztonságát szolgálja.
- Központi forgalomirányítás (KÖFI): 2016-ban megkezdődött a 90. sz. Miskolc–Hidasnémeti vonal távkezelésének kiépítése. A vonalon Onga, Halmaj, Forró-Encs és Novajidrány állomások távkezelése Szikszó állomásról valósult meg a KA–69 típusú biztosítóberendezés megtartásával. Az átépítés befejező fázisában megtörtént a meglévő miskolci KÖFE rendszer módosítása is. Az üzemi próbák 2017 elején sikeresen lezajlottak, a használatbavételi engedélyt a hatóság június 1-jével megadta.
A téli forgalmi időszakban a vonatforgalom biztonságosabb fenntarthatósága érdekében 2016-ban kiépítettük Onga, Halmaj és Novajidrány állomásokon a váltófűtést. Terveink szerint 2017–2018-ban Szikszó és Forró-Encs állomások váltófűtése is megépül, így Hidasnémeti állomás kivételével – ahol a határátmenet miatt hosszú távon is megmarad a személyzet – a vonal összes állomásán lesz ilyen berendezés.
A projekt keretében Halmaj, Forró-Encs, valamint Novajidrány állomásokon távvezérelt térvilágítás-működtetés valósult meg.
- A vasúti forgalom biztonságát segítik a Hidasnémeti–Hidasnémeti országhatár, Kazincbarcika–Putnok és Sátoraljaújhely állomásra telepített dinamikus tengelyterhelés-mérők, valamint a Nyékládháza–Miskolc és Felsőzsolca–Miskolc állomások között elhelyezett hőnfutásjelző berendezések. Ezek a berendezések nemcsak a vasúti teherkocsik, hanem a személyszállító járművek műszaki állapotát is figyelik, és jelzik a rendellenességeket.
Javaslatok
Igazgatóságunk célja egy folyamatosan fejlődő, nyugat-európai szolgáltatási színvonalat megközelítő, ügyfélorientált, fenntartható, biztonságos vasúti hálózat üzemeltetése.
Ennek érdekében kiemelten kell kezelni a 80. sz. fővonal Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád vonalszakasz bal vágányának és az állomási átmenő fővágányok, illetve kitérők átépítését. Ehhez kapcsolódóan igen fontos feladat a Nagyút–Visonta és Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Bükkábrány vonalak, illetve Bükkábrány állomás felújítása, hiszen ezek stratégiai fontosságúak a Mátrai Erőmű üzemszerű működése szempontjából.
Sajnos igazgatóságunkat is érzékenyen érinti a létszám és utánpótlás kérdése. Az idősebb kollégák nyugdíjazása és a meghirdetett szabad pozíciókra jelentkezők csekély száma miatt egyre nehezebb a feladataink teljes körű ellátása. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az új felvételes kollégák közül sokan nem maradnak meg a szervezetben, rövid időn belül elhagyják a MÁV-ot. A megkezdett bérfejlesztés folytatása mellett életpályamodellek kidolgozásával lehetne vonzóbbá tenni a MÁV Zrt.-nél a tartós munkavégzést a fiatal mérnökök és a fizikai dolgozók számára egyaránt.
Irodalomjegyzék
- Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
- Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
- Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
- www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
- www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.