A cikk szerzője:

Bánkuti Gyula műszaki igazgatóhelyettes
MÁV Zrt.

Karácsony Tamás osztályvezető
MÁV Zrt.

A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc

A most bemutatkozó igazgatóság Észak-Magyarország területén működik. Vasútvonalai Szlovákia irányába négy ponton metszik az országhatárt. Az igazgatóság területe nagyrészt az Északi-középhegység részét képezi, amiből az következik, hogy a vasútvonalak építése során, a nagyszámú folyó áthidalása mellett, a hegy­vidéki terep is nehézséget jelentett. Ezt a hátrányt azonban nagymértékben kárpótolja a változatos táj, az ország történelmében meghatározó szerepet játszó városok és a történelmi borvidék. A személyszállításon és a mezőgazdasági termények fuvarozásán kívül az igazgatóság területén levő bányák és az ipari üzemek kiszolgálása is komoly feladat.


A vasúti pályát a hidakon rugalmas kiöntőanyagba beágyazott UIC 54 rendszerű sínekkel alakították ki (13. ábra). Ágyazatátvezetés nélküli, folyamatos alátámasztású, rugalmasan beágyazott sínekkel kialakított hidak esetében a síncsatornában elhelyezkedő sínszálak pontosan beállított helyzetét a méretezéssel meghatározott rugalmas kiöntőanyag biztosítja. Ennek legfőbb előnyei a pálya dinamikai szempontból való egyenletes viselkedése, a kis szerkezeti magasság és önsúly, a fokozott zaj- és rezgéscsillapítás meg a biztos, tartós vágánygeometria. További előny az alacsony fenntartási igény, a gyors és gazdaságos építhetőség, a sín megfelelő elektromos szigetelése, illetve az oldalirányú kivetődéssel szembeni ellenállás.

13. ábra. A tapadó híddal ellátott síncsatorna- és sínfelület, távtartókkal és alátétekkel kiszabályozott sínszálak a rugalmas kiöntés előtt (Fotó: Balogh Péter)
A két új acélhidat 2014. május 30-án helyezték forgalomba.
A fenti acélhidak és a fatartós, illetve nyílt átereszek 2011-ben megvalósult átépítésével a Hernád völgyében található Szerencs–Hidasnémeti, illetve Felsőzsolca–Hidasnémeti–országhatár vasútvonalak hídállományának állapota jelentősen javult, így a vonalakon lévő műtárgyak jelenleg a vasúti forgalom számára semmilyen korlátozást nem okoznak.
Az elmúlt években megvalósult és folyamatban lévő vonalátépítések során rendszerint a műtárgyainkon szükséges beavatkozásokat is elvégeztük, így megújult számos teknőhíd víz elleni szigetelése, megtörtént négy boltozott híd (köztük két nagy nyílású) injektálásos megerősítése, illetve szigetelése, két közúti és egy kisvasúti felüljáró bontása és az eredetileg kétvágányú, 15 m nyílású, acélszerkezetű Tolcsva-patak hídjának átépítése egyvágányúvá (14. ábra).
A műtárgyainkon szükséges nagyobb beavatkozásokat jellemzően az out­sour­cing karbantartási vagy felújítási keretből, illetve esetenként vállalkozási szerződések révén, idegenfeles munkákkal biztosítjuk, a kisebb karbantartási és hídgondozási munkákat pedig a Hidász szakasz végzi.

14. ábra. A Tolcsva-patak hídjának felújítás utáni beemelése (Fotó: Balogh Péter)
Az outsourcing felújítási munkák keretében arra törekszünk, hogy minden évben legalább egy acélhíd korrózióvédelmi bevonatát felújítsuk, így kapott új korrózióvédelmi bevonatot a hatvani Heréd-patak-híd (800 m², 2014), a jászdózsai Tarna-híd (1500 m², 2015), a szászbereki Zagyva-híd (800 m², 2016) és a vadnai Sajó-híd (3000 m², 2017) is.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
  • Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
  • Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
  • Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
  • www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
  • www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©