Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (5. rész) – Miskolc
A vasúti pályát a hidakon rugalmas kiöntőanyagba beágyazott UIC 54 rendszerű sínekkel alakították ki (13. ábra). Ágyazatátvezetés nélküli, folyamatos alátámasztású, rugalmasan beágyazott sínekkel kialakított hidak esetében a síncsatornában elhelyezkedő sínszálak pontosan beállított helyzetét a méretezéssel meghatározott rugalmas kiöntőanyag biztosítja. Ennek legfőbb előnyei a pálya dinamikai szempontból való egyenletes viselkedése, a kis szerkezeti magasság és önsúly, a fokozott zaj- és rezgéscsillapítás meg a biztos, tartós vágánygeometria. További előny az alacsony fenntartási igény, a gyors és gazdaságos építhetőség, a sín megfelelő elektromos szigetelése, illetve az oldalirányú kivetődéssel szembeni ellenállás.
A két új acélhidat 2014. május 30-án helyezték forgalomba.
A fenti acélhidak és a fatartós, illetve nyílt átereszek 2011-ben megvalósult átépítésével a Hernád völgyében található Szerencs–Hidasnémeti, illetve Felsőzsolca–Hidasnémeti–országhatár vasútvonalak hídállományának állapota jelentősen javult, így a vonalakon lévő műtárgyak jelenleg a vasúti forgalom számára semmilyen korlátozást nem okoznak.
Az elmúlt években megvalósult és folyamatban lévő vonalátépítések során rendszerint a műtárgyainkon szükséges beavatkozásokat is elvégeztük, így megújult számos teknőhíd víz elleni szigetelése, megtörtént négy boltozott híd (köztük két nagy nyílású) injektálásos megerősítése, illetve szigetelése, két közúti és egy kisvasúti felüljáró bontása és az eredetileg kétvágányú, 15 m nyílású, acélszerkezetű Tolcsva-patak hídjának átépítése egyvágányúvá (14. ábra).
A műtárgyainkon szükséges nagyobb beavatkozásokat jellemzően az outsourcing karbantartási vagy felújítási keretből, illetve esetenként vállalkozási szerződések révén, idegenfeles munkákkal biztosítjuk, a kisebb karbantartási és hídgondozási munkákat pedig a Hidász szakasz végzi.
Az outsourcing felújítási munkák keretében arra törekszünk, hogy minden évben legalább egy acélhíd korrózióvédelmi bevonatát felújítsuk, így kapott új korrózióvédelmi bevonatot a hatvani Heréd-patak-híd (800 m², 2014), a jászdózsai Tarna-híd (1500 m², 2015), a szászbereki Zagyva-híd (800 m², 2016) és a vadnai Sajó-híd (3000 m², 2017) is.
Irodalomjegyzék
- Vasúti hidak a miskolci igazgatóság területén. Szerk.: Dr. Halász József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2015.
- Tájékoztató Borsod-Abaúj-Zemplén megye tömegközlekedési helyzetéről. A BAZ Megyei Közgyűlésnek készített tájékoztató, 2017.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története I–II. MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Balogh Péter: Mezőzombor–Sátoraljaújhely, oh. vasútvonal korszerűsítése – szűk keresztmetszet kiváltása. Prezentáció a hidász szakmai napra, 2017. nov. 14.
- Bánkuti Gyula: Monitoringfeladatok a főpályamesteri szakaszokon. Sínek Világa, 2007/1–2.
- www.borsodchem-group.com – A BorsodChem Zrt. hivatalos honlapja.
- www.mert.hu – A Mátrai Erőmű Zrt. hivatalos honlapja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.