A cikk szerzője:

Dr. Horváth Csaba Sándor történész, adjunktus
Széchenyi István Egyetem

A XX. század legnagyobb magyar vasúti katasztrófái (5. rész) – Kecskemét, Pörböly

A XX. század legnagyobb magyar vasúti katasztrófái cikksorozat első két része a herceghalmi és torbágyi baleseteket tárgyalta. Ennek folytatásaként jelent meg a XX. század második felének két hírhedt vonat-összeütközéses vasúti szerencsétlenségét, a paládicspusztai és a mendei balesetet tárgyaló tanulmány. A sorozat záró részében az 1973-as kecskeméti és a hírhedt 1993-as pörbölyi autóbusz- és vonatütközéses tömegkatasztrófákat ismertetem, amelyek mélyen megrázták a magyar társadalmat. A tragikus eseményeket – az első két részhez hasonlóan – tényszerűen, primer források és eddig megírt szakirodalmak alapján dolgoztam fel.

A kecskeméti baleset

1973. január 30-án 17.45-kor egy súlyos közlekedési baleset történt Kecskeméten. A Fülöpszállás és Kecskemét között menetrendszerűen közlekedő 7136-os számú, hat kocsiból álló, 361 tonnás személyvonat a Korhánközi út sorompó nélküli átjárójában összeütközött a Kecskemét–Helvécia viszonylatban járó 9-es számú Volán-járattal, majd 45-50 méteren maga előtt tolta [1] (1. ábra). Ennek következtében a 424 021. számú gőzmozdony a vasúti pálya jobb oldalára dőlt, az ez után sorozott postakocsi és egy személykocsi kisiklott.

1. ábra. A busz roncsáról készült fénykép [2] A szerencsétlenség következtében, az első jelentések szerint, az autóbusz 58 utasa közül 35-en meghaltak, öten életveszélyes, hárman súlyos, 15-en könnyebb sérülést szenvedtek. Az elhunytak azonosítását azonnal megkezdték, míg a sérülteket kórházba szállították. A személyvonat utasai közül senki sem sérült meg. A műszaki mentést a helyszínre érkező helyiek, katonai alakulatok és a MÁV pályafenntartási emberei végezték. Ezt nehezítette, hogy a téli időszakban ekkor már sötét volt. A mentés egyik vezetője így számolt be a munkálatokról: „Egész éjjel reflektorok fénye mellett dolgoztak a mentőcsapatok, lángvágókkal. Szedték szét a roncsokat, emelték ki az áldozatokat vagy az életben maradottakat…” A mentést az is hátráltatta, hogy az összeütközés következtében a két jármű a vasúti pályát megrongálta. Emiatt a MÁV darus kocsija csak úgy tudta megközelíteni a helyszínt, hogy előbb 150 méteren új pályát kellett építeni [3] (2. ábra). A személyszállítást vonatpótló autóbuszokkal bonyolították a vasúti forgalom megindulásáig. A balesetet szenvedett buszon Helvéciába induló munkások ültek, közöttük több 15-17 éves tanuló is volt.

2. ábra. A darus mentés [4]
Az elsődleges vizsgálatok alapján a tömegszerencsétlenséget az Ikarus 66 típusú autóbusz vezetője, a 32 éves kecskeméti lakos, Csabai Jenő okozhatta, aki elmulasztotta a vasúti átjáróban a megállást. Ezzel a társadalmi tulajdonban 330 000 forintos kár keletkezett. A rendőrség őt a helyszínen előzetes letartóztatásba helyezte. A mélyreható vizsgálat azonnal megindult mind a MÁV, mind a rendőrség részéről. Annyi már azonnal bizonyos volt, hogy a busz emelkedő úton közelítette meg a vasúti átjárót, amely enyhe lejtőben folytatódott Helvécia felé. A kereszteződés önmagában veszélyes volt, az út hegyesszögben halad át a vasúton, ahova egy harmadik út is betorkollott. A baleset szürkületkor történt, és esett az eső, az út nyirkos, a levegő hőmérséklete +2 °C volt. A mozdony fordított állásban, tehát szerkocsival előre közlekedett 50 km/h-ás sebességgel. A mozdonyvezető, amikor észlelte a közlekedő buszt az átjáróban, már csak 25 méterre volt tőle, és gyorsfékezést alkalmazott [5]. A buszsofőr a szerencsétlenség előtti napon 16 órakor fejezte be a munkát, majd hajnali 5-kor lépett újra szolgálatba 11 óráig. Kétórás pihenője után, 13 órakor indult újra útnak, négy-öt fordulót csinált már meg, mielőtt bekövetkezett a baleset [3].
A szerencsétlenség azonnal a sorompókra, a vasúti átjárókra terelte a figyelmet. Korábban, amikor még a vonatok nem közlekedtek olyan gyorsan és lényegesen kevesebb volt a közúti jármű, a kereszteződésekben sok helyen csak „Vigyázz, ha jön a vonat!” táblák voltak. Ezek azonban nyilván nem jelentettek már akkor sem biztonságos megoldást. Később, a veszély fokozódásakor más táblák és kézzel állítható sorompók kerültek a helyükre. Ezek, illetve a mozdony sípjelzése sem bizonyultak azonban elégségesnek. Az épülő úthálózatok, illetve a sűrűbben járó vonatok önmagukban hordozták a katasztrófa lehetőségét. Sok helyen a vonat által vezérelt (fény)sorompókat kellett volna mielőbb beállítani. Ezek költséges dolgok voltak, így csak a kiemelten nagy forgalmú helyekre telepítették őket. 1973-ra az átjárók 26%-ában volt sorompó. 1972-ben 125 közúti jármű ment neki a sorompóknak és 142 esetben ütöttek el vonatok közúti járművet, kilenc esetben állatokat. A gázolások utáni szigorú vizsgálat megállapította, hogy a vasúti dolgozók csak 13 alkalommal voltak hibásak. 138 esetben a közúti járművek vezetői, illetőleg az állatok hajtói okoztak balesetet. A 151 vasúti balesetből 38 tehergépkocsit, 34 személyautót, 34 vontatót, 20 motorkerékpárt, 8 autóbuszt, 3 kerékpárt, 3 fogatolt kocsit és 9 állatot gázolt el 1972-ben a vonat. Ezek közül 22 esetben teljes sorompónál, 9 esetben félsorompónál, 10-szer csapórúd nélküli fénysorompónál és 110 esetben sorompó nélküli átjárónál történt a baleset, több mint 90%-ban a közúti járművek és fogatolt kocsik, valamint állatok vezetőinek kizárólagos hibájából. E számok is alátámasztják a sorompók előnyeit, ugyanakkor a vasúti átjáró felelős és körültekintő megközelítése elengedhetetlen [6].

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Közlekedési tömegkatasztrófa Kecskeméten. Petőfi Népe, 1973. február 1., 26. szám, 1. o.
  • [2] https://hirosveny.hu/hirek/41-eve-tortent-helveciai-busz-tragediaja 2019.10.04. 7:56
  • [3] Harmincnégyre emelkedett a halottak száma. Esti Hírlap, 1973. január 31., 26. szám, 5. o.
  • [4] https://hirosveny.hu/hirek/41-eve-tortent-helveciai-busz-tragediaja 2019.10.04. 7:58
  • [5] Horváth Ferenc: Hazai és külföldi vasúti balesetek (1846–1975). Budapest: Közlekedési Dokumentációs Rt.; 1995. 268–271. o.
  • [6] Vigyázz, sorompó! Magyarország, 1973. április 29., 17. szám, 4. o.
  • [7] Szakértőkkel a helyszínen. Magyar Hírlap, 1973. február 2., 9. o.
  • [8] Az autóbuszvezető figyelmetlensége okozta a kecskeméti közúti szerencsétlenséget. Magyar Hírlap, 1973. február 1., 9. o.
  • [9] Súlyos tanulságok. Népszabadság, 1973. február 2., 9. o.
  • [10] A vasút biztonságáért. Népszabadság, 1973. február 9., 1. o.
  • [11] Megkezdték a januári kecskeméti tömegkatasztrófa ügyének tárgyalását. Népszabadság, 1973. június 13., 8. o.
  • [12] Vádirat a kecskeméti szerencsétlenség ügyében. Magyar Hírlap, 1973. június 6., 8. o.
  • [13] Ítélet a kecskeméti tömegkatasztrófa ügyében. Magyar Hírlap, 1973. július 15., 13. o.
  • [14] Elítélték a kecskeméti tragédia okozóját. Esti Hírlap, 1973. december 20., 298. szám, 7. o.
  • [15] https://www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/37-en-haltak-meg-kecskemeti-busztragediaban-1117431/ 2019.09.03. 8:08
  • [16] http://onkormanyzat.mti.hu/hir/29076/emlekezes_a_helveciai_busz­tragedia_aldozataira 2019.10.04. 8:00)
  • [17] Eseménytár. Köztársaság, 1993. február 19., 7. szám, 7. o.
  • [18] https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/mogottem-ult-a-zolika-aztan-mar-csak-egy-vaza-viragot-tettunk-az-asztalara/ 2019.10.04. 8:05)
  • [19] Haláljárat Pörbölyről. Kurír, 1993. február 14., 4. o.
  • [20] Ellopható életek. Kurír, 1993. február 16., 12. o.
  • [21] Hibás fénysorompónál lassítani kell. Magyar Nemzet, 1993. február 15., 16. o.
  • [22] Tizenegy koporsó. Népszabadság, 1993. február 20., 32. o.
  • [23] A mozdonyvezetőnek is látnia kellett az autóbuszt. Népszava, 1993. február 24., 46. szám, 5. o.
  • [24] A képviselőket felháborítja a MÁV vezetőinek közönye. Kurír, 1993. április 7., 4. o.
  • [25] A rendőrség helyreteszi a MÁV-ot. Kurír, 1993. április 24., 2. o.
  • [26] A pörbölyi tragédia néhány tanulsága. Új Magyarország, 1993. július 9., 158. szám, 24. o.
  • [27] Megkezdődött a pörbölyi per. Magyar Nemzet, 1993. november 9., 16. o.
  • [28] Két év fogházbüntetés a mozdonyvezetőnek. Magyar Nemzet, 1993. november 24., 16. o.
  • [29] Súlyosbították a pörbölyi mozdonyvezető büntetését. Esti Hírlap, 1996. január 4., 3. szám, 4. o.
  • [30] Nincs kegyelem a vasutasnak. Népszabadság, 1997. április 30., 29. o.
  • [31] Általános iskola épül Pörbölyön. Népszabadság, 1993. október 14., 15. o.
  • [32] https://index.hu/belfold/2018/02/11/porbolyi_buszbaleset_1993_evfordulo_iskolasbusz/ 2019.10.03. 15:57
  • [33] http://wikimapia.org/21068857/hu/1993-02-12-i-baleset-eml%C3%A9km%C5%B1ve-%C3%A9s-helysz%C3%ADne 2019.10.04. 8:16
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©