Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Az Infrastruktúra Albizottság megemlékezése a MÁV História Bizottság 30 éves jubileumi, kibővített emlékülésén
A híd elbontása után emlékmű épült a park területén az újpesti Duna-híd egy darabjából (14. ábra), egyben emléket állítva Feimer László zseniális hadmérnöknek, a híd tervezőjének [4]. Az emlékmű létesítéséről a Sínek Világa részletesen beszámolt. Az új híd építéséről és a Budapest–Esztergom vasútvonal történetéről könyv jelent meg (15. ábra) [5].
A parkban megépült kerti vasút pályájának bővítésekor kialakított tó fölé Langer típusú acélhidat terveztünk és építettünk, amelyet szabályos próbaterhelés után helyeztünk üzembe [6].
Meg kell említeni a negyedik alkalommal megrendezett népszerű Krampácsversenyt, ahol a pályafenntartási munkának állítunk emléket. A versenyhez más népszerű rendezvények is kapcsolódnak (például mozdony grand prix), és ilyenkor infrastruktúrával kapcsolatos szakmai előadásokra is sor kerül. A Sínek Világa rendre beszámol ezekről az eseményekről [7–11] és előadásokról (16. ábra).
Szakfolyóiratunk rendszeresen foglalkozik vasúttörténeti témákkal. Ennek egyik példája a Széchenyi-emlékév alkalmából megjelent szám, amelyben Széchenyi István munkásságát és korát mutattuk be (17. ábra). A lap szerkesztésekor arra törekszünk, hogy a parkban ténylegesen be nem mutatható infrastruktúra-emlékekkel is megismertessük olvasóinkat (18. ábra).
A lap egyik fontos célkitűzése a vasúti műszaki emlékek ápolása, dokumentálása, továbbá az infrastruktúra területén maradandót alkotó elődeink életének, munkásságának ismertetése.
Közkedvelt például a Magyarországi kisvasutak című sorozat, amelyben a kisvasutak pályájának leírása mellett a járművek, biztosítóberendezések és épületek bemutatása is helyet kap.
Vasúti építészet című sorozatunkban – a múlt tapasztalatait felhasználva – a jövő kihívásait ismerteti Vörös Tibor, a szerző. Egyebek mellett megjelent Pfaff Ferenc munkásságának emléket állító cikk is.
Az Infrastruktúra Albizottság alapító elnöke Árva Kálmán volt, aki közel egy évtizeden keresztül nyugdíjba vonulásáig vett részt a Vasúttörténeti Park létrehozásának előkészítésében, a külső és belső kiállítási terek kialakításában, a kiállított eszközök összegyűjtésében és felújításuk megszervezésében.
Irodalomjegyzék
- [1] Magyar vasúti rekordok. MÁV Rt. 2002.
- [2] Árva Kálmán, Vörös József: A vasúti infrastruktúra emlékei. Sínek Világa, 2006/3–4.
- [3] Áy Zoltán: Ívek a Tisza fölött. Vasúttörténeti Alapítvány, Szeged, 2008.
- [4] Vörös József: Épül az Újpesti Duna-híd emlékmű. Sínek Világa, 2009/3.
- [5] Vörös József: Az Északi vasúti Duna-híd átépítése 2007–2009. MAGÉSZ, 2011.
- [6] Szabó Zsolt: Az ország legkisebb Langer-tartós vasúti ívhídja. Sínek Világa, 2010/4.
- [7] Csilléry Béla, Virág József: Tudósítás az I. Aranycsákány krampácsversenyről. Sínek Világa, 2010/6.
- [8] Virág József: Aranycsákány krampácsverseny. Sínek Világa, 2011/6.
- [9] Virág József: III. Aranycsákány krampácsverseny, valamint pályaépítési és -fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2012/6.
- [10] Virág József, Fejes Antal: XIII. Közép-európai Gőzmozdony Grand Prix, IV. Aranycsákány krampácsverseny, pályaépítési és fenntartási eszközök bemutatója. Sínek Világa, 2013/6.
- [11] Halmai Antal: Hajtányok, sínautók. Sínek Világa, 2013/1.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.