A cikk szerzője:

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

Komplex felújítási munkák a Biatorbágy–Szárliget-vonalszakaszon 2023–2024-ben

Az 1. számú, Budapest–Hegyeshalom-vasútvonal napjainkban hazánk legfontosabb vasúti kapcsolatát biztosítja Ausztria, rajta keresztül egész Nyugat-Európa felé. Jelentős a távolsági személy- és teherforgalom, és fontos szerepet játszik a Budapesttől nyugatra elhelyezkedő agglomerációs övezet személyszállításában is, ez a zóna egészen Komáromig, Győrig értelmezhető.

Arról született tulajdonosi döntés, hogy a 2023/2024. évi menetrendváltásig, 2023. december 9-ig el kell végezni az átépítést.
A vasútépítési és -vonali felsővezetékes munkák fővállalkozója a MÁV FKG Kft. volt, a zöldterület-karbantartást és az állomásépületek munkálatait a MÁV Zrt. saját kivitelezésben hajtotta végre, míg az utasperonok aszfaltozása helyszínenként eltérően MÁV saját, illetve az FKG Kft. kivitelezésében történt.

Munkaszervezés, kivitelezés, a forgalom lebonyolítása

A műszaki tartalom összeállítását követően nyilvánvalóvá vált, hogy a kitűzött határidőre csak úgy valósítható meg a projekt, ha mindhárom állomásközben párhuzamosan történik munkavégzés. Ez a korábban alkalmazott technológiáknál jóval összetettebb vágányzárakkal, nagyobb forgalmi zavartatással volt csak megoldható, és számos olyan többletfeladattal is járt, amelyet a munkakezdésig nagyon rövid idő alatt el is kellett végezni. Ilyenek voltak például a vonatpótló buszok megállóhelyeinek kiépítése, a sofőrpihenők, tartózkodóhelyiségek kialakítása, a különféle táblázások, utastájékoztató feliratok kihelyezése.
A kivitelezés három fő ütemre oszlott, amit az alábbiakban részletezünk.

Első ütem

Biatorbágy–Herceghalom–Bicske–Szárliget-vonalszakasz bal vágánya és az állomások bal átmenő fővágányai egyben kizárva 2023. szeptember 18-tól október 26-ig a nyílt vonali vágányok és az állomási átmenő fővágányok átépítése céljából. Ezek mellett, ahogy arra az ütemezés lehetőséget adott, folyamatosan haladt saját kivitelezésben a bal vágány melletti tarvágás is.
A vonal kapacitását ez a kizárás olyan mértékben csökkentette, hogy csak óránként egy belföldi IC és egy nemzetközi RJ/EC vonat közlekedett végig, a teljes elővárosi személyvonati forgalom (S10, S12 viszonylatok) vonatpótló buszokkal került kiváltásra a vágányzár alá eső szakaszon. Ehhez 42 darab autóbuszra volt szükség, amelyek több viszonylaton, eltérő megállási rend szerint közlekedtek az utazási igényekhez való alkalmazkodás, és a legkevésbé zavarérzékreny pótlás érdekében az alábbiak szerint:

  • IC vonatpótló autóbusz (óránként): Kelenföld–Tatabánya 5 darab autóbusz/vonat;
  • Budaörs–Biatorbágy–Bicske–Tatabánya (mindenhol megálló) 1-2 darab autóbusz/vonat;
  • Budaörs–Biatorbágy (gyorsított) 1 darab autóbusz/vonat;
  • Budaörs–Bicske–Tatabánya (bicskei megállás) 1-3 darab autóbusz/vonat.

A teherforgalom legnagyobb részben terelve, az 5. sz. vonal igénybevételével zajlott.
Az ebben az ütemben elvégzett főbb munkákról adnak áttekintést a 2–6. ábrák.

2. ábra. Ágyazatrostálás Biatorbágy–Herceghalom között3. ábra.	Ágyazatrostálás Bicske bal átmenő fővágányán4. ábra.	Vágányszabályozás Biatorbágy állomás bal átmenő fővágányán

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©