Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Komplex felújítási munkák a Biatorbágy–Szárliget-vonalszakaszon 2023–2024-ben
2024-re áthúzódó munkák
Részben az időjárási körülmények, részben a munka közben felmerülő, előre nem látott tényezők miatt szükségessé vált 2024 első fél évére egy újabb vágányzári időszakot ütemezni, ahol az alábbi fő feladatok kerülnek majd elvégzésre április közepétől július végéig:
- Nyílt vonali felsővezetéki hosszlánc cserék (FKG Kft.) és vonali felsővezetéki karbantartások (MÁV saját) befejezése, erre teljeskörűen nem volt sem saját, sem vállalkozói kapacitás az őszi időszakban.
- Az átépített vágányok lélegeztetése, azokban a szabványos semleges hőmérséklet kialakítása annak okán, hogy a hegesztések nagyobb része ősszel már alacsony hőmérsékleten történt.
- Jótállásos vágányszabályozás a teljes átépített vonalrészen.
- Bicske-alsó megállóhely mellett a 460–463. szelvény térségében a pálya átépítése közben derült fény egy alépítményhibás vágányszakaszra, ahol a vízelvezetés teljes körű helyreállítására – tekintve, hogy egy előre nem ismert hibahelyről, így nem tervezett beavatkozásról van szó – 2023 őszén nem volt lehetőség, itt azóta is 40 km/h technológiai lassúmenet van érvényben.
- Biatorbágy állomáson a bal oldali peron aszfaltozása, amelyre szintén nem volt lehetőség az őszi időszakban.
- Értékelés
A 2023-ban végrehajtani tervezett feladatok elkészültek, az ütemterv végig tartható volt, vágányzártúllépés nem következett be. 2024-re csak a technológia szerinti utómunkák maradtak néhány egyéb olyan feladattal együtt, amelyekre az őszi időszakban már nem volt mód. A vonatforgalom és a vonatpótlás komolyabb fennakadások nélkül végig lebonyolítható volt.
A jó minőségben elkészült vasúti pályaépítésnek köszönhetően a 140 km/h pályasebességet több ütemben vissza lehetett állítani, és 2024. január elejére az átépített szakasz teljes hosszán – a bicske-alsói alépítményhibás szakasz kivételével – mindkét vágányon alkalmazhatóvá vált. A 2024-re tervezett befejező munkák végrehajtása után a pályasebesség itt is elérhető lesz ütemezetten, több lépcsőben.
A projekt előkészítésében és végrehajtásában a MÁV FKG Kft.-n és alvállalkozóin túl a MÁV Zrt. budapesti és vidéki pályavasúti területi igazgatóságának szakszolgálatai, a beruházáslebonyolító igazgatóság és területi szervezete is részt vett. Rajtuk kívül folyamatos, partneri, konstruktív együttműködés valósult meg a tulajdonos Építési és Közlekedési Minisztériummal, a MÁV-START Zrt.-vel, a Volánbusz Zrt.-vel, valamint az érintett települések önkormányzataival. A fentiek okán és alapján a projekt a szakmai berkeken belül méltán kapta az „Összefogás projektje” elnevezést, hiszen annak sikeressége valamennyi szereplő munkájának közös eredménye, amelyért e cikk szerény eszközeivel is köszönetünket fejezzük ki.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.