A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (5. rész) – Dinamikus modellezés

A hazai gyakorlatban a kiöntött síncsatornás pályaszerkezetek méretezéséhez a Zimmermann–Eisenmann-féle kvázistatikus méretezési módszert alkalmazzuk. A Zimmermann-féle számítás lehetővé teszi az alakváltozások, valamint igénybevételek középértékének meghatározását. Ehhez egy végtelen hosszú rugalmasan ágyazott gerenda szolgáltatja a statikai vázat. A középértékek meghatározását követően a pályaállapot és a sebesség hatását az Eisenmann-féle felszorzással tudjuk figyelembe venni és ennek segítségével a tervezési értékeket meghatározni.

A kapott elmozdulás alapján 1000 mm hosszú modellre vonatkoztatva a statikus sínalátámasztási merevség értéke:

A szerkezet első saját frekvenciáját az alábbi képlet szerint számíthatjuk ki:
ahol:
Udyn: a pályaszerkezetre jellemző dinamikus sínalátámasztási merevség [N/mm/mm],
m: a pályaszerkezetre jellemző fajlagos tömeg (kg/m).
Amennyiben a statikus rugóállandóval és csak a sínszál 60,21 kg/m tömegével számítjuk ki a szerkezet első függőleges saját frekvenciáját, akkor az alábbi eredményt kapjuk:Ha elvégezzük a statikus modellezéshez alkalmazott modellparaméterek segítségével a rezgésvizsgálatot, amelynek eredményét a 4. ábra szemlélteti, akkor a szerkezet első függőleges saját frekvenciájára az alábbi értéket kapjuk a program segítségével:

4. ábra. A szerkezet első függőleges rezgésalakja
A modellben a csatornafalakat mereven megtámasztottuk annak érdekében, hogy csupán a pályaszerkezet rezgését vizsgáljuk. A számított és a modellezés útján nyert értékben tapasztalható különbség abból ered, hogy a program figyelembe vette a rezgésben részt vevő kiöntőanyag tömegét is. Amennyiben visszaszámoljuk az önrezgésszámból a tömeget, úgy 72,01 kg/m-t kapunk. Ebből, ha kivonjuk a sínszál tömegét, akkor megkapjuk az együtt rezgő kiöntőanyag tömegét, amely ezek alapján 11,8 kg/m.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Rapp S. Modell zur Identifizierung von punktuellen Instabilitäten am Bahnkörper in konventioneller Schotterbauweise, 2017, Stuttgart
  • [2] Esveld C. Modern Railway Track – Second Edition. MRT-Productions, 2001, Zaltbommel
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©